Vihreiden neuvottelijana toiminut Alviina Alametsä kommentoi tänään saatua sopua älykkäiden liikennejärjestelmien kehittämiselle EU:ssa “Tämä on tärkeä askel tieturvallisuuden parantamiselle jäsenmaiden läpiajamista heikennyksistä huolimatta.”

Euroopan parlamentin, komission ja jäsenmaiden kolmikantaneuvotteluissa hyväksyttiin tänään direktiiviuudistus tieliikenteen älykkäiden liikennejärjestelmien suuntaviivoista sekä tieliikenteen ja muiden liikennemuotojen rajapintojen puitteista (ITS-direktiivi).
Direktiivi velvoittaa jäsenvaltiot jakamaan tieliikennedataa, kuten tietoa teiden nopeusrajoituksista, liikennesäännöistä sekä riskitilanteista, kuten liukkaista ajokeleistä. Jakamalla näitä tietoja digitaalisessa muodossa jäsenvaltiot voivat sujuvoittaa teknologista kehitystä, parantaa turvallisuutta ja edistää tiedon avoimuutta.
”Minulle keskeisin tavoite neuvotteluissa oli turvallisuuden parantaminen. Euroopassa kuolee vuosittain noin 20 000 henkeä tieliikenneonnettomuuksissa. Arvioiden mukaan esimerkiksi älykkäät nopeudenvalvontajärjestelmät vähentäisivät tieliikenneonnettomuuksia 40%.”
Tämän takia Alametsä onkin pettynyt jäsemaiden läpiajamiin kevennyksiin jäsenmaille asetettuihin velvoitteisiin. Lopullisessa tekstissä esimerkiksi nopeusrajoituksia koskevan datan jakaminen tulee koskemaan aluksi vain EU:n suurimpia teitä, mikä heikentää lain hyötyjä turvallisuudelle huomattavasti.
”Jäsenvaltiot ovat huolissaan kustannuksista, mutta tämä huoli on täysin perusteeton. Vaikutusarvioinnit ovat osoittaneet, että älykkäiden liikennejärjestelmien käyttöönotto tuo valtavia säästöjä jäsenmaille - jokaisen investoidun euron on arvioitu tuottavan kahdeksan ” Alametsä tokaisee.
Vihreiden suurimpina onnistumisina neuvotteluissa Alametsä pitää esimerkiksi tiukempia tietoturvallisuusvaatimuksia, joilla varmistetaan, että ihmisten yksityisyydensuojaa varjellaan liikkumista koskevaa dataa käsiteltäessä. Myös pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden turvallisuutta lisääviä kirjauksia saatiin neuvoteltua mukaan.
“Liikennedatan laajempi avoimuus voi myös mahdollistaa entistä paremmin julkisen liikenteen ja yksityisautoilun yhdistämisen. Tämä lisää ihmisten mahdollisuuksia valita kestävämpiä liikkumisen muotoja aina, kun tämä on mahdollista” Alametsä tuumaa.
Alametsä on ollut myös mukana valmistelemassa Euroopan parlamentin kantoja EU:n tekoälypakettiin, joista päätetään ensi viikon täysistunnossa. Hän näkeekin ITS-direktiivin osana laajempaa keskustelua tiedon avoimuudesta ja kansalaisten oikeuksista nopeasti digitalisoituvassa maailmassa.
“Tällä hetkellä merkittävä osa liikennesovellusten käyttämästä datasta on isojen teknologiajättien hallussa. Sama koskee monia muista elämän osa-alueita. Julkisen tiedonkeruun lisääminen ja datan avoimuus estävät elintärkeän tiedon päätymisen maksumuurien taakse.”
Lisätiedot:
Alviina Alametsä
+358407294597
alviina.alametsa@ep.europa.eu
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vihreät Euroopan parlamentissa
EU kieltää lopunkin venäläisen kaasun ja öljyn tuonnin - MEP Ville Niinistö: “Tämän eteen on tehty paljon töitä, oli jo aikakin!”6.5.2025 16:49:40 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikko Ville Niinistö korostaa sitä kuinka iso saavutus ja pitkän vaikuttamistyön tulos on, että EU-komissio esitteli tänään suunnitelman Venäjän energiantuonnin – kaasun, ydinpolttoaineen ja öljyn – lopettamiseksi kokonaan. Niinistö on tehnyt vuosia tämän päätöksen eteen töitä vihreiden ryhmävastaavana teollisuus- ja energiavaliokunnassa sekä tällä kaudella europarlamentin Venäjä-valtuuskunnan puheenjohtajana. Niinistön aloitteesta 65 meppiä vaati kirjeellään komissiolta Venäjän energiantuonnin kieltävää lainsäädäntöä jo keväällä 2024.
Vihreiden MEP Maria Ohisalo vaatii komission strategisten hankkeiden perusteiden julkistamista6.5.2025 14:07:00 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo vaatii EU-komissiota julkistamaan tiedot, millä perustein hankkeet on valittu EU:n strategisten hankkeiden listalle. Ohisalo on huolissaan siitä, miten huonosti tietoa strategisten hankkeiden valinnasta on saatavilla sekä lainsäätäjille, että myös kansalaisyhteiskunnalle, ympäristöjärjestöille ja tavallisille kansalaisille. Asiakirjojen julkisuus on EU:n perussopimuksissa turvattu oikeus.
Maria Ohisalo: Euroopan parlamentin olemattomat vanhempainvapaajärjestelyt ovat syrjiviä5.5.2025 18:16:20 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo vetoaa Euroopan parlamentin puheenjohtaja Roberta Metsolaan meppikollegoidensa Delara Burkhardtin (S&D) ja Sigrid Friisin (Renew) kanssa europarlamentaarikkojen perheen ja työn yhdistämisen tukemiseksi ja selkeämmän vanhempainvapaajärjestelmän luomiseksi Euroopan parlamenttiin. Ohisalo vaatii selkeitä käytäntöjä, joilla ehkäistään syrjintää ja varmistetaan, että perheellistyminen on mahdollista myös poliittisille päättäjille.
Maria Ohisalo: Orpon ja Purran saksien heiluttelu johtaa pahoinvointivaltion tielle24.4.2025 09:36:25 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikko Maria Ohisalo tyrmää Suomen hallituksen kehysriihessä tekemät päätökset suurituloisia hyödyttävänä ideologisena höttönä.
Vihreiden mepit tyrmäävät komission ehdotuksen yritysvastuusääntelyn vesittämisestä1.4.2025 13:30:45 EEST | Tiedote
Vihreiden europarlamentaarikot Ville Niinistö ja Maria Ohisalo tyrmäävät komission ehdotuksen yritysvastuusääntelyn toimeenpanon lykkäämisestä ja heikennyksistä lakien sisältöihin. Euroopan parlamentin vihreä ryhmä äänesti tänään Euroopan parlamentin täysistunnossa lykkäyksen käsittelyn kiireelliseksi julistamista vastaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme