Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Diivojen ohjaamiselle on useampikin syy, joista ensimmäinen on Ludwigin tekstin nokkeluus ja toimivuus. Tekstiin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, eikä tosin kannatakaan, niin vauhdikas ja hauska käsikirjoitus se on. Toinen syy on se, että näytelmän teemat käsittelevät minulle tärkeitä aiheita, muun muassa unelmia ja niiden tavoittelua, rakkautta sen monissa kerroksissa ja näytelmän hahmot paljastavat jotain sukupuolen performatiivisuudesta ja keinotekoisuudesta, jota me "tämän elämäksi kutsutun komedian näyttelijät" esitetään (lainaus näytelmästä). Kolmas syy on se, että olen itse esittänyt 10 vuotta sitten Diivojen miespääroolin Korpilahden kesäteatterissa, josta mun kesäteatterikausi alkoi. Tietysti myös näin pitkän linjan dragartistina on mielenkiintoista päästä katsomaan, miten dragia voidaan tuoda näytelmään mukaan, Antti Taipale kertoo suhteestaan näytelmään.

Näytelmä kertoo huono-onnisista näyttelijöistä Leosta ja Jackista, jotka kiertelevät 1950-luvun Yhdysvaltoja esittämässä kahden hengen Shakespeare-koostettaan, vaatimattomalla menestyksellä. Köyhät taiteilijat innostuvat kun kuulevat, että kuolemaisillaan oleva rikas nainen etsii kahta sukulaistaan perinnönjakoa varten. Sukulaiset ovat naisia, mutta se ei Leoa ja Jackia lannista, varsinkin kun puvustosta löytyy Kleopatran ja Titanian roolivaatteita. Pian ”Maxine” ja ”Stephanie” saapuvatkin Yorkin pikkukaupunkiin suurperinnön toivossa. Operaatio kuitenkin mutkistuu, kun he tapaavat kauniit paikkakunnan tytöt, joiden seurassa on hankala muistaa olevansa nainen. Kaiken lisäksi paikallisella pastorilla on epäilyksensä sankariemme suhteen, ja Florence-tätikin osoittautuu yllättävän sitkeähenkiseksi. Kommellusten ja yhteensattumien summa huipentuu juuri ennen Loppiaisaaton esitystä, vauhdikkaasti shakespeariaanisessa hengessä.

Ohjaaja Antti Taipale pitää Diivoja näytelmän hulvattomuudesta huolimatta avainkertomuksena, jossa rakkaus on voimakasta ja hahmoja ohjaavaa energiaa ja toimii kuin kohtalon sormena, joka osoittaa kunkin henkilön elämän suunnan. Taipaleen oma pitkä drag queen -ura tuo oman syventävän lisänsä näytelmän vihtiläiseen versioon ja näkemykseen.

– Yksi ohjaavista ajatuksista mulle on koko ajan ollut se, miten me ihmiset esitetään sukupuoliamme missäkin tilanteessa hieman eri tavalla. Ajattelen, että ihmisyydessä on maskuliininen ja feminiininen tasapaino, kuin jing ja jang, jotka toisiaan tukien muodostavat ihmisen kokonaisuuden. Nämä puolet vaihtelevat tilanteesta riippuen ja eri henkilöillä ne korostuvat eri tavoin. Näytelmä paljastaa ja tuo esiin huumorin ja shakespearilaisen toiseuden esittämisen keinoin sukupuolien esittämisen keinotekoisuuden, jotka olemme oppineet kulttuuristamme, Antti Taipale summaa Diivojen sanomaa.

Diivat - Osta liput - NetTicket.fi

Vihdin kesäteatteri, Kirkkoniementie, 03400 Vihti

Diivat ensi-ilta 9.7.2022 klo 17.00

Kesän esitykset:

Ti 12.7. klo 19.00

Su 17.7. klo 17.00

Ke 20.7. klo 19.00

Su 24.7. klo 17.00

Ti 26.7. klo. 19.00

Ke 27.7. klo 19.00

Su 31.7. klo 17.00

Ti 2.8. klo 19.00

Ke 3.8. klo 19.00 (loppuunmyyty)

Su 7.8. klo 17.00

Ti 9.8. klo 19.00

Ke 10.8. klo 19.00 (loppuunmyyty)

La 13.8. klo 17.00

Su 14.8. klo 17.00

Ti 16.8. klo 19.00

Pe 19.8. klo 22.00

La 20.8. klo 22.00

Näytelmän oikeuksia valvoo Näytelmäkulma - Nordic Drama Corner Oy.

Lisätiedot: toimisto@vihdinteatteri.fi

Antti Taipale. Kuva: Olga Poppius

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.