Voitto Nordic Women In Tech -kisassa #mimmitkoodaa-voimanainen Milja Köpsille – ”Suuri tunnustus ja buustaus koko yhteisölle”

Jo yli 6000 naista mukaan tempaissut #mimmitkoodaa-ohjelma on saanut merkittävän kansainvälisen tunnustuksen. Ohjelman voimanaiseksi ja kasvoiksi noussut Milja Köpsi voitti Nordic Women In Tech -kilpailussa sarjan ”Diversity Leader of the Year”. Köpsi toi ainoana suomalaisena voiton kotiin sarjastaan, mutta ehdolla oli seitsemän muutakin ansioitunutta suomalaista teknologian vaikuttajanaista. ”Suomessa on tehty hienoa työtä. Omaa sydäntä lämmittää, että nyt palkittiin koko #mimmitkoodaa-yhteisö”, iloitsee Köpsi.

Milja Köpsi. Kuva: Jyri Keronen

Lehdistötiedote 13.11.2020

#mimmitkoodaa-ohjelma saa jatkuvasti yhä keskeisemmän aseman suomalaisen teknologian ja teknologiaosaamisen keulakuvahankkeena. Ohjelma pokkasi jo vuosi sitten EU:n tasa-arvopalkinnon ja valittiin tänä syksynä EU:n Erasmus-ohjelmassa benchmark-esikuvaksi siitä, miten naisten mukaanlähtöä teknologiaan voi konkreettisesti edistää. Nyt #mimmitkoodaa-vetäjä Milja Köpsi palkittiin merkittävimpänä tasa-arvovaikuttajana Nordic Women In Tech -kilpailussa.

”Olemme hyvin kiitollisia tästä näkyvyydestä. Se osoittaa, että tekemämme työ on ollut tehokasta ja hyvää. Se, osoittaa, että työllämme on oikeasti vaikutusta. Se osoittaa, että emme vain puhu kauniisti, vaan saamme tuloksia aikaan. Ennen kaikkea tämä on suuri tunnustus ja buustaus koko yhteisölle. Olen todella onnellinen, meidän kaikkien puolesta”, kiittää Köpsi kaikkia mimmejä, ohjelmassa mukana olevia ohjelmisto- ja ohjelmistovetoisia yrityksiä sekä muita toimijoita ja vapaaehtoisia.

Palkinnon perusteet ovat puhuttelevat. Näin tuomaristo arvioi Köpsin työtä:

”Vaatimattomasta taustasta ponnistaen, Miljasta on tullut ääni tuhansille aikuisille naisille, jotka eivät ole koskaan saaneet tukea tai rohkaisua teknologisiin opintoihin ja työhön. Hänen esimerkkinsä on klassinen ’sinä pystyt siihen’ -tarina.”

Ansio sekä mimmeillä että yrityksillä

Naisten oma innostus on kaiken lähtökohta, alleviivaa Köpsi. Samalla hän muistuttaa, miksi innostuksen puhkeaminen kukkaan on ollut mahdollista.

”On kerta kaikkiaan mahtavaa, että ohjelmistoalan jäsenyritykset ovat lähteneet mukaan. On upeaa, että yrityksillä on ollut rohkeutta hypätä aiheeseen, joka on myös vaikea. Toimiala itse on tunnustanut, että on ollut haaste saada naisia mukaan ja lähtenyt korjaamaan tilannetta. Yritysten tuki, niiden tarjoama koulutus on mahdollistanut kaiken konkretian. Oikeat workshopit. Laadukkaan koulutuksen. #mimmitkoodaa on innostuksen, osaamisen ja hyvän tahdon liitto”, maalaa Köpsi.

Yksi yritystukijoista on ollut Accenture, jonka aktiivisuutta heijastaa peräti kahden accenturelaisen pääsy Nordic Women In Tech -voittajakandidaattien joukkoon. Riikka Uimonen oli ehdokas Advocate of the Year -sarjassa ja Olesja Hännikäinen vuoden aloitteen esittäjänä. Muita suomalaisehdokkaita olivat Tespackin perustaja Caritta Seppä, Good Sign Ltd:n perustaja Taija Engman, Enfucen co-founder Denise Johansson, Katja Karhu Accountor Finagolta sekä Islet Groupin CEO Janina Luoto Digital Leader of the Year -sarjassa.

#mimmitkoodaa-ohjelmaa johtavan Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha on innoissaan ja liikuttunut Köpsin ja koko ohjelman voitosta.

”Milja on tehnyt uskomattoman hienoa työtä kolmen vuoden ajan ohjelmamme eteen. Hän on antanut sydämensä asialle, ja kasvonsa kaikille mimmeille. En tiedä, kuinka olisi Miljaa mahtavampi vetäjä voitu tälle ohjelmalle saada. Superlatiivit loppuvat, kun yritän miettiä miten Miljaa ja tätä voittoa nyt kuvaisi”, hehkuttaa onnellinen Roiha.

”Samalla olen todella iloinen koko ohjelmistoalan ja laajemminkin teknologiasektorin puolesta. Se, että näin monta osaavaa ja vaikuttaa suomalaisnaista pääsi tiukassa kisassa finaaliin kertoo laajasti siitä, miten hienoa työtä Suomessa tehdään, ja millaisia huippunaisia meillä työskentelee teknologian parissa. Ensi vuonna vielä enemmän palkintoja, suomalaisten naisten ja koko toimialan upea työ kantaa”, kiittää Roiha.

Köpsi haluaa niinikään katsoa eteenpäin.

”Julkinen huomio tarkoittaa, että voimme saada entistä enemmän aikaan. Meillä on entistä parempi mahdollisuus vaikuttaa yhteiskuntaan. Tavoitamme yhä enemmän naisia, joita voimme yhdessä auttaa eteenpäin”, visioi Köpsi.

