Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Villiyrttien käyttö ruoanlaitossa kertoo arvoista ja tekee ateriasta elämyksen

Jaa
Näin kertovat suomalaiset ruokalehdet, jotka ovat viime aikoina innostaneet lukijoitaan käyttämään villiyrttejä ruoanlaitossa. Haaga-Helian restonomiopintojen opinnäytetyössä tutkittiin sitä, millaista mielikuvaa lehdet luovat villiyrteistä ja esimerkiksi niihin liittyvistä resepteistä.

Lähiruoka, elämys ja tarina elämyksen tukena ovat yhä tärkeämpiä asioita asiakkaille. Käyttämällä villiyrttejä yritys kertoo paljon omista arvoistaan. Villiyrttien käyttö on viesti mm. ekologisuudesta ja kestävästä kehityksekstä.

Ruokalehdet kuvasivat villiyrttejä positiivisessa valossa. Niiden käyttäminen on eettistä ja ekologista. Villiyrtit ovat osa kansallisidentiteettiämme, sillä ne nähtiin osana lapsuuden makuja ja supisuomalaista ruokaa.

Villiyrtit arjen ilmaisena luksuksena

Villiyrtit kuvailtiin lehdissä eriarvoisuutta vähentäväksi ”ilmaiseksi luksukseksi”, joista myös urbaaneissa elinympäristöissä asuvat ihmiset pystyivät nauttimaan. Yhteistä kaikille artikkeleilla oli kuitenkin se, että villiyrtit nähtiin kokemuksellisena osana ateriaa.

Niiden kerääminen luonnosta kertoi, että ruoanlaittaja oli nähnyt vaivaa tarjottaviensa eteen, sillä villiyrttejä ei voi ostaa kaupasta.

Kaikki villiyrtit eivät kuitenkaan olleet samalla viivalla keskenään. Villiyrttien kolmen kärki – nokkonen, kuusenkerkkä ja voikukka – saivat muita yrttejä enemmän huomiota osakseen, ja niihin liitettiin kuvailevia sanoja, kuten ”rikkaruohojen kuningas”.

Tutkimuksen aineistona oli kolme kuluttajille suunnattua ruokalehteä, Maku, Glorian Ruoka & Viini, Viinilehti sekä K-ryhmän ja S-ryhmän lehdet ruokaliitteineen. Kahdesta viimeksi mainitusta ei löytynyt montaa mainintaa, sillä kaupat käyttävät resepteissään omia tuotteitaan. Villiyrttituotteet eivät ole vielä kaupallistuneet tarpeeksi, jotta niistä voitaisiin laatia reseptejä kyseisten lehtien ruokaosioihin.

Tutkimuksen toimeksiantaja oli Hungry for Finland -ruokamatkailuhanke, joka auttaa toiminnallaan edistämään suomalaisen ruokamatkailun brändiä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Birgitta Nelimarkka, opinäytetyön ohjaaja, lehtori, opinto-ohjaaja, Haaga-Helia, birgitta.nelimarkka@haaga-helia.fi


Pilvi Busk, opinnäytetyön tekijä, Haaga-Helia, pilvi.busk@myy.haaga-helia.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ratapihantie 13
00520 HELSINKI

09 229 611http://www.haaga-helia.fi/fi

Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietojenkäsittely, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, journalismikoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus.

Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye