Viljatori – viljan sähköinen kauppapaikka on avattu

Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä satoansa haluamissaan erissä helposti ja luotettavasti, parhaaseen markkinahintaan. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa. Viljatori avattiin 30.5.2018.

– Viljatorissa on kaksi erilaista tapaa tehdä kauppaa, sopimuskauppa ja tarjouskauppa. Sopimuskaupassa voi tehdä viljelysopimuksia ja viljelysopimuksen alla myyntejä ja ostoja. Lisäksi viljelijät voivat saada suoria ostotarjouksia teollisuudelta tai kotieläintiloilta, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Viljatorista on monenlaista hyötyä viljelijälle

Viljatorilla viljaerät saa myytyä tehokkaasti kun useampi ostaja tavoitetaan kerralla. Erikoiserien ostajien tavoittaminen helpottuu, ja sopimuskaupan myötä viljelijän tulovirtojen ennustettavuus paranee. Myyjällä on mahdollisuus myydä viljaa pienissäkin erissä.

– Tarjouskaupassa myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo MTK:n vilja-asiamies Max Schulman.

Viljatori mahdollistaa kaupankäynnin ilman ylimääräisiä välikäsiä, jolloin viljasta saa parhaan mahdollisen hinnan. Näin kaupankäyntikustannukset pysyvät alhaisina ja myynnin tuotto kasvaa. Sähköisessä ympäristössä hinnan seuranta helpottuu ja toimitusketju tehostuu. Myyjällä on myös parempi mahdollisuus itse vaikuttaa viljan hintaan.

Viljatorilla omien myyntitoimeksiantojen tekeminen ja seuranta on helppoa. Viljelysopimuksia on helppo hallita ja seurata, ja kattavat hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät saman palvelun alta. Näin myös kaupankäynnin läpinäkyvyys lisääntyy.

Viljan laadulla voi vaikuttaa hintaan ja menekkiin, kun paremmasta laadusta saa paremman hinnan. Palvelussa on mahdollisuus vaikuttaa oman sadon laatuun markkinatilanteen mukaan. Näin kaiken laatuiselle viljalle löytyy ostaja.

Viljatori.fi on MTK:n, SLC:n sekä Agroxin, Altian, Atrian, HK Scanin, Raision ja Valion yhdessä rakentama palvelu. Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Liittyminen on maksutonta.

maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK ry, puh. 040 5233 864
vilja-asiamies Max Schulman, MTK ry, puh. 040 825 2112
toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, SLC , puh. 040 940 2734

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

Sipuleista makua ja terveyttä18.1.2019 09:38Tiedote

Kun ruokaan halutaan täyteläistä makua, siihen silputaan sipulia. Sipuli kestää pitkää hauduttamista, se toimii pikaisesti kypsennettävissä ruuissa ja aivan raakanakin sipulia syödään. Jokaiseen tarkoitukseen löytyy sipuliperheestä osuvin valinta. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että sipulit ovat terveellisiä. Sipuleita on tutustuttavaksi monenlaisia, Suomessa viljeltyinä toista kymmentä erilaista. Viikko 4 on nimetty Sipuliviikoksi (21.–27.1.2019).

Suomalainen ruoka ja matkailu esillä Berliinissä ennätyssatsauksella ensi viikolla – Suomi maailman suurimpien ruokamessujen kumppanimaa10.1.2019 12:17Tiedote

Suomi on ensi viikolla Berliinissä avautuvien, maailman suurimpien Grüne Woche -ruokamessujen kumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis” eli villistä luonnosta. Saksaan on lähdössä 80 suomalaista ruoka- ja matkailuyritystä, jotka täyttävät kokonaisen messuhallin. Omina alueosastoinaan Suomen hallissa esittäytyvät Saimaan alue, Pirkanmaan, Hämeen ja Keski-Suomen yritysten muodostama läntinen Järvi-Suomi, Pohjois-Karjala, Lounais-Suomi ja Kainuu. Lapin yritykset ovat esillä yhteisellä Lapland Food Club -brändillä. Kuluttajille suunnatut messut järjestetään Berliinin messukeskuksessa 18.–27.1.2019.

MTK kommentoi VTT:n rokotetiedotetta: Suomalaisilla siipikarjatiloilla ei ole tarvetta käyttää antibiootteja eikä antibiootteja korvaavaa rokotetta9.1.2019 14:46Tiedote

VTT tiedotti 9.1.2019 kehittäneensä uuden menetelmän, jolla pystyttäisiin kustannustehokkaasti valmistamaan rokotetta lintujen erilaisten suolistomikrobien aiheuttamia infektiota vastaan. Tiedotteessa viitataan siihen, että kaikki kotimaiset kanat voitaisiin nyt rokottaa näitä suolistobakteereita vastaan. Tiedote on näiltä osin harhaanjohtava. VTT:n kehittämän siipikarjan suolistorokotteen markkinat ovat ulkomailla, ei kotimaassa.