Viru-hotellin johtaja Sari Sopasesta suomalais-virolaisen kauppakamarin johtaja

Suomen ja Viron välisen matkailun tyrehtyminen koronakriisin myötä on kolhinut pahasti Viron ja Tallinnan matkailualaa. Esimerkiksi hotellien käyttöasteet ovat olleet todella matalia. Kovia aikoja on kokenut myös erityisesti suomalaisturistien suosima Viru. Sari Sopanen muistuttaa kuitenkin, että alan kriisillä on paljon suuremmatkin vaikutukset.
– Yritystoiminta tuottaa rahaa yhteiskunnan hyvinvointiin. Mitä nopeammin yritykset saavat mahdollisuuden harjoittaa liiketoimintaansa ja kutsua työntekijöitä takaisin töihin – luonnollisesti terveysturvallisesti – sitä nopeammin myös valtion kassaan alkaa kertyä tuloja.
Nyt Sopanen odottaakin poispääsyä kriisistä sekä selkeää suunnitelmaa siitä, miten se tapahtuu.
– Hyvin suunniteltu ja viestitty exit-suunnitelma on monelle yritykselle nyt elintärkeä. Rajoituksia ei pidä jatkaa yhtään sen pidempään, kuin se on välttämätöntä.
Kesäkausi on suomalaisen ja muunkin kansainvälisen matkailun kulta-aikaa Virossa ja Tallinnassa. Virussa on totuttu jo vuosikymmeniä palvelemaan kesäkuukausina jatkuvasti lähes täyttä talollista turisteja ja siihen olisi valmius nytkin. Suomalaisia odotetaan enemmän kuin koskaan nauttimaan Viron kesästä.
– Me toimialalla olemme valmiita tekemään mitä tahansa toimintamme avaamiseksi ja asiakkaidemme turvallisuuden takaamiseksi, Sari Sopanen summaa.
Suomalais-virolainen kauppakamari on Viron suurin kansainvälinen kauppakamari, johon kuului vuoden 2020 lopussa lähes 200 jäsenyritystä. Kauppakamarin tehtävänä on jakaa jäsenistölleen yritystoimintaa liittyvää tietoa sekä valottaa talouden ja toimintaympäristön ilmiöitä. Lisäksi kamari järjestää jäsenilleen vapaamuotisia tapahtumia, joiden tarkoituksena on luoda puitteet verkostoitumiselle. Kamari pyrkii myös osaltaan vaikuttamaan toimintaympäristön kehitykseen yritystoiminnalle myönteiseen suuntaan. FECC on tiiviissä yhteistyössä Suomen suurlähetystön, Enterprise Estonian (EAS), muiden Virossa toimivien kansainvälisten kauppakamarien ja Keskuskauppakamarin kanssa sekä on mukana myös Team Finland ja FICE verkostoissa.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Sari Sopanen, FECCin hallituksen puheenjohtaja, sari.h.sopanen@sok.fi, + 372 5105855
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme