Vihreiden Saara Hyrkkö: Suostumukseen perustuva seksuaalirikoslaki on iso ajattelutavan muutos, joka jokaisen tässä yhteiskunnassa tulee ymmärtää

Lakivaliokunta sai valmiiksi mietintönsä seksuaalirikoslain kokonaisuudistuksesta. Vihreiden valiokuntavastaava, kansanedustaja Saara Hyrkkö on erittäin tyytyväinen siihen, että seksuaalirikoksia koskevat lain tuodaan vihdoin tähän päivään ja lait muutetaan suostumukseen perustuvaksi.

- Tämä on iso ajattelutavan muutos, joka jokaisen tässä yhteiskunnassa tulee ymmärtää. Tähän asti seksuaaliväkivallan rangaistavuudessa merkitsevää on ollut se, onko tekijä käyttänyt väkivaltaa ja onko uhri vastustellut. Jatkossa tutkitaan, onko uhrilla ollut aidosti mahdollisuus päättää, haluaako hän osallistua seksuaaliseen tekoon vai ei, Hyrkkö avaa.

Lakiuudistuksen myötä seksuaalirikosten rangaistuksia ankaroitetaan kautta linjan ja erityisesti lapsiin kohdistuvien tekojen rangaistukset kovenevat tuntuvasti. Lapsiin kohdistuva seksuaalirikollisuus myös erotetaan selkeästi aikuisiin kohdistuvista teoista.

- Uusi laki suojelee lasten koskemattomuutta aiempaa vahvemmin. Lasten kohdalla tehdään selväksi, että uhri ei ole voinut olla mukana vapaaehtoisesti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että saman ikäluokan nuorten välillä tapahtuvat, molempien osapuolten suostumukseen perustuvat seksikokemukset olisivat laittomia.

Valiokunnan mietinnössä kiinnitetään huomiota siihen, että lakimuutos edellyttää viestintää ja koulutusta. Valiokunta ehdottaa, että eduskunta hyväksyisi lain yhteydessä ponnen, jolla edellytettäisiin huolehtimaan uuden lain asianmukaisesta huomioimisesta seksuaalikasvatuksessa ja viranomaisten riittävästä osaamisesta.

- On välttämätöntä varmistaa, että poliisilla, syyttäjillä, tuomioistuimilla ja muillakin viranomaisilla on riittävä osaaminen uuden lain soveltamiseen. Uhrien kokemukset esimerkiksi poliisin suhtautumisesta seksuaaliväkivaltaan ovat valitettavasti vaihtelevia. Poliisilta on voitava odottaa erityisosaamista uhrien kohtaamiseen ja haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten asioiden hoitamiseen. Vain näin voimme varmistaa, että uhrit uskaltavat hakea apua ja oikeutta, Hyrkkö korostaa.

Seuraavaksi valiokunnan mietintö menee eduskunnan täysistunnon käsittelyyn (todennäköisesti viikolla 25). Uuden lain on määrä tulla voimaan vuodenvaihteessa.

Saara Hyrkkö on vihreän eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Uudenmaan vaalipiiristä. Hyrkkö on ulkoasiainvaliokunnan ja lakivaliokunnan jäsen sekä Eduskunnan seksuaalioikeudet ja kehitys -ryhmän puheenjohtaja.

Vihreiden Outi Alanko-Kahiluoto: Lapsille kesän puistoruokailu koko maahan23.6.2022 11:57:49 EEST | Tiedote

Vihreät esittää, että Suomen jokaisessa kunnassa tulisi tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin, kirjoittaa Outi Alanko-Kahiluoto Vihreässä blogissa. Hurja inflaation kiihtyminen ja ruoan hinnan nousu osuu kipeästi pienituloisiin lapsiperheisiin, eivätkä kaikki lapset saa kesäaikaan lainkaan lämmintä ruokaa. Suomen jokaisessa kunnassa tulisi Alanko-Kahiluodon mukaan tarjota kaikille alle 16-vuotiaille lämmin ateria arkipäivisin. Helsingissä puistoruokailu täytti tänä vuonna jo 70 vuotta.

Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat hallintovaliokunnassa: Paperittomien kertalaillistaminen kannatettavaa22.6.2022 13:36:02 EEST | Tiedote

Eduskunnan hallintovaliokunta antoi tänään lausunnon työelämä- ja tasa-arvovaliokunnalle yhdenvertaisuusvaltuutetun kertomuksesta eduskunnalle. Yhdenvertaisuusvaltuutettu ottaa kertomuksessaan kantaa muun muassa paperittomien asemaan. Valtuutettu katsoo, että Suomeen ennen vuotta 2017 saapuneiden ja täällä edelleen vailla oleskelulupaa olevien oleskelu tulisi virallistaa erillislailla. Vihreiden ja vasemmistoliiton edustajat kannattavat valtuutetun ehdotusta eriävässä mielipiteessään.

Kansanedustaja Noora Koponen: Tuetaan nuorten mielenterveyttä ottamalla käyttöön 100€ kulttuuriraha!21.6.2022 14:50:27 EEST | Tiedote

“Kulttuurin käyttämisen positiivisilla vaikutuksilla mielenterveydelle on laaja tutkimusnäyttö. Taide ja kulttuuri parantavat tunteiden säätelyä, kehittävät selviytymiskeinoja ja madaltavat stressihormonien tasoja fyysisten terveyshyötyjen lisäksi. Tämä alentaa pitkässä juoksussa sotepalveluiden käyttöä. Kulttuurin kuluttamisen lisääminen on siis tehokasta hyvinvointitaloutta”, Koponen sanoo.