Vihreiden Iiris Suomela: Suomi tarvitsee panostuksia osaamiseen - ei lukukausimaksuja!

Lintilän asettama työryhmä esittää kestävän kasvun ja yritystoiminnan elpymisen tukemiseksi lukukausimaksuja. Vihreiden puheenjohtajan sijainen Iiris Suomela tyrmää esityksen perjantaisessa blogissaan.

Suomela muistuttaa korkeasta osaamisesta olevan hyötyä koko yhteiskunnalle ja etenkin osaavaa työvoimaa tarvitseville yrityksille.

– Suomen talouden tulevaisuus nojaa korkean osaamisen varaan. Tehokkain tapa nostaa osaamistasoa on maksuton, laadukas ja helposti saavutettava koulutus. Lukukausimaksut romuttaisivat tämän kehityksen, Suomela toteaa.

Suomela huomauttaa lukukausimaksujen olevan täysin ristiriidassa työryhmän raportissakin korostetun osaamisen merkityksen kanssa. Silti raportissa esitetään lukukausimaksuja, jotka perittäisiin jälkikäteen ylimääräisenä verona korkeakoulututkinnon suorittaneilta tavanomaisen progressiivisen tuloveron lisäksi.

– Tällainen ylimääräinen raippavero koulutuksesta ei ole todellakaan tarpeen vaan pahimmillaan vähentäisi ihmisten halua kouluttautua. Tämä tekisi hallaa koko Suomelle ja erityisesti osaavaa työvoimaa tarvitseville yrityksille. Kouluttautumiseen tulee kannustaa ylimääräisten maksujen tai verojen sijaan, Suomela korostaa.

Viisi vuotta sitten Suomi otti käyttöön pakolliset lukukausimaksut EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille. Helmikuussa julkaistun opetus- ja kulttuuriministeriön selvityksen mukaan maksuista on ollut merkittävästi haittaa ja hyvin vähän hyötyä suomalaisille korkeakouluille.

– Suomen talous tarvitsee lisää osaajia. Kansainvälisten opiskelijoiden lukukausimaksut ovat pahassa ristiriidassa tämän tavoitteen kanssa. Maksut eivät ole tuottaneet edes taloudellista hyötyä. Päinvastoin, lähes jokainen yliopisto on tehnyt tappiota niiden vuoksi. Siksi maksuista tulisi luopua pikimmiten, Suomela linjaa.

Lue lisää Suomelan blogista:

Vihreiden Hopsu: Nuorten hyvinvoinnin rahoituksesta tarvitaan parlamentaarinen sopu17.4.2024 14:00:00 EEST | Tiedote

Eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Inka Hopsu piti Vihreiden ryhmäpuheen ajankohtaiskeskustelussa koulurauhasta ja kouluturvallisuudesta. Hopsu korosti puheessaan aikuisten riittävää aikaa lapsille ja nuorille, turvallisen yhteisön merkitystä ja riittävää rahoitusta, jolla nämä voidaan turvata. Hopsu esittikin parlamentaarisen sovun rakentamista nuorten hyvinvoinnin takaavasta rahoituksesta.