Von Hertzen Brothers ja Luonnonperintösäätiö käynnistävät Blue Forest -kampanjan metsäalueen hankkimiseksi ja suojelemiseksi

Von Hertzen Brothers -yhtye ja Luonnonperintösäätiö käynnistävät yhteisen musiikkia, taidetta ja luonnonsuojelua yhdistelevän kampanjan metsäalueen suojelemiseksi eteläisestä Suomesta. Nyt alkava Blue Forest -kampanja käynnistyy taidehuutokaupalla, jossa myytävät taideteokset on luotu Von Hertzen Brothersin 18. maaliskuuta julkaistavan Red Alert in the Blue Forest -levyn innoittamana.

Von Hertzen Brothers, kuva: Rami Mursula

Levyn musiikillinen maailma on avattu ennakolta 12 kotimaiselle kuvataiteilijalle. Kukin taiteilija on tehnyt levyn kappaleesta oman näkemyksensä mukaisen taideteoksen. Teokset huutokaupataan online-huutokaupalla, joka alkaa 13.3. Luonnonperintösäätion kampanja-alustalla ikimetsapuoti.fi.

Huutokaupan tuotto ohjataan lyhentämättömänä mahdollisimman monimuotoisen etelä-suomalaisen metsäalueen hankintaan ja suojeluun. Alueen nimeksi tulee Blue Forest. Huutokauppa sulkeutuu 31.3. klo 23.59.

Blue Forest -taidenäyttelyssä mukana olevat taiteilijat ovat Ville Tietäväinen, Samuli Heimonen, Heikki Willamo, Katariina Souri, Manuela Bosco, Jarmo Kukkonen, Milla Paloniemi, Sampsa Sarparanta, Rosa Liksom, Minna Pyykkö, Jaakko Mattila ja Markku Hakuri.

"Olemme erittäin huolestuneita suomalaisen metsäluonnon monimuotoisuuden katoamisesta. Eteläsuomalaisista metsistä vain alle 3 prosenttia on rauhoitettuja ja nekin hajallaan pieninä sirpaleina. On vaikea uskoa, että kenenkään mielestä tämä on hyvä ja kestävä tilanne. Siksi koimme pakottavaa tarvetta tehdä yhtyeenä asialle jotakin ja kutsuimme tuntemiamme ja arvostamiamme taiteilijoita mukaan tempaukseen, jolla alamme kerätä varoja yhdessä Luonnonperintösäätiön kanssa suojellaksemme mahdollisimman suuren kaistaleen koskematonta, luonnonarvoiltaan merkittävää ja monipuolista metsää,” Mikko, Kie ja Jonne von Hertzen kertovat kampanjan taustoista.

”On hienoa saada Von Hertzen Brothersin kaltaisia kulttuurivaikuttajia mukaan luonnonsuojeluun sekä herättelemään ihmisiä musiikin ja taiteen välityksellä suojelemaan metsiä,” iloitsee Luonnonperintösäätiön toiminnanjohtaja Pepe Forsberg ja jatkaa: “Kampanjan varoilla pyritään hankkimaan mahdollisimman monimuotoinen kohde eteläisestä Suomesta. Olisi hienoa, jos alueella olisi vaihtelevaa metsää ja vaikka lampi tai lähde. Sellaista hämyistä Blue Forest -tunnelmaa.”

Blue Forest -kampanjaan on lähtenyt mukaan myös yrityksiä, kuten muodin kiertotalouden edelläkävijä Globe Hope. Muut kampanjaan lähteneet tukijat julkistetaan online-huutokaupan avautumisen yhteydessä 13.3. 2022.

Katso Luonnonperintösäätiön i k i m e t s ä -puodissa pidetty kampanjan tiedotustilaisuus osoitteessa: www.ikimetsapuoti.fi/live

Kampanjaan on mahdollista osallistua huutokaupan lisäksi myös suoraan lahjoittamalla Luonnonperintösäätiön Blue Forest -kampanjasivulla: www.luonnonperintosaatio.fi/blue-forest

Lisätiedot, haastattelut:

Von Hertzen Brothers:

Milla Palovaara

milla@kulttuuritoimisto.fi

Luonnonperintösäätiö:

Pepe Forsberg, toiminnanjohtaja

pepe.forsberg@luonnonperintosaatio.fi

Von Hertzen Brothers -linkit täällä