Vihdoin hyviä uutisia ravintola- ja matkailualan ammattilaisille – avoimia työpaikkoja enemmän kuin vuosiin

Suomen suurimman työnhakupalvelun Duunitorin data näyttää positiivisia merkkejä ravintola- ja matkailualan elpymisestä. Alalla on juuri nyt auki huomattavasti enemmän työpaikkoja kuin aiempina vuosina.
Ravintola- ja matkailualalla on juuri nyt auki poikkeuksellisen paljon työpaikkoja.

Koronapandemia ja sen mukanaan tuomat rajoitukset iskivät rajusti ravintola- ja matkailualaan keväällä 2020. Pandemia toi mukanaan lomautusten ja irtisanomisten aallon, minkä myötä myös uusia työpaikkoja oli alalla tarjolla vain vähän.

Nyt tilanne näyttää kirkastuneen, sillä Suomen suosituimman työnhakupalvelun Duunitorin työpaikkadata osoittaa, että ravintola- ja matkailualalla on ollut huhtikuusta 2021 lähtien enemmän avoimia työpaikkailmoituksia kuin kahtena edellisvuonna.

Kesäkuussa 2021 Duunitorilla on julkaistu peräti 4 117 ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusta, mikä on 170 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020 ja 106 prosenttia enemmän kuin vuonna 2019 samaan aikaan.

Todellisuudessa avoimia työpaikkoja on huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja työntekijöitä.

Korona romahdutti työpaikkojen määrän

Vielä vuoden 2020 alussa ravintola- ja matkailualan ammattilaisten kysyntä oli suurta, ja alalla puhuttiin jopa osaajapulasta. Helmikuussa 2020 Duunitorilla oli julki 3 224 työpaikkailmoitusta alalta.

Duunitorin ilmoitusdata osoittaa, että saman vuoden maaliskuu ja koronapandemian mukanaan tuomat rajoitukset tekivät kuitenkin rajua jälkeä alan työpaikoilla.

• Maaliskuussa 2020 ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusten määrä romahti puoleen helmikuusta.

• Huhtikuussa 2020 nähtiin työpaikkojen määrässä todellinen aallonpohja, kun kuukauden aikana julkaistiin vain 408 ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusta. Se tarkoitti yli 400 prosentin laskua työpaikkojen määrässä kahdessa kuukaudessa.

• Syksyllä 2020 alan työpaikkojen tilanne näytti jälleen paremmalta. Eniten ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoituksia julkaistiin heinäkuussa, yhteensä 2 335 kappaletta.

• Kesän päätteeksi ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusten määrä laski jälleen.

Työpaikkojen määrän ja kysynnän kehitystä voi seurata Duunitorin kaikille avoimessa työmarkkinapalvelussa.

Huima nousu koronakuopasta

Vuoden 2021 alussa ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusten määrä oli edelleen maltillinen, mutta huhtikuusta lähtien alan työpaikkojen määrä on ollut jyrkässä kasvussa.

Toukokuussa ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoituksia oli julki jo enemmän kuin ennen koronaa, ja niitä julkaistiin Duunitorilla 3 744 kappaletta. Se on enemmän kuin missään vaiheessa vuotta 2020 tai 2019.

Työpaikkailmoitusten määrän kasvua selittää paitsi kohentunut koronatilanne, myös jälleen kasvanut pula ravintola- ja matkailualan ammattilaisista.

Ravintolayhtiö Noho Partnersin Aku Vikström arvioi Helsingin Sanomien artikkelissa (10.7.2021) jopa viidenneksen ravintola-alan työntekijöistä siirtyneen korona-aikana työskentelemään muille aloille.

HOK-Elanto puolestaan tarjosi koronapandemian aikana ravintolatyöntekijöilleen mahdollisuutta siirtyä korona-aikana kaupan alan tehtäviin ja kertoo nyt tiedotteessa noin 150 ravintola-alan työntekijän halunneen siirtyä pysyvästi kaupan alalle. HOK-Elanto ilmoitti samassa yhteydessä rekrytoivansa satoja kaupan ja ravintola-alan ammattilaisia.

Miksi ravintola- ja matkailualan työpaikkojen määrä on kasvussa juuri nyt?

• Ravintola- ja matkailuala on hyvin sesonkiluontoinen työllistäjä, ja kesäkausi on alalla vilkasta.

• Koronarajoitusten purku sekä terassien avautuminen ovat mahdollistaneet ravintoloiden laajemmat aukioloajat sekä asiakaspaikkojen määrän kasvattamisen.

• Kotimaanmatkailun trendi paikkaa osaltaan kansainvälisten matkailijoiden jättämää aukkoa.

• Koronapandemian mukanaan tuoma epävarmuus ja lomautukset ovat laskeneet alan houkuttelevuutta, ja moni ravintola-alan ammattilainen on hakeutunut korona-aikana uudelle alalle.

Työpaikkoja tarjolla ennätysmäärä

Työpaikkojen määrä näyttää nyt muutenkin valoisalta. Kaiken kaikkiaan Duunitorilla on tällä hetkellä avoinna yli 36 000 työpaikkailmoitusta, joista yli 3 000 ravintola- ja matkailualalla.

Kesäkuussa Duunitorilla julkaistiin 80 prosenttia enemmän työpaikkailmoituksia kuin samaan aikaan vuonna 2020.

Haluatko tietää lisää työmarkkinatilanteesta tai tarvitsetko asiantuntijan haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo esimerkiksi, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Duunitorin työmarkkinatietopalvelu näyttää muutoksen ravintola- ja matkailualan työpaikkailmoitusten määrässä.