Vientiteollisuus tarjoaa 26 000 nuorelle kesätyöpaikan

Keskeiset vientialat − kemianteollisuus, metsäteollisuus ja teknologiateollisuus − tarjoavat tänäkin kesänä lukuisia kesätyöpaikkoja opiskelijoille ja koululaiselle ympäri Suomea. Tavoitteena on tar-jota mahdollisimman monelle nuorelle ja opiskelijalle tilaisuus tutustua työhön vientiteollisuudessa ja samalla kannustava kesätyökokemus.

Kesätyö on ainutlaatuinen kokemus

Kemianteollisuuden, metsäteollisuuden ja teknologiateollisuuden yritykset tarjoavat tulevana kesänä arviolta 26 000 kesätyöpaikkaa. Vientiteollisuus pitää tärkeänä nuorten innostavia ensiaskeleita työelämään, mihin työssäoppimis-, harjoittelu- ja kesätyöpaikat tarjoavat hyvän väylän.

Yrityksille kesä- ja harjoittelupaikkojen tarjoaminen on vastuullisuusteko. On tärkeää huolehtia siitä, että opiskelijat saavat tarvitsemaansa kokemusta ja kiinnostuvat vientiteollisuudesta houkuttelevana tulevaisuuden työpaikkana.

Merkityksellistä ja mielenkiintoista työtä

Vientiteollisuudessa tehdään kiinnostavaa ja merkityksellistä työtä, johon tarvitaan parhaat osaajat jatkossakin. Vientiteollisuudella on myös iso rooli suomalaisessa yhteiskunnassa, sillä teollisuuden vientiyritysten verotuloilla katetaan merkittävä osa hyvinvointipalveluista. Kokonaisuudessaan teollisuus työllistää suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta yli miljoona suomalaista.

Anni Siltanen, Kemianteollisuus ry, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima,
puh. 044 562 5991, anni.siltanen@kemianteollisuus.fi

Reetta Pilhjerta, Metsäteollisuus ry, asiantuntija, osaaminen ja vetovoima
puh. 040 675 1765, reetta.pilhjerta@forestindustries.fi

Leena Pöntynen, Teknologiateollisuus ry, koulutusjohtaja
puh. 040 581 8603, leena.pontynen@teknologiateollisuus.fi

Hallitusohjelma heikentämässä metsäteollisuuden toimintaedellytyksiä Suomessa3.6.2019 12:33:20 EESTTiedote

Syntymässä oleva hallitus näyttää tänään julkistetulla ohjelmallaan kääntävän suomalaisen metsäteollisuuden kustannukset nousuun. Tämä heikentää teollisuuden kansainvälistä kilpailukykyä ja katkaisee kahden edellisen hallituksen päätösten toimintaympäristöä vahvistaneen kehityksen. Hallitusohjelman metsälinjaukset ovat maltillisia, mutta aikaistettu hiilineutraalisuustavoite voi uhata ilmastomyönteisiä tuotteita valmistavan metsäteollisuuden näkymää tulevaan.

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.