Vihreiden Harjanne: Luonnonsuojelulain äänestystulos on pettymys Suomen luonnolle

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne ilmaisi pettymyksensä luonnosuojelulain tuloksesta. Keskustan ja opposition läpi viemät muutokset heikentävät merkittävästi hallituksen keväällä yksimielisesti esittämää luonnonsuojelulakia.

– Toivoin viimeiseen asti, että keskusta palaa vielä takaisin hallitusyhteistyön pariin ja äänestää hallituksen yksimielisesti hyväksymän esityksen puolesta. Sovitusta pitäisi pitää kiinni. Tästä äänestystuloksesta kärsivät sekä luottamus politiikkaan että Suomen luonto, joka ei itse pääse äänestämään, Harjanne kommentoi.

Keskustan tyrmistyttävän toiminnan lisäksi pettymystä herätti Harjanteen mukaan Kokoomus. Hän muistuttaa, että vastuullinen oppositio ei sano kaikkeen ei.

– Oppositiopuolueena Kokoomus olisi voinut valita toisin. Kokoomus koettaa välillä esiintyä luontopuolueena, mutta puheille ei ole katetta. Viimeisessä äänestyksessä vesiensuojeluun liittyen yksittäisiä kokoomuslaisia asettui toki historian oikealle puolelle, muttei läheskään tarpeeksi. Vesistöt ja kalakannat jäävät kokoomuksen päätöksissä säälimättä kylmän, kapean ja vinoutuneen talousajattelun jalkoihin, Harjanne kommentoi.

Uusi luonnonsuojelulaki on hallituksen keskeisin uudistus luonnonsuojelun saralla. Suomen lajeista joka yhdeksäs ja luontotyypeistä lähes puolet ovat uhanalaisia. Opposition ja keskustan voittanut versio laista heikensi hallituksen lakiehdotusta uhanalaisten luontotyyppien merkityksen ja vesiensuojelun osalta.

– Suomalaista luontoa voidaan suojella vain täällä Suomessa. Tämä näkökulma korostui monessa puheenvuorossa myös ennallistamiskeskustelussa. Suomen luonto kaipaakin enemmän puolustajia eduskuntaan. Nyt nähtiin missä kukin puolue todellisuudessa seisoo, Harjanne toteaa.

Vihreiden Hopsu: Nuorten hyvinvoinnin rahoituksesta tarvitaan parlamentaarinen sopu17.4.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Inka Hopsu piti Vihreiden ryhmäpuheen ajankohtaiskeskustelussa koulurauhasta ja kouluturvallisuudesta. Hopsu korosti puheessaan aikuisten riittävää aikaa lapsille ja nuorille, turvallisen yhteisön merkitystä ja riittävää rahoitusta, jolla nämä voidaan turvata. Hopsu esittikin parlamentaarisen sovun rakentamista nuorten hyvinvoinnin takaavasta rahoituksesta.