Visuaalinen työkalu havainnollistaa teho-osastojen kapasiteettia koronavuonna

Nordic Healthcare Group (NHG) on kehittänyt avoimen verkkotyökalun osana EU-rahoitteista HERoS-tutkimushanketta.

Nordic Healthcare Groupin kehittämä työkalu visualisoi teho-osastojen käyttöasteita eri EU-maissa ja alueilla ajanjaksolta helmi-marraskuu 2020. Tiedot pohjautuvat Euroopan tautienehkäisy- ja -valvontakeskuksen (ECDC) ja kansallisten terveysviranomaisten dataan.

Työkalu osoittaa, että olisi keskeistä saada reaaliaikaista tietoa teho-osastokapasiteetista alueellisella ja maiden tasoalla, jotta terveydenhuollon infrastruktuuria voitaisiin järjestää kriisitilanteessa EU-tasolla. Euroopan komission presidentti Ursula von der Leyen, korostaa 29.10.2020 antamassaan lausunnossa, että tiedon jakaminen jäsenmaiden kesken mahdollistaisi rajat ylittävää resurssien jakamista ylikuormitustilanteissa. Tämä lausuma on linjassa HERoS-tutkimuksessa tehdyn havainnon kanssa, että teho-osastokapasiteetin hyödyntäminen vaihteli suuresti eri EU-maiden ja alueiden välillä pandemian ensimmäisen aallon aikana. Tulevaisuudessa tarvitaan suosituksia luotettavan datan varmistamiseksi.

NHG:n kehittämä työkalu on esimerkki siitä, kuinka dataa voidaan käsitellä ja tukea viranomaisten päätöksentekoa. Työkaluun voi tutustua osoitteessa https://nhg.fi/en/covid19map/.

HERoS-tutkimushankkeen (Health Emergency Response in Interconnected Systems) tavoitteena on rakentaa kokonaiskuva Covid-19 -viruksen aiheuttaman epidemian etenemisestä, erilaisten toimenpiteiden vaikutuksista sekä eri maiden terveydenhuoltojärjestelmien ja hallintorakenteiden kyvystä reagoida poikkeustilanteessa. Hanke on saanut rahoitusta EU:n Horizon 2020 tutkimus- ja innovaatio-ohjelmasta (grant agreement No 101003606).

Hanketta koordinoi Hankenin humanitäärisen logistiikan instituutti (HUMLOG), ja se toteutetaan tutkijoiden tiiviinä yhteistyönä ympäri Eurooppaa. NHG tuo konsortioon terveydenhuollon palvelujärjestelmien ymmärrystä ja data-analytiikkaa.

Työkalua esittelevä video: https://youtu.be/QP9ctBs_UFk

HERoS-tutkimushanke: https://www.heros-project.eu/

Lisätietoja:

Ira Haavisto, Senior Research Manager, NHG, p. 040 7352761 / ira.haavisto@nhg.fi

Nordic Healthcare Group (NHG) on vuonna 2004 perustettu sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijapalveluihin erikoistunut suomalainen kasvuyritys. Asiakkaamme ovat sairaanhoitopiirejä, kuntia, yksityisiä palveluntarjoajia, lääketeollisuuden yrityksiä, pääomasijoittajia ja terveydenhuollon teknologiayrityksiä. Palveluksessamme on yli 120 kokenutta osaajaa ja nuorta lahjakkuutta. https://nhg.fi/

Nordic Healthcare Group köper svenska Precuris20.3.2023 15:00:00 EET | Tiedote

En av Nordens största expertrådgivare inom life science och hälso- och sjukvårdssektorn, Nordic Healthcare Group köper svenska Precuris. Uppköpet innebär ökad kapacitet för att implementera, stödja och projektleda införandet av ny teknik och nya arbetssätt i vården. I veckan signerades avtalet mellan Nordic Healthcare Group (NHG) och Precuris, båda expertrådgivningsföretag, med vården och life science-sektorn som primära kunder.

NHG kasvaa Pohjoismaissa – ostaa ruotsalaisen Precuriksen20.3.2023 15:00:00 EET | Tiedote

Nordic Healthcare Group ostaa ruotsalaisen sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijayrityksen Precuris AB:n, joka täydentää osaamisellaan NHG:n tarjontaa Ruotsissa ja Pohjoismaissa uusien teknologioiden ja toimintatapojen implementoinnissa sekä projektinjohtamisessa. Nordic Healthcare Group (NHG) ja Precuris ovat molemmat asiantuntijayrityksiä, jotka ovat keskittyneet sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Yrityskauppa allekirjoitettiin viime viikolla.

NHG is growing in the Nordics – acquires Precuris in Sweden20.3.2023 15:00:00 EET | Press release

Nordic Healthcare Group acquires Sweden-based company Precuris. Their expertise in implementing, supporting and project management of new technologies and ways of working in healthcare will complement NHG’s offering in Sweden and the Nordics. Nordic Healthcare Group (NHG) and Precuris are both advisory companies focusing on clients in healthcare and life sciences. The acquisition was signed last week.