Viisi tunnettua ruokavaikuttajaa elää viikon hävikkiruoalla – Fiksuruoan hävikkihaaste alkaa tänään

Suomalaisen hävikkiruokapalvelu Fiksuruoka.fi:n hävikkihaaste kannustaa ja inspiroi kuluttajia ja ravintoloita ruokahävikin vähentämiseen. Haasteeseen osallistuvat tänä vuonna ravintoloitsija, kokki ja ruokakirjailija Sikke Sumari, kokki ja ruokavaikuttaja Harri Syrjänen, vuoden 2022 MasterChef Suomi -ohjelman voittaja Petra Väänänen, kokki ja food designer Linnea Vihonen sekä muusikko ja ravintoloitsija Jaakko “Lieminen” Luomanen. Haasteen etenemistä voi seurata vaikuttajien sekä Fiksuruoan sosiaalisen median tileiltä.
"Hävikin pienentämisen puolesta puhuminen on minulle tärkeää ja Fiksuruoan hävikkihaaste tarjoaa siihen hienon mahdollisuuden. Uskon, että moni asia olisi paremmin jos me kaikki oppisimme hyödyntämään hävikkiä jokapäiväisessä elämässämme. Toivon, että voin oman kokemukseni kautta inspiroida ihmisiä rohkeammin hävikkiruoan pariin”, sanoo Jaakko ”Lieminen” Luomanen.
“Olen iloinen, että saamme tänä vuonna haastaa mukaan ruoka-alan asiantuntijat, joille ruokahävikin vähentäminen on sydämen asia ja läsnä niin koti- kuin työkeittiössä. Haasteen idea on paitsi valistaa kuluttajia ruokahävikistä, myös kannustaa heitä rohkeammin hyödyntämään sitä. Tämän vuoden osallistujat pystyvät ammattiensa kautta tarjoamaan ihmisille käytännönläheisiä vinkkejä kehittämällä esimerkiksi hävikkiruokaan pohjautuvia, kotikokeille soveltuvia reseptejä”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja Juhani Järvensivu.
Ruokahävikin vähentäminen säästää sekä ympäristöä että kukkaroa
Fiksuruoka pyrkii verkkokauppansa kautta vähentämään ruokahävikin määrää Suomessa ja samalla tarjoamaan asiakkailleen laajan valikoiman edullista ruokaa sekä käyttötavaraa.
“Turhaan tuotettu ruoka on globaali ongelma, mutta hävikin vähentäminen omassa arjessa on helppo ja konkreettinen tapa omalta osaltaan vaikuttaa siihen. Ruokahävikin vähentäminen on hyväksi paitsi ympäristölle, myös kukkarolle. Kiihtyvä inflaatio ja ruoan hinnan nousu koskettavat meistä jokaista. Hävikkiruoan hyödyntäminen on yksi tehokas tapa pienentää kotitalouden ruokakustannuksia”, Järvensivu jatkaa.
Fiksuruoka on laskenut, että heidän asiakkaansa säästävät vuositasolla keskimäärin 150–200 euroa. Säännöllisellä ostamisella säästö voi nousta kuitenkin jopa yli 1 000 euroon vuodessa. Fiksuruoan asiakkaat säästävät keskimäärin 40–50 % per tilaus verrattuna vertailuhintoihin.*
Hävikkihaaste on Fiksuruoan kampanja, joka toteutetaan kaupallisessa yhteistyössä vaikuttajien kanssa. Hävikkihaaste edeltää 12.–18.9. vietettävää kansallista hävikkiviikkoa.
Haasteen etenemistä voi seurata vaikuttajien sosiaalisen median tileiltä:
Harri Syrjänen
Jaakko "Lieminen" Luomanen
Linnea Vihonen
Petra Väänänen
Sikke Sumari
Fiksuruoka
*Vertailuhintana käytetään suurten päivittäistavarakauppojen normaalihintaa. Alennusprosentit on laskettu tästä vertailuhinnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Mia Eloranta
Mellakka Helsinki
mia.eloranta@mellakka.fi
+358 50 401 7383
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Fiksuruoka.fi
Fiksuruoka.fi on suomalainen hävikkiruoan verkkokauppa, joka toimii kansainvälisillä markkinoilla nimellä Foodello. Verkkokaupan valikoima koostuu elintarvikevalmistajien, maahantuojien ja tukkuketjujen poisto- ja jäännöseristä, jotka ovat vaarassa tulla hävitetyiksi. Syynä voi olla esimerkiksi tuotteen poistuminen valikoimasta, uudistunut myyntipakkaus, liian suuri varasto tai lähestyvä parasta ennen -päiväys.
Fiksuruoka.fi on perustettu vuonna 2016, ja yritys on kasvanut lähes 60 henkilöä työllistäväksi yritykseksi. Fiksuruoka toimii tällä hetkellä kolmella markkinalla: Suomessa, Alankomaissa ja Belgiassa. Yritys tekee yhteistyötä paikallisten kuivaelintarvikkeiden valmistajien ja maahantuojien kanssa. Suomessa toimittajina ovat mm. Jalostaja, Nestlé, Orkla Care, Oriola, Fredman ja Läntmannen Cerelia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fiksuruoka.fi
Havainnekuva paljastaa karun totuuden: näin paljon Suomessa menee ruokaa roskiin joka vuosi12.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote
Liki kolmannes kaikesta maailmassa tuotetusta ruoasta päätyy roskiin. Suomessa syömäkelpoista ruokaa haaskataan koko elintarvikeketjussa vuosittain noin 360 miljoonaa kiloa, mikä vastaa 10–15 % tuotetun ruoan määrästä. Sillä peittäisi Helsingin Tuomiokirkon.
Fiksuruoka laajentaa toimintaansa Belgiassa: “Uudet markkinat ovat ottaneet lentävän lähdön”7.3.2023 08:05:00 EET | Tiedote
Fiksuruoan hävikkiruokaa myyvä verkkokauppa on otettu ulkomailla innolla vastaan, ja uusien markkinoiden avaukset ovat ylittäneet odotukset. Viime syksynä Belgian Flanderista aloitettu toiminta kattaa nyt myös maan ranskankielisen alueen.
Jussi Pekkala luotsaamaan vauhdilla kansainvälistyvän Fiksuruoan brändiä16.12.2022 10:30:00 EET | Tiedote
Pitkän uran luovien tehtävien parissa mainostoimistoalalla tehnyt Jussi Pekkala on nimitetty Fiksuruoka.fi:n uudeksi brändijohtajaksi. Määrätietoinen brändityö tukee Fiksuruoan strategiaa vahvan kasvun ja kansainvälistymisen tiellä.
Joulun ruokahävikki kuriin Fiksuruoan vinkeillä15.12.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Hävikkimarkkinoiden kiireinen sesonki alkaa heti jouluaaton jälkeen ja jatkuu pitkälle tammikuuhun. Fiksuruoka.fi:n verkkokauppamyynnin kautta säästyy vuosi vuodelta enemmän ruokahävikkiä.
Fiksuruoan kansainvälinen kasvu jatkuu – avaa hävikkiruoan verkkokaupan Belgiaan11.10.2022 08:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa jo kuusi vuotta ruokahävikin pioneerityötä tehnyt Fiksuruoka.fi uskoo suurimman kasvun tulevan ulkomailta. Belgian markkinan avaus on jatkoa alkuvuodesta Hollantiin avatulle verkkokaupalle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme