Virvoitusjuomavalmistajat vähentävät sokeria juomissaan
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset ovat mukana virvoitusjuomien kattojärjestön Unesdan tavoitteessa vähentää sokeria juomissa 10 prosenttia vuoteen 2025 mennessä. Unesda edustaa Euroopan virvoitusjuomateollisuutta ja sen jäseninä ovat suurimmat virvoitusjuomavalmistajat sekä kansalliset alan liitot. Panimoliiton jäsenyritykset ovat saavuttaneet myös Unesdan aiemman sitoumuksen vähentää sokeria virvoitusjuomissa 10 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2019.
THL:n Finravinto 2017 -tutkimuksen mukaan naisten sokerinsaannista vain 3 prosenttia tulee virvoitusjuomista ja miesten 6 prosenttia. Suomalaiset juovat virvoitusjuomia noin 55 litraa henkilöä kohden vuodessa. Määrä on alle eurooppalaisen keskitason.
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten valmistamista virvoitusjuomista jo lähes puolet (47 %) myydään sokerittomina tai vähäsokerisina light-juomina. Jäsenyritysten osuus Suomen virvoitusjuomamarkkinasta on arviolta noin 85 prosenttia.
”Kuluttajat haluavat nauttia juomansa vähäkalorisempana ja näiden juomien myynti onkin kasvanut voimakkaasti aivan viime vuosina. Panimot ovat tuoneet markkinoille runsaasti uusia vähäsokerisia virvoitusjuomia ja makuvesiä”, Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen kertoo.
Osana sokerin vähentämistä virvoitusjuomista ala on sitoutunut tarjoamaan yläkoulujen ja toisen asteen oppilaitosten virvoitusjuoma-automaateissa pääosin sokerittomia juomia ja vesiä. Alakouluissa automaatteja ei ole käytössä lainkaan.
Virvoitusjuomia ei markkinoida alle 13-vuotiaille
Sokerien vähentämisen lisäksi yritykset ovat sitoutuneet Unesdan vastuullisen markkinoinnin periaatteisiin, joiden mukaan virvoitusjuomia ei markkinoida medioissa tai tapahtumissa, joissa kohdeyleisöstä yli 30 prosenttia on alle 13-vuotiaita lapsia. Sitoumus kattaa kaikki markkinointikanavat kuten printtimedian, ulkomainonnan, television ja radion sekä elokuvat, yritysten ylläpitämät nettisivut, sosiaalisen median, interaktiiviset pelit ja mobiilimarkkinoinnin. Samaa periaatetta noudatetaan myös sponsoroinnissa sekä vaikuttajayhteistyössä.
Ensimmäinen Euroopan kattava virvoitusjuoma-alan sitoumus markkinoinnin itsesääntelystä tehtiin vuonna 2006. Sen jälkeen sääntelyn piirissä olevia medioita on lisätty pariin otteeseen. Tänä vuonna ikäraja nostettiin 13 vuoteen sekä alle 13-vuotiaiden osuutta yleisöstä pienennettiin 35 prosentista 30 prosenttiin.
”Ala kehittää aktiivisesti virvoitusjuomien markkinoinnin itsesääntelyä. Sääntely toimii hyvin, eikä markkinointia rajoittavalle lainsäädännölle ole tarvetta”, Loikkanen sanoo.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Myynti päätyi plussalle − arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta18.4.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin tammi-maaliskuussa 2024 yhteensä 183,7 miljoonaa litraa. Olutmyynti piristyi hetkellisesti, kun tammikuussa voimaan tullut veronkevennys siirsi myyntejä viime vuodelta tämän vuoden puolelle.
Suomessa työllistävään panimoalaan kohdistuu veropaine useasta suunnasta16.4.2024 18:11:28 EEST | Tiedote
Panimoalaan kohdistuu useita veronkorotuksia, kun hallitus aikoo korottaa sekä virvoitusjuomien valmisteveroa että yleistä arvonlisäveroa. Yleisen arvonlisäveron korotus kiristää panimojuomien verotusta.
Kysely: Suomalaisten mielestä vesistä ei tulisi maksaa terveysveroa9.4.2024 06:01:00 EEST | Tiedote
Suomalaisista valtaosan (76 %) mielestä kivennäisvesistä ei pitäisi maksaa terveysveroa. Tämä selviää Taloustutkimuksen toteuttamasta kyselytutkimuksesta, jonka tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Vesistä kuitenkin maksetaan tällä hetkellä terveysveron kaltaista virvoitusjuomaveroa.
Panimoliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen siirtyy uusiin tehtäviin28.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen jättää tehtävänsä ja siirtyy Päivittäistavarakauppa ry:n toimitusjohtajaksi 16.5.2024. Loikkanen on johtanut Panimoliittoa vuodesta 2020 lähtien.
Alkoholijuomien maahantuonti aiheuttaa huomattavat verotulomenetykset26.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote
MaRa, PAM, Panimoliitto, Päivittäistavarakauppa PTY ja Suomen Alkoholijuomakauppa peräänkuuluttavat malttia hallituksen alkoholiveroratkaisuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme