Vihreät nuoret tuomitsee Suomen linjan äänestää EU:n kestävän rahoituksen taksonomiaa vastaan

Demarit, Keskusta ja RKP ovat linjanneet, että Suomi tulee äänestämään EU:n kestävän rahoituksen taksonomiaa vastaan. EU:n taksonomia määrittää kriteerit, joiden avulla ilmastokriisiä ja luontokatoa hilitsevät hankkeet saisivat helpommin rahoitusta.

“Keskusta, SDP ja RKP ovat ostaneet metsäteollisuuden lobbauksen siitä, että taksonomian luontokatoa hillitsevät toimet olisivat uhka suomalaiselle metsäteollisuudelle. Samalla metsäteollisuus kuitenkin korostaa, kuinka kestävää suomalainen metsänhoito on. Tämä on ristiriitaista,” ihmettelee puheenjohtaja Peppi Seppälä.

“Suomen tulee olla edelläkävijä ympäristökriisien ratkomisessa. Nyt valittu linja asettaa kyseenalaiseen valoon presidentti Niinistön puheet Glasgow:n ilmastokokouksessa Suomen kestävästä metsänhoidosta. Miksi siis nyt koetaan tarvetta estää metsien kestävyyskriteerien määrittely?”, kysyy puheenjohtaja Brigita Krasniqi.

“Suomen nyt valittu linja ei muuta äänestyksen tulosta, sillä valtaosa EU-maista on taksonomian puolella. Keskustan, demareiden ja RKP:n linjattomuus ympäristökysymyksissä on Suomelle mainehaitta. Hallituksen ilmastotavoitteet jäävät tyhjiksi lupauksiksi ilman vaikutusta nyt päätettävään taksonomian sisältöön“, päättävät molemmat puheenjohtajat Peppi Seppälä ja Brigita Krasniqi.

Vihreät nuoret uskovat suomalaisiin ja Suomen metsiin. Tiukat kestävyyskriteerit eivät ole uhka vaan mahdollisuus, johon Suomen tulee tarttua.