Vihreiden Jenni Pitko: Kolme keinoa, joilla Suomi olisi parempi maa eläimille

Vihreiden kansanedustaja Jenni Pitko kirjoittaa Vihreässä blogissa, että Suomella olisi valmius olla eläinten oikeuksien kärkimaita maailmassa. Pitkon mukaan Suomessa ajattelemme usein, että olemme mallimaa eläinten kohtelussa, mutta tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Pitko listaa blogikirjoituksessaan kolme keskeistä epäkohtaa, jotka tulisi korjata ja joissa muut maat näyttävät Suomelle esimerkkiä.

- Kukkotipujen tappaminen munantuotannossa tulee lopettaa. Kananmunien tuotannossa koiraspuoleiset poikaset, kukkotiput, tapetaan lähes heti kuoriutumisen jälkeen. Miljoonien eläinten tappaminen vain siksi, että ne eivät ole ihmiselle hyödyksi on julmaa ja tarpeetonta. Siksi se tulisi Suomessa lopettaa, Pitko toteaa.

Pitkon mukaan myös porsaiden kirurgisesta kastraatiosta on luovuttava nopeasti.

- Suomessa lihasiaksi kasvatettavat urospuoliset porsaat eli karjuporsaat kastroidaan muutaman päivän ikäisinä poistamalla niiden kivekset. Toimenpiteen aikana eläimet saavat vain tulehduskipulääkettä, joka on täysin riittämätöntä lievittämään leikkauksesta aiheutuvaa kipua, Pitko painottaa.

Pitko kirjoittaa myös, että tuotantoeläinten häkkikasvatus ja parsinavetat on saatava loppumaan.

- Tuotantoeläinten kasvatukseen käytettävät häkit ovat käytännössä liian pieniä ja vähävirikkeisiä eläinten sisäsyntyisten tarpeiden toteuttamiseen. Suomessa tuotantoeläinten häkkikasvatuksen tyyppiesimerkkejä ovat parsinavetat, sikojen porsitus- ja tiineytyshäkit sekä turkistarhaus. Näistä on Suomessa luovuttava, Pitko sanoo.

Koko blogikirjoitus luettavissa Vihreiden verkkosivuilta: https://www.vihreat.fi/ajankohtaista/parempi-suomi-elaimille-kolme-hatkahdyttavaa-epakohtaa-elainten-oloissa-jotka-tulee-korjata/

Atte Harjanne: Vihreä siirtymä ei ole ongelma, vaan ratkaisu energiakriisiin24.9.2022 11:05:40 EEST | Tiedote

Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Atte Harjanne muistutti energiakriisin olevan seuraus Venäjän aloittamasta hyökkäyssodasta ja vihreän siirtymän olevan ratkaisu tähän kriisiin. Harjanne myöskin kannusti Suomea ottamaan aktiivisen ja ennakkoluulottoman roolin osana Nato-liittoumaa. Harjanne piti avauspuheenvuoron Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa lauantaina 24.9.

Maria Ohisalo: Valtio-omisteisten yritysten ei tulisi jatkossa laittaa uusia euroja kiinni fossiiliteollisuuteen24.9.2022 10:55:28 EEST | Tiedote

Vihreiden puheenjohtaja, ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo peräänkuuluttaa hiilinielujen pelastuspaketin kiireellisyyttä. Ohisalo korosti fossiilitaloudesta irtaantumisen tärkeyttä ja esitti valtion tukien kohdentamista niin, ettei niillä tehdä merkittävää haittaa luonnon monimuotoisuudelle, ilmastolle tai elinympäristölle. Ohisalo puhui Vihreiden puoluevaltuuston kokouksessa Kuopiossa 24.9.