Viimeinen maistiainen 14.10. ilmestyvältä Tuomo & Markus: Game Changing -albumilta julki tänään – Love Coming Down on Verneri Pohjolan haikean trumpetin saattelema antirakkauslaulu

Tuomo ja Markus -voimaduon uusi kappale Love Coming Down on julkaistu tänään. Viimeisen ja neljännen tulevalta Game Changing -levyltä (14.10. Grandpop Records) lohkaistun singlen tarina osuu ajan henkeen. Verneri Pohjolan jazzahtavien trumpettisoolojen kuljettama kappale pohtii esimerkiksi #metoo-kysymyksiä ja kyseenalaistaa rakkauden pyyteettömyyttä.

Love Coming Down -singlen kansikuva.

Love Coming Down taisi saada musiikillisen sytykkeensä meidän Steely Dan -diggailusta, toisaalta biisi kumartaa paikoin myös Wigwamin Nuclear Nightclubin suuntaan. Me sävellettiin kappaletta samoihin aikoihin kun #metoo-kysymyksiä alettiin ruotia tosissaan julkisuudessa. Vaikkei kappale suoraan mistään yksittäisestä #metoo-keissistä kerrokaan, niin kyllä tämä teema rivien välistä varmasti välittyy, Tuomo Prättälä ja Markus Nordenstreng tuumivat.

Yhdysvalloissa äänitetty, ilmavan kaunis ja samalla realistisen raadollinen single on sittemmin saanut entistä synkemmän, ei vain rakkauden menetyksen suruhunnun.

– Ehkä me myös alitajuisesti luotiin yhteys karujen Hollywood jetset-uutisointien ja 70-luvun länsirannikko-soundien välille. Vernerin (Pohjola) upea trumpettisoolo toi biisiin vielä aimo annoksen lisää herkkyyttä, mikä tuki myös tekstiä. Me purkitettiin biisi kesken jenkkirundia Minneapolisissa, paukkupakkasissa. Session äänittänyt Flowers Studion omistaja Ed Ackerson menehtyi aggressiivisesti levinneeseen syöpään puolisen vuotta meidän sessioiden jälkeen, mistä johtuen omistimme koko albumin Edin muistolle.

Game Changing -albumilta on uuden Love Coming Down -single lisäksi julkaistu kappaleet Wishful Information, Highest Mountain ja We’re Not Buying It. Albumilla soittavat Tuomon & Markuksen ja kotimaisen taustayhtyeen lisäksi muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.

Game Changing tulee olemaan tiettävästi ensimmäinen suomalainen levy, joka on saatavilla sekä stereo- että Dolby Atmos -formaateissa. Albumin immersiivisistä miksauksista vastasi äänittäjä/miksaaja Tommi Vainikainen ja monikanavamasteroinnista Svante Forsbäck

Kuuntele 14.10. ilmestyvän Game Changing -albumin ennakkosinglet:

Love Coming Down -singlen kansikuva.
Tuomo & Markus. Kuva: Tero Ahonen

Akateeminen Kirjakauppa on solminut uuden vuokrasopimuksen – Kirjatalo pysyy Helsingissä historiallisella paikallaan myös tulevaisuudessa15.9.2022 12:35:02 EEST | Tiedote

Akateeminen Kirjakauppa on solminut jatkovuokrasopimuksen Helsingin Kirjatalosta. Uusi vuokrasopimus on voimassa 1.2.2023 - 31.1.2028. Vuonna 1893 perustettu “Kirjojen koti” Akateeminen Kirjakauppa on pysynyt samalla paikalla Helsingin Pohjoisesplanadin ja Keskuskadun kulmassa vuodesta 1969 saakka, jolloin Alvar Aallon suunnittelema Kirjatalo valmistui.

Katutaide- ja musiikkifestivaali Nummela Art Nightia tähdittävät maailmankuulu balilainen katutaiteilija WD ja kotimaisen vaihtoehtopopin kärkikaarti12.9.2022 12:27:47 EEST | Tiedote

Nummelan lentokentällä 8. lokakuuta järjestettävä Nummela Art Night -tapahtuma tarjoaa juhlijoiden iloksi taianomaisen katutaidekokonaisuuden ja yhden syksyn viimeisistä ulkoilmamusiikkifestivaaleista. Vihtiläisen Salla Ikosen kuratoima ja maailmankuulun balilaisen WD:n tähdittämä kuuden muraalitaiteilijan yhteisö luo pimenevään syysiltaan fantasian ja maagisen realismin maustamia hehkuvia teoksia. Visuaalisesti ainutlaatuisessa tapahtumassa esiintyy myös vaihtoehtoisemman popmusiikin kotimainen kärki: Vesta, pehmoaino, MELO, Antti Autio, View, Malla ja Koisjärven Disko sekä huippu-dj:t. Ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin uusi albumi Believe It Or Not on suomalaisten sielunveljien tribuutti vanhan liiton gospelille2.9.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin odotettu soul-gospel-levy Believe It Or Not (Stupido Records) on julkaistu tänään CD- ja vinyyliformaateissa sekä suoratoistopalveluissa. Albumi sisältää 11 rakkaudella valittua sävellystä Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin rouheina tulkintoina. Mukana tekijöinä ovat traditionaalisten biisien lisäksi muun muassa Link Wray, Ray Charles, J.W. Johnson sekä Tom Waits. Levyllä kuullaan myös yksi Tuomari Nurmion alias Judge Bonen ja yksi Knucklebone Oscarin kirjoittama originaali.