Viljanen MTK:n valtuuskunnassa: Puolustamme kynsin ja hampain omaisuuden suojaa

Maamme historia osoittaa kiistattomasti, että vahva yksityinen omistusoikeus, omaisuuden suoja, on ollut ja on edelleen länsimaisen yrittäjyyden, yksityisen ja yhteisen varallisuuden kartuttamisen kulmakivi sekä elinehto- hyvinvointivaltiomme perusta, sanoi Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen järjestön valtuuskunnan kevätkokouksen avauspuheenvuorossaan Tampereella.

Viljanen korosti puheenvuorossaan, että maamme kaikkien hehtaarien hyödyntäminen vaatii asumisen, elämisen ja yrittämisen edellytysten turvaamista maamme joka kolkassa.

–Julkisen keskustelun perusteella monet poliitikot tai tutkijat haluaisivat peruuttaa takaisin sarkajaon aikaan, keskittämällä asutuksen takaisin vähintääkin ryhmäkyliin – tai pikemminkin vain suurempiin taajamiin ja kaupunkeihin, Viljanen sanoi.

Ympäristönsuojelun ja ilmastopolitiikan varjolla esitetään, että yksityisen omaisuuden ympärille voisi syntyä tilanne, jossa naapurilla, kunnalla, valtiolla tai vaikkapa jollekin yhdenasianliikkeelle voisi omasta tahdostaan syntyä oikeuksia suhteessa toisten omaisuuteen. Mikä pahinta, tässä ajattelumallissa syntyy yleensä vain oikeuksia – ilman oikeuksiin liittyviä velvollisuuksia.

Tästä esimerkiksi käy kansalaisaloite, jossa esitetään pakollista naapureiden kuulemista ennen hakkuita. Epäsuorempi esimerkki ovat laskelmat, joissa ei huomioida metsissämme tai pelloillamme tapahtuvaa hiilensidontaa hyödyksemme, mutta puunkäytössä ja ruoan syömisessä vapautunut hiili lasketaan meidän hiilipäästöksemme.

– Puolustamme kynsin ja hampain yksityisen omaisuuden suojaa ja maanomistajan oikeutta hyödyntää omaisuuttaan kestävästi. Vastustamme pakkokeinojen käyttöä ja alihintaisia korvauskäytäntöjä, joiden yhdistelmää voi selkeydenkin vuoksi kutsua sosialisoinniksi, Viljanen korosti.

Viljanen nosti esille, että perinteisten sosialisoinnin muotojen rinnalle, maahamme on pikkuhiljaa ujuttautunut kaavasuojelun, laajojen sidosryhmäkuulemisten, kuntalaisvalitusten ja kansalaisaloitteiden siivellä uudenlainen suojelusosialisoinnin malli. Tätä kautta on syntynyt uusi edunvalvonnan kenttä, jossa vastapuolemme perustelee omaisuuden suojan sivuuttamista niin sanotuilla korkeimmilla päämäärillä ilman sivumainintaakaan velvoitteiden konkreettisesta korvaamisesta rajoitteiden kohteelle, omistajalle.

– Hallituksen on puolustettava maaomistajuutta ja yrittäjyyttä oikeudenmukaisuutta edistävällä tavalla niin kotimaassa kuin EU-foorumeilla sekä huolehdittava siitä että meidän ainoat hiiltä sitovat elinkeinomme, maa- ja metsätalous, saavat oikeutta niin taakanjaosta kuin tulonjaosta päätettäessä, Viljanen patistaa.

Valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen, 050 525 2727

MTK esittää nopeita helpotuksia ulkomaisen kausityövoiman saantiin 25.9.2020 11:14:46 EESTTiedote

Koronaepidemia nosti esille lukuisia ulkomaisen työvoiman saatavuuteen liittyviä hankaluuksia. Koronakriisi voi vaikuttaa vielä ensi kauden työvoiman käyttöön ja siksi kausityövoiman saantiin liittyvät pullonkaulat on nopeasti purettava. - Maatilat ovat jo aloittamassa työvoiman hankintaa ensi kaudelle. Siksi ulkomaisen työvoiman maahantulon toimintamalli pitää olla nopeasti selvä, vaatii MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Oman maan ruoka on kriisiajan henkivakuutus – vaikean kesän koettelemat maatalousyrittäjät peräänkuuluttavat vastuullista toimintaa ruokamarkkinoilla22.9.2020 15:29:09 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n johtokunta ja maaseutunuoret kiittävät kuluttajia lisääntyneestä arvostuksen osoituksesta suomalaista ruokaa ja sen tekijöitä kohtaan. Samaa arvostusta ja vastuullisuutta tarvitsemme myös kaupalta, jotta halpuuttamisella ei lähdetä syömään ruokaketjumme toimintaedellytyksiä. Kotimaisen raaka-aineen suosiminen on myös ravintoloiden ja julkisten hankintojen tekijöiden vastuullisuutta. Myös poliittisten päättäjien tulee kantaa vastuunsa ja tarjota niin taloudellista kuin henkistäkin tukea suomalaisen ruuan tuottajille.

Sade uhkaa viljasatoa – puinnit eivät etene – laatu heikkenee11.9.2020 08:05:03 EESTTiedote

Viljojen kasvukausi on nyt sadonkorjuuvaiheessa, mutta näkymät ovat todella huonot. Suomessa koko kasvukausi on ollut kokonaisuudessaan haasteellinen. Runsaiden sateiden takia sadonkorjuu on nyt monin paikoin täysin pysähdyksissä, ja laatutappioita syntyy, kun sateet hankaloittavat puinteja. Pellot alkavat myös olla pehmeitä. Osa ohran, vehnän ja myös kauran jyvistä on alkanut itää tähkässä. Entuudestaan heikon kannattavuuden kanssa kamppaileva peltokasvisektori on erittäin huolestunut tilanteesta: onko jälleen tulossa heikko vuosi?