Viljatori – viljan sähköinen kauppapaikka on avattu

Viljatori.fi on verkkopalvelu, jossa viljelijät voivat myydä satoansa haluamissaan erissä helposti ja luotettavasti, parhaaseen markkinahintaan. Ostajina kauppapaikalla ovat viljaa käyttävä teollisuus ja kotieläintilat. Viljakaupan perinteiset käytännöt uudistava kauppapaikka on laatuaan ensimmäinen maailmassa. Viljatori avattiin 30.5.2018.

– Viljatorissa on kaksi erilaista tapaa tehdä kauppaa, sopimuskauppa ja tarjouskauppa. Sopimuskaupassa voi tehdä viljelysopimuksia ja viljelysopimuksen alla myyntejä ja ostoja. Lisäksi viljelijät voivat saada suoria ostotarjouksia teollisuudelta tai kotieläintiloilta, sanoo MTK:n toiminnanjohtaja Antti Sahi.

Viljatorista on monenlaista hyötyä viljelijälle

Viljatorilla viljaerät saa myytyä tehokkaasti kun useampi ostaja tavoitetaan kerralla. Erikoiserien ostajien tavoittaminen helpottuu, ja sopimuskaupan myötä viljelijän tulovirtojen ennustettavuus paranee. Myyjällä on mahdollisuus myydä viljaa pienissäkin erissä.

– Tarjouskaupassa myyntitoimeksiantoon määritellään viljalaji, lajike, laatu ja tilahinta. Viljan kuljetusvaihtoehtoina on viljelijän oma kuljetus tai joku viljaa kuljettavista logistiikkayrityksistä. Kaupankäyntialusta yhdistää toisiinsa sopivat myynti- ja ostotoimeksiannot automaattisesti, kertoo MTK:n vilja-asiamies Max Schulman.

Viljatori mahdollistaa kaupankäynnin ilman ylimääräisiä välikäsiä, jolloin viljasta saa parhaan mahdollisen hinnan. Näin kaupankäyntikustannukset pysyvät alhaisina ja myynnin tuotto kasvaa. Sähköisessä ympäristössä hinnan seuranta helpottuu ja toimitusketju tehostuu. Myyjällä on myös parempi mahdollisuus itse vaikuttaa viljan hintaan.

Viljatorilla omien myyntitoimeksiantojen tekeminen ja seuranta on helppoa. Viljelysopimuksia on helppo hallita ja seurata, ja kattavat hintatiedot markkinatilanteesta ja toteutuneista kaupoista löytyvät saman palvelun alta. Näin myös kaupankäynnin läpinäkyvyys lisääntyy.

Viljan laadulla voi vaikuttaa hintaan ja menekkiin, kun paremmasta laadusta saa paremman hinnan. Palvelussa on mahdollisuus vaikuttaa oman sadon laatuun markkinatilanteen mukaan. Näin kaiken laatuiselle viljalle löytyy ostaja.

Viljatori.fi on MTK:n, SLC:n sekä Agroxin, Altian, Atrian, HK Scanin, Raision ja Valion yhdessä rakentama palvelu. Käyttäjiksi Viljatoriin voivat liittyä kaikki vilja-alan toimijat. Liittyminen on maksutonta.

maatalousjohtaja Johan Åberg, MTK ry, puh. 040 5233 864
vilja-asiamies Max Schulman, MTK ry, puh. 040 825 2112
toiminnanjohtaja Jonas Laxåback, SLC , puh. 040 940 2734

Merja Elomaa
Viestinnän suunnittelija
Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
PL 510 (Simonkatu 6), 00101 Helsinki
puh. 020 413 2323, 040 661 8699
merja.elomaa@mtk.fi
www.mtk.fi

MTK esitteli näkemyksiään EU:sta ja sen tulevaisuudessa seminaarissaan 12.6.2018 Helsingissä12.6.2018 16:34Tiedote

Muuttuva toimintaympäristö pakottaa EU:n tarkistamaan omia toimintatapojaan ja ottamaan itselleen tehtäviä, joita aikaisemmin jäsenmaat ovat hoitaneet. Tehtävien siirto velvoittaa jäsenmaat ottamaan lisää taloudellista vastuuta EU:n toimien rahoituksesta. MTK:n mielestä EU:n roolia voidaan kasvattaa turvallisen Euroopan rakentamisessa ja yhteisen maatalouspolitiikan toteuttamisessa. MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila esitteli MTK:n näkemyksiä EU:sta ja sen tulevaisuudesta EU-seminaarissa 12.6.2018 Helsingissä.

EU-komissio unohti viljelijöiden taloudellisen ahdingon ja maatalouspolitiikan yksinkertaistamisen1.6.2018 12:55Tiedote

Komission tiedonanto viime marraskuussa lupaili yksinkertaistamista ja jäsenmaalle mahdollisuuksia paremmin oloihin sopivaan maatalouspolitiikkaan. Valmistelussa nämä ovat unohtuneet. Tiukat ohjeet kansallisen strategian valmisteluun minimoivat kansallisen liikkumatilan ja lisäävät viljelijöihin kohdistuvia vaatimuksia. Samalla komission monivuotinen rahoituskehysehdotus leikkaisi kovalla kädellä Suomen EU-rahoitusta. Tätä on mahdotonta hyväksyä, kun maataloustuottajat kärsivät jo ennestään historiallisen heikosta kannattavuudesta.

Varhaisvihannesten kausi pyörähtää käyntiin31.5.2018 12:00Tiedote

Poikkeuksellisen lämmin sää on jouduttanut varhaisvihannesten valmistumista, mutta myös aiheuttanut viljelijöille paljon lisätyötä. Kastelulaitteet on pidetty käynnissä täysillä. Aikaisten lajikkeiden päältä on kuumimpina päivinä täytynyt poistaa harsot, joiden alla niitä yleensä kasvatetaan. Hetkittäin on ollut kylmiäkin öitä, jolloin harsot taas ovat olleet tarpeen. Lämpöaalto on lisännyt myös pikkutuholaisten aiheuttamaa riesaa.