Milja Köpsi, #mimmitkoodaa-ohjelma, vetäjä, +358 40 152 5154, milja@mimmitkoodaa.fi
Rasmus Roiha, Ohjelmisto ja e-business ry, toimitusjohtaja, +358 400 180434, rasmus@ohjelmistoebusiness.fi

Milja Köpsi. Kuva: Jyri Keronen

”Jos halutaan nuorille töitä ja hyvät tulot, niin tänne!” – Ohjelmistoala Suomen kasvun veturi: Yli 85% yrityksistä kasvaa, 73% palkkaa lisää1.6.2021 00:01:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoala kasvaa nyt ainutlaatuisella voimalla: Kolme neljästä ohjelmistoyrityksestä palkkaa nyt lisää työntekijöitä. Alan uunituoreet näkymät ennakoivat 1,5-2 miljardin euron lisäystä liikevaihtoon ja Suomen talouteen. ”On aika rakentaa tulevaisuutta! Ohjelmistoala kasvaa ennätysvauhtia ja samalla tarvitaan valtava määrä uusia osaajia. Suomen on herättävä toimiin: Tällaista työpotentiaalia nuorille ja uutta uraa hakeville ei mikään muu ala tarjoa”, painottaa Rasmus Roiha, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja.

Mimmit koodaa -palkinto muiden innostajalle ja esimerkille – Eeva-Jonna Panula sai historiallisen palkintonsa presidentti Haloselta23.4.2021 11:43:01 EEST | Tiedote

Ensimmäinen Mimmit koodaa -palkinto on jaettu merkittävistä ansioista #mimmitkoodaa-ohjelmalle ja sen tavoitteille. Eeva-Jonna Panula sai kunnian vastaanottaa historiallinen palkinto presidentti Tarja Haloselta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa. Presidentin luettelemien palkintoperusteiden mukaan Panulalla ”on valtava vaikutus siihen, millaisena teknologia-ala nähdään ja miten vertaisemme saavat uskoa omaan tekemiseensä”. Panula on ollut johtavia #mimmitkoodaa-aktiiveja ja ”siviilissä” Futuricen ohjelmistokehittäjä.

Presidentti Halonen: Tasa-arvokehitys jäänyt paikoilleen työmaailmassa – #mimmitkoodaa-ohjelma ”taattua tavaraa”23.4.2021 10:30:00 EEST | Tiedote

Presidentti Tarja Halonen pitää vakavana ongelmana, että tyttöjen ja naisten valinnat ja menestys työelämässä törmäävät yhä stereotypioiden luomiin asenteisiin. ”Se on suuri menetys sekä yhteiskunnalle, että karhunpalvelus ihmiselle”, tiivisti Halonen puheessaan #mimmitkoodaa-ohjelman päätapahtumassa. Presidentti kannusti voimakkaasti naisia mukaan koodaamaan ja murtamaan tietotekniikan miesvaltaisuutta – hän aikoo itsekin ottaa tuntumaa koodaamiseen. #mimmitkoodaa-ohjelma sai presidentiltä vahvan tuen.

Muistutuskutsu medialle 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa22.4.2021 08:00:00 EEST | Kutsu

Suomen ohjelmistoalan merkittävin muutosvoima #mimmitkoodaa-ohjelma saa kevään päätapahtumalleen ainutkertaisen vauhdittajan. Presidentti Tarja Halonen pitää ”This Is Not a Webinar” -virtuaalitilaisuuden pääpuheen sekä jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon. ”Meitä on jo 7000 naista, mikä on uskomaton loikka nollasta vain kolmessa vuodessa. Presidentti Halosen tuki on meille suuri kunnia ja koemme sen tunnustuksena saavuttamastamme edistyksestä”, kiittää #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi.

MEDIAKUTSU 23.4.: Presidentti Tarja Halonen viitoittaa teknologian, tyttöjen ja naisten suhdetta #mimmitkoodaa-päätapahtumassa16.4.2021 12:00:11 EEST | Kutsu

Presidentti Halonen pitää pääpuheen ja jakaa ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon – ”Todella suuri kunnia #mimmitkoodaa-ohjelmalle”23.3.2021 00:01:00 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma tarjoaa naisille esikuvia, jotka innostavat rikkomaan rajoja ja ottamaan paikkansa maailmassa. ”Olemme valtavan onnellisia, että saamme vuoden suurimpaan tilaisuuteemme pääpuhujan, joka on Suomessa rikkonut korkeimmat mahdolliset lasikatot. Presidentti Halonen on esikuva, jos kuka”, iloitsee #mimmitkoodaa-ohjelman vetäjä Milja Köpsi. Presidentti Halonen jakaa myös ensimmäisen #mimmitkoodaa-palkinnon, jolla innostetaan yhä uusia naisia mukaan.

”Erittäin vaikuttavia tuloksia”, arvioi Teknologiateollisuuden Miettinen – Selvitys: #mimmitkoodaa-ohjelma tuomassa softa-alalle tuhansia naisia4.3.2021 20:47:42 EET | Tiedote

#mimmitkoodaa-ohjelma on kasvanut kolmen toimintavuotensa aikana nollasta jo 7000 naisen muutosvoimaksi. Ohjelman vaikuttavuutta luotaava selvitys kertoo merkittävistä saavutuksista. ”#mimmitkoodaa on innostanut jo lähes 40% osallistujista tulevaan alanvaihtoon. Tämä on huikea lukema, tulossa alalle on siis tuhansia naisia”, tuulettaa Milja Köpsi, ohjelman vetäjä. ”Erittäin vaikuttavia tuloksia. Jokainen tekijä teknologia-alalla on tärkeä”, summaa Marjo Miettinen, Teknologiateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja.