Viljatori – viljan sähköinen kauppapaikka on avattu

Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä satoansa haluamissaan erissä helposti ja luotettavasti, parhaaseen markkinahintaan. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa. Viljatori avattiin 30.5.2018.

– Viljatorissa on kaksi erilaista tapaa tehdä kauppaa, sopimuskauppa ja tarjouskauppa. Sopimuskaupassa voi tehdä viljelysopimuksia ja viljelysopimuksen alla myyntejä ja ostoja. Lisäksi viljelijät voivat saada suoria ostotarjouksia teollisuudelta tai kotieläintiloilta, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Viljatorista on monenlaista hyötyä viljelijälle

Viljatorilla viljaerät saa myytyä tehokkaasti kun useampi ostaja tavoitetaan kerralla. Erikoiserien ostajien tavoittaminen helpottuu, ja sopimuskaupan myötä viljelijän tulovirtojen ennustettavuus paranee. Myyjällä on mahdollisuus myydä viljaa pienissäkin erissä.

– Tarjouskaupassa myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo MTK:n vilja-asiamies Max Schulman.

Viljatori mahdollistaa kaupankäynnin ilman ylimääräisiä välikäsiä, jolloin viljasta saa parhaan mahdollisen hinnan. Näin kaupankäyntikustannukset pysyvät alhaisina ja myynnin tuotto kasvaa. Sähköisessä ympäristössä hinnan seuranta helpottuu ja toimitusketju tehostuu. Myyjällä on myös parempi mahdollisuus itse vaikuttaa viljan hintaan.

Viljatorilla omien myyntitoimeksiantojen tekeminen ja seuranta on helppoa. Viljelysopimuksia on helppo hallita ja seurata, ja kattavat hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät saman palvelun alta. Näin myös kaupankäynnin läpinäkyvyys lisääntyy.

Viljan laadulla voi vaikuttaa hintaan ja menekkiin, kun paremmasta laadusta saa paremman hinnan. Palvelussa on mahdollisuus vaikuttaa oman sadon laatuun markkinatilanteen mukaan. Näin kaiken laatuiselle viljalle löytyy ostaja.

Viljatori.fi on MTK:n, SLC:n sekä Agroxin, Altian, Atrian, HK Scanin, Raision ja Valion yhdessä rakentama palvelu. Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Liittyminen on maksutonta.

maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK ry, puh. 040 5233 864
vilja-asiamies Max Schulman, MTK ry, puh. 040 825 2112
toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, SLC , puh. 040 940 2734

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK-liittojen puheenjohtajat kriisikokouksessa Satakunnassa: kuivuuden takia tarvitaan pikaisia toimenpiteitä2.8.2018 08:29Tiedote

MTK:n liittojen puheenjohtajat kokoontuivat kriisikokoukseen kuivuuden runtelemaan Satakuntaan 1.8. ja vaativat pikaisia toimenpiteitä maatilojen talousahdingon ratkaisemiseksi. Suomen maatalouden kannattavuus on heikentynyt jo usean vuoden ajan. Viime vuonna suoranaisen kadon aiheutti märkyys ja kylmyys, tämän vuoden vitsauksena ovat kuivuus ja kuumuus. Ruotsissa yksittäiset kunnat ja kauppa ovat sitoutuneet markkinoimaan ruotsalaisia tuotteita ja tukemaan näin viljelijää. MTK-liittojen puheenjohtajat vaativat kaupparyhmien johtajilta pikaisia linjauksia siitä, miten kauppa kantaa vastuunsa suomalaisen ruuan tulevaisuudesta.

MTK-TIEDOTE: MTK-Varsinais-Suomi avaa ”Jos lehmät puhuisivat” -näyttelyn Berliinissä tammikuussa 2019 – näyttelyyn haetaan kuvia nyt kaikille avoimella kuvakilpailulla30.7.2018 09:18Tiedote

MTK-Varsinais-Suomi kokoaa näyttelyn, jossa navetan ulkopuolella elävät ihmiset saavat kokea elämää lehmien parissa. "Jos lehmät puhuisivat" -näyttelytapahtuma avataan tammikuussa 2019 Berliinissä Saksassa. Sen jälkeen se kiertää Suomessa ainakin pari vuotta. Näyttelyyn haetaan nyt kuvia kilpailulla, johon voi osallistua 14.8.2018 asti. Kuvakilpailuun voi osallistua joko kuva-ammattilais-, lehmäammattilais- tai jokamies-/naissarjaan. Kilpailupalkintojen arvo on yhteensä noin 10 000 euroa.