Vilja Valliranta nappasi voiton nuorten kokkien SM-kilpailuissa

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä nuoret keittiöalan ammattilaiset ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittaja Vilja Valliranta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa 2021 maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Ranskan Pariisin Cordon Bleu -koulussa.

Kilpailun voittanut Valliranta työskentelee Turussa Ravintola Rosterin keittiössä. Kisan kakkoseksi sijoittui Severi Heikkinen Jyväskylän Artcateringista ja kisan kolmossijan otti Jonne Hänninen Tampereen TAMK Catering Studiosta.

”Ravintola-alan vetovoima on kärsinyt erityisen paljon korona-ajan rajoitteista. On hienoa, että kilpailuilla voimme osoittaa arvostusta ja kohdistaa tukea nuorten ammattilaisten kehittymiseksi rautaisiksi ammattilaisiksi”, toteaa Chaîne des Rôtisseurs Finlanden valtavouti Johanna Hornborg-Ojala.

”Pandemia-aikana ravintola-alan nuorilla osaajilla on ollut vain vähän näytön paikkoja. Tällainen kilpailu auttaa nuoria kasvamaan huippuammattilaisiksi”, lisää kilpailun päätuomari Chef Rôtisseurs lehtori Riitta Palho. ”Kuitenkin näillä nuorilla ammattilaisilla on hieman kehitettävää erityisesti kokonaisen kalan käsittelyssä, annosten esillepanossa ja omaperäisyydessä, jotta voi menestyä kansainvälisessä kisassa. Nämä omaisuudet toki kehittyvät systemaattisen harjoittelun kautta”, Palho jatkaa.

Kilpailussa arvioitiin sekä keittiötyöskentelyä että valmistettujen annosten makua. Vilja pärjäsi parhaiten sekä makukokonaisuuksissa että keittiötyöskentelyssä. Kokonaisuus oli erinomainen, erityisesti broilerin paloittelu, annostelu, taloudellisuus ja hygienia nousivat esiin teknisissä taidoissa. Esillepanossa värejä oli käytetty taidokkaasti.

Kilpailun pakollisena raaka-aineena alkuruoalle oli tuore avattu kokonainen kirjolohi ja kirjolohenmätiä, joka tuli nostaa esille lämpimänä, sekä kaksi selkeää lisäkettä. Pääruoan pakollisena raaka-aineena oli kokonainen broileri ja broilerin maksa, yksi kastike, yksi tärkkelyspitoinen lisäke ja kaksi muuta selkeää lisäkettä. Jälkiruoan pakollisena raaka-aineena oli pakastepuolukoita, ja annokseen tuli valmistaa kolme eri komponenttia, joista yhden tuli olla leivonnainen. Lisäksi kilpailijoiden käytettävissä oli raaka-ainekori itse valittujen lisäkkeiden valmistamiseen.

Kädentaidot mitattiin kirjolohen fileoinnissa, broilerin paloittelussa sekä muiden raaka-aineiden käsittelyssä, hygienia ja taloudellisuus huomioiden. Vaihtelevat kypsennysmenetelmät toivat arvokkaita tekniikkapisteitä. Kilpailijoiden työskentely oli siistiä, taloudellista ja johdonmukaista.

Kansainvälisissä kilpailuissa suomalaiset ovat voittaneet mestaruuden kahdesti.  Arto Rastas voitti kultaa vuonna 2005, ja seuraavana vuonna Mikko Kautto voitti pronssia.  Lasse Koistinen toi ykkössijan kolme vuotta myöhemmin vuonna 2009. Laura Virolainen sijoittui hopealle vuonna 2015, ja Emmiina Lehtonen toi kotiin MM-pronssia vuonna 2018.

Nuorten Kokkien maailmanmestaruudesta on kisattu vuodesta 1977 lähtien. Tämän vuoden MM-kisa ratkaistaan Pariisin arvostetussa Cordon Bleu -koulussa 26.-27.9.2021. Koronapandemiasta johtuen vuoden 2020 kilpailun finaali järjestetään vasta nyt, samaan aikaan. Suomen edustajana kisaa siis Vilja Vallirannan lisäksi vuoden 2020 finaalin voittanut Valtteri Paltamaa.

”Kilpailun tarkoituksena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää kilpailun avulla taitojaan ja hakea kansainvälistä kilpailukokemusta. On hienoa huomata, nuoret ammattilaiset luottavat itseensä ja ovat halukkaita hakemaan täysin uudenlaista kokemusta kilpailuista”, kilpailun johtaja Martti Lehtinen miettii.

Suomen kilpailupaikka Jyväskylä Gradia Priimuksen toimipiste tarjosi erinomaiset puitteet tämänvuotiselle kilpailulle.

Kilpailun järjestäjänä toimii Chaîne des Rôtisseurs Finlande, joka on Suomen yksi Suomen merkittävimmistä gastronomisista järjestöistä. Toiminnan tavoitteena on edistää alan ammattilaisten ja harrastajien yhteistyötä, olla mukana tukemassa suomalaista ruokakulttuuria sekä kannustaa erityisesti nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä.

Lisätietoja:

Kilpailun johtaja, Opetusneuvos

Voittaja Vilja Valliranta
Kilpailun johtaja Martti Lehtinen arvioi kilpailuannoksia

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viini- ja saliammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Valtteri Paltamaa uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa15.2.2020 19:35:11 EET | Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Jyväskylässä kahdeksan nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun voittaja Valtteri Paltamaa lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Ranskan Pariisin Cordon Bleu -koulussa.

Niko Tähti uusi tulevaisuuden lupaus keittiöalalla – selvä voitto nuorten kokkien suomenmestaruuskilpailussa2.2.2019 22:00:00 EET | Tiedote

Alle 27-vuotiaiden kokkien suomenmestaruuskilpailuissa Tampereella viisi nuorta keittiöalan ammattilaista ottivat mittaa toisistaan valmistamalla kolmen ruokalajin menun. Kilpailun ykkönen Niko Tähti Torniosta lähtee seuraavaksi taistelemaan voitosta kansainvälisiin kilpailuihin. Syyskuussa maailman parhaat nuoret kokit kilpailevat Kanadan Calgaryssa.