Virpi Pekkalan maksimipostikorteissa kesän aikaisia tunnelmia Postimuseon pienoisnäyttelyssä

Postimuseossa, museokeskus Vapriikissa avautuu 9. toukokuuta Kohti kesää -pienoisnäyttely. Esillä on yli sata korttitaiteilija Virpi Pekkalan postikorttien pohjalta tehtyä maksimikorttia keräilijä Leena Vainion kokoelmasta. Lisäksi on Pekkalan valmistamia korttien aiheisiin liittyviä pienoismalleja. Näyttelyssä on myös mahdollisuus kuvata itsensä keijunsiivissä.
Virpi Pekkalan postikortti 1540 Eka enkeli, toka… / postimerkki: Muistikuvia Suomesta – Uimahyppy 2.11.2007, Päivi Vainionpää, Jarkko Pallasaho

Virpi Pekkala on Suomen suosituimpia postikorttitaiteilijoita. Ensimmäiset postikortit Pekkala piirsi jo 1960-luvun puolivälissä. Päätoiminen postikorttien tuotanto alkoi vuonna 1980 oman yrityksen perustamisen myötä. Postikortteja on syntynyt noin 2000 erilaista.

Virpi Pekkala maalaa postikortit akvarelleina suoraan lopulliseen kokoonsa ja viimeistelee kuvan ohuella mustalla tussilla. Jokaisella kortilla on oma nimensä ja tarinansa. Nimeen liittyy usein kuvaava sanaleikki tai pieni pila. Pekkala on kuvittanut myös esimerkiksi kirjoja, kalentereita, tekstiilejä, astioita, paperikasseja, makeiskääreitä ja postimerkkejä.

Näyttelyn avautumispäivänä 9.5. ilmestyy myös Pekkalan Postille piirtämä viiden postimerkin sarja kotimaan ikimerkkejä. Kevättä ilmassa -sarjan merkit on tarkoitettu kevään ja kesän onnitteluihin aiheenaan kukat ja keijut. Pekkala on piirtänyt Postille yhteensä 17 erilaista postimerkkiä.

Virpi Pekkalan kuvitusten ystävät perustivat vuonna 2003 Virpi Pekkala -kerhon, joka vaalii Pekkalan tuotantoa, osallistuu tapahtumiin ja järjestää esimerkiksi näyttelyitä.

Maksimipostikortti muodostuu kuvasta, postimerkistä ja leimasta

Maksimikortissa postimerkki on kiinnitetty postikortin kuvapuolelle ja leimattu postileimalla. Kortin kuva-aiheen, postimerkin ja postileiman tulee sopia yhteen mahdollisimman hyvin. Sääntöjen mukaan postimerkin ja postileiman on oltava käytössä olevia. Maksimifilatelia on yksi filatelian muoto. Maksimikortteja on valmistettu ja keräilty jo yli sata vuotta.

Kohti kesää – Virpi Pekkalan maksimipostikortteja -pienoisnäyttely 9.5.–6.8.2023 Postimuseo, museokeskus Vapriikki 2. kerros, Alaverstaanraitti 5, Tampere.

Virpi Pekkala on tavattavissa Museoiden yönä 20. toukokuuta Vapriikissa: klo 18–20 Virpi Pekkala piirtää pikaluonnoksia kävijöille. Paikka: korkea osa, 1. kerros, Vapriikki.

Virpi Pekkalan postikortti Omenahyvettä 1961 / postimerkki: Omenankukka 2.3.2005, Leena Airikkala.

Paketoidut unelmat -luentosarja etäkaupan ilmiöistä ja kuluttamisen muutoksesta7.3.2023 10:32:02 EET | Tiedote

Postimuseon Paketoidut unelmat -näyttelyyn liittyvä maksuton luentosarja alkaa keskiviikkona 15. maaliskuuta kello 18 Vapriikin auditoriossa. Eri alojen asiantuntijat kertovat etäkaupan ilmiöistä ja kuluttamisen muutoksesta. Ensimmäisellä luennolla Kirsi Salonen Eettisen kaupan puolesta (Eetti) ry:stä kertoo vaatetuotannon vastuullisuudesta. Muilla luennoilla Rami Mähkä Turun yliopistosta avaa postimyynnin historiaa ja toimittaja Juuso Pekkinen Yleltä valottaa logistiikan eri puolia.