Vihreät ei mahdu samaan hallitukseen perussuomalaisten kanssa

Kun viimeksi kokoomus ja perussuomalaiset olivat hallituksessa, koulutuksesta leikattiin yli puoli miljardia euroa, työttömiä pompoteltiin ja edistyksellisen ympäristöpolitiikan sijasta hallitus kumarsi kaivosteollisuuden etuja. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo kirjoittaa Facebook-päivityksessään tulevista hallituskokoonpanoista.

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo

– Kun olen viime aikoina kuunnellut gallupien kärjessä olevan Petteri Orpon puheita, on alkanut entistä vahvemmin vaikuttaa siltä, että kokoomus haluaa herättää oikeistokonservatiivisen hallituksen taas henkiin. Orpo on kasvavissa määrin flirttaillut puheissaan perussuomalaisten suuntaan, ja kokoomuksen oma linja esimerkiksi ilmastopolitiikkaan on alkanut näyttää tuuliviirimäiseltä. Metsäpolitiikkaa kokoomus on ollut haluton uudistamaan, ja puolue on toiminut lähinnä metsäteollisuuden edunvalvojana. Kimppa perussuomalaisten kanssa ei ainakaan parantaisi tätä asiaa, Ohisalo kirjoittaa.

– En usko, että perussuomalaiset lähtevät hallitukseen ilman ilmastotavoitteiden vesittämistä, maahanmuuton vaikeuttamista tai yleisesti nihkeää suhtautumista Euroopan unioniin. Tasa-arvo tai tiedepohjainen päätöksentekokaan eivät voisi hyvin. Purra on monessakin mielessä Halla-ahon manttelinperijä, Ohisalo jatkaa.

Ohisalo kirjoittaa siitä, miten suuri merkitys vaalituloksella on tulevien hallitusneuvottelujen kannalta.

– Jokaisen puolueen kannatus on merkitsevä, sillä se vaikuttaa siihen, millainen hallituskokoonpano Suomeen voi muodostua ja mitkä asiat hallitusneuvotteluissa etenevät. Vihreät haluaa rakentaa Suomea, jossa ihmiset ja luonto voivat hyvin. Kysymys on siis siitä, uudistetaanko sosiaaliturvaa ja taloutta oikeudenmukaisesti. Turvataanko jokaiselle lapselle ja nuorelle hyvä koulutus? Varjellaanko suomalaista luontoa myös tuleville sukupolville? Jatketaanko planeetan elinkelpoisuuden turvaavaa ja vihreitä investointeja vauhdittavaa ilmastopolitiikkaa?, Ohisalo korostaa.

– Minun on vaikea nähdä, että näihin kysymyksiin tulisi myönteistä vastausta hallituksessa, jossa perussuomalaiset istuisivat. Siksi Vihreät ei mahdu samaan hallitukseen perussuomalaisten kanssa. Meidän arvopohjamme ovat liian kaukana toisistaan, enkä näe, että yhteisiä tavoitteita tulevalle hallituskaudelle löytyy nimeksikään. Tämä on tulevan pääministeripuolueen, mikä se ikinä onkaan, otettava omassa harkinnassaan huomioon, Ohisalo kirjoittaa suoraan.

Koko päivitys on luettavissa:

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo

Vihreiden Hopsu: ”Ilmastonmuutoksen vaikutukset osuvat kaikkein kovimmin niiden maiden ihmisiin, jotka ovat vaikuttaneet siihen vähiten”11.1.2023 14:22:32 EET | Tiedote

Ryhmäpuheessaan keskustelussa valtioneuvoston selonteosta kansallisesta ilmastonmuutokseen sopeutumissuunnitelmasta vuoteen 2030 Vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu korosti entistä suurempaa tarvetta sopeutua ilmastonmuutokseen pandemian jälkeen. Hallitsematon muutos uhkaa yhteiskuntien vakautta ja turvallisuutta monin tavoin, ja tulevien vuosikymmenien kuluessa vaikutukset voimistuvat.