Vihreät kansanedustajat: Maatalous tarvitsee uudistavan kriisipaketin

Hallitus valmistelee parhaillaan 300 miljoonan euron kriisipakettia maatalouden auttamiseksi. Vihreät kansanedustajat Jenni Pitko, Satu Hassi ja Heli Järvinen esittävät kriisipaketin sisällöksi toimia, jotka turvaavat viljelijöiden toimeentuloa ja samalla lisäävät ruoantuotantomme omavaraisuutta vähentämällä maatalouden riippuvuutta jatkuvasti kallistuvasta fossiilienergiasta, tuontirehusta ja teollisista lannoitteista.

EMBARGO 28.3. Klo 12:00

– Maatalouden kehittyminen niin kriisiherkäksi kuin se nyt on, ei johdu mistään luonnonlaista, vaan on harjoitetun maatalouspolitiikan tulos. Maatalouden kriisi on pikemminkin maatalouspolitiikan kriisi, korostaa kansanedustaja Satu Hassi.

– Osalla tiloista kriisi ei aiheuta suuria vaikutuksia. Kun lannoitteet tulevat pellolle itse istutetuista typensitojakasveista ja energiana käytetään kotimaista puhdasta ja uusiutuvaa energiaa, on tila huomattavasti paremmassa turvassa. Juuri näiden tilojen tekemistä ratkaisuista meidän on otettava kriisipakettiin mallia, Hassi jatkaa.

Vihreiden kansanedustajien mukaan kriisipaketin on yhtäältä autettava viljelijöitä akuutin kriisin yli parantamalla tilojen taloutta. Sen lisäksi tarvitsemme mittavia toimia, jotka uudistavat maataloutta ja korjaavat sen nykyisiä rakenteita, jotka ovat osoittautuneet huonosti kriisejä kestäviksi.

– Olennaista on, että nyt päätettävät tukitoimet eivät saa vahvistaa riippuvuuttamme fossiilisesta energiasta ja teollisista lannoitteista. Se olisi pahinta, mitä voisimme tässä tilanteessa tehdä. Päinvastoin, hallituksen maatalouden kriisipaketin on autettava tiloja irtautumaan fossiilienergiasta ja teollisista lannoitteista. Uusiutuvaan energiaan ja ravinteiden kierrättämiseen satsaavat tilat selviävät paremmin myös kriiseistä, vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Jenni Pitko toteaa.

– Tukipaketti ei saa päätyä vahvistamaan riippuvuuttamme fossiilitaloudesta, Pitko linjaa.

Vihreät kansanedustajat ehdottavat myös uutta järjestelmää, jolla jokainen kansalainen voisi itse tukea suomalaisia ruuantuottajia.

– Kannustetaan kauppoja kehittämään kuluttajille mahdollisuus maksaa ostamistaan elintarvikkeista esimerkiksi 10 % korkeampi hinta siten, että kaupat takaavat summan menevän suoraan tuottajille, ehdottaa kansanedustaja Heli Järvinen.

Lue vihreiden kansanedustajien esitykset maataloustuottajien toimeentulon parantamiseksi sekä maatalouden riippuvuuden vähentämiseksi fossiilienergiasta, tuontirehusta ja teollisista lannoitteista:

Tervetuloa aamupalalle Vihreän eduskuntaryhmän kanssa 3.6. klo 08:0025.5.2022 13:17:35 EEST | Kutsu

Vihreä eduskuntaryhmä kutsuu terveys- ja hyvinvointiteemoista kiinnostuneita toimittajia tutustumaan Vihreiden sote-kansanedustajiin ja Vihreiden sosiaali- ja terveyspoitiikkaan aamupalan merkeissä. Kuluvan hallituskauden aikana on tehty historiallisia päätöksiä sote- ja perhevapaauudistuksista aina perusturvan korotuksiin ja vihreä kädenjälki näkyy näissä kaikissa vahvasti. Vihreät kansanedustajat kertovat tilaisuudessa terveys- ja sosiaalipoliitikan ajankohtaisista aiheista.

Vihreiden Atte Harjanne: Energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla21.5.2022 11:28:58 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne piti yhden avauspuheenvuoroista Vihreiden puoluekokouksessa 21.5.2022. Puheessaan Harjanne painotti, että päästötöntä, kestävää tuotantoa on nyt vauhditettava niin paljon kuin mahdollista. Harjanteen mukaan energian rooliin taloudessa on Venäjän hyökkäyssodan myötä herätty uudella tavalla.

Iiris Suomela: Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta21.5.2022 11:23:19 EEST | Tiedote

– Valtaosa Venäjän vientituloista tulee energiasta. Ennen sotaa esimerkiksi Suomen öljystä 90% tuli Venäjältä. Avainkysymys on, että millä venäläinen fossiilienergia korvataan jatkossa. Kaikista typerintä olisi juosta nyt toisen hirmuvaltiaan syliin. Saudi-Arabian tai Venezuelan varaan ei voi laskea Euroopan tulevaisuutta, sanoi vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tänään vihreiden puoluekokouksessa Joensuussa.