Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Harjanne: “Kansallinen etu ei ole neliraajajarrutus ympäristön suojelua kohtaan”

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne ihmettelee ryhmäpuheessaan keskustelussa välikysymyksestä EU:n ennallistamisasetuksesta oppositiopuolueiden ristiriitaisuutta näiden omissa periaateohjelmissa lausuttujen kestävän kehityksen periaatteiden kanssa. Harjanne myös muistuttaa siitä, miten tehokasta EU-vaikuttamista tehdään.

- Vaikuttavia eurooppalaisia toimia, Suomen ekologisen tilan parantamista, kaiken mahdollisen tekemistä luontokadon torjumiseksi. Sellaisia asioita oppositiopuoleet ohjelmissaan paaluttavat. Onkin hämmentävää, että oppositio on nyt tehnyt välikysymyksen, jossa se syyttää hallitusta omien periaatteidensa mukaisista toimista. Vihreille luonnon puolustaminen ei ole tällaista sanahelinää, Harjanne toteaa.

Harjanne kyseenalaistaa välikysymyksen kritiikin siitä, että hallitus olisi laiminlyönyt Suomen kansallisen edun ennallistamisasetukseen liittyvässä vaikuttamisessa.

- Mutta mikä on kansallinen etu? Ainakaan kansallinen etu ei ole neliraajajarrutus ympäristön suojelua kohtaan, Harjanne sanoo.

Harjanne listaa esimerkkejä tilanteista, joissa Suomen teollisuuden sääntelyä on lisätty ympäristön tilan parantamisen vuoksi.

- Esimerkiksi kymmenen vuotta sitten peloteltiin, että rikkidirektiivi tekisi laivakuljetuksista niin kalliita, että Suomesta kuolee vientiteollisuus. Näin ei käynyt. Sen sijaan ilma puhdistui ja suomalaiset merenkulkuteknologian osaajafirmat saivat töitä ja tilauksia, Harjanne sanoo.

- Toimivat markkinat ovat kerta toisensa jälkeen osoittaneet jarruttajien ja pelottelijoiden maalaamat uhat ja hintalaput liioitelluksi. Suomen kansallinen etu onkin reilu ja tieteelliseen tilannekuvaan pohjaava, luonnon tilaa vahvistava ja kestävän talouden edellytykset turvaava sääntely myös EU-tasolla. Juuri sellaisen edistämiseen hallitus on kannassaan sitoutunut, Harjanne toteaa.

Harjanne ihmettelee myös oppositioryhmien käsitystä tehokkaasta EU-vaikuttamisesta.

- Arvojensa lisäksi oppositiolta on hukassa se, miten EU:ssa vaikutetaan. Perustellun sääntelyn totaalinen vastustaminen ei suinkaan lisää, vaan vähentää, vaikutusmahdollisuuksia lopputulokseen. Ennallistamisasetus pohjaa EU:n biodiversiteettistrategiaan ja tavoitteisiin, joihin Suomi on jo sitoutunut. Jos ja kun haluamme parhaan mahdollisen ennallistamisasetuksen, suhtaudumme valmisteluun rakentavasti ja analyyttisesti, aiheellista kritiikkiä unohtamatta, Harjanne sanoo.

Lue koko puhe: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/atte-harjanteen-ryhmapuhe-eduskunnan-keskustelussa-9-11-valikysymyksesta-eun-ennallistamisasetuksesta/

Maria Ohisalon Linnan juhlien asu ottaa kantaa kestävän kotimaisen tekstiiliteollisuuden puolesta6.12.2022 19:27:04 EET | Tiedote

Ympäristö- ja ilmastoministeri, Vihreiden puheenjohtaja Maria Ohisalo osallistuu Linnan juhliin Samuji-brändin pääsuunnittelija Anne-Mari Pahkalan suunnittelemassa iltapuvussa, joka on kotimaisen käsityön ja ajattoman designin taidonnäyte. Asun on toteuttanut artesaani, suunnittelija-arkkitehti Ulla Vainikka studiollaan Helsingin Kruununhaassa. Ohisalo haluaa asuvalinnallaan tuoda näkyviin kestävää kotimaista suunnittelutyötä.

Vihreät päivittivät maatalousohjelmansa - huoltovarmuus ja kestävä ruoantuotanto entistä tärkeämpiä2.12.2022 11:55:39 EET | Tiedote

Vihreiden puoluevaltuusto hyväksyi kokouksessaan 27.11. puolueelle päivitetyn maatalousohjelman. Ohjelman päivityksessä korostettiin etenkin kestävän ruoantuotannon merkitystä sekä esitettiin keinoja maatalouden siirtymiseksi pois fossiiliriippuvuudesta. Epävarma maailmantilanne on myös nostanut ruokaturvan ja ruoantuotannon omavaraisuuden entistä tärkempään rooliin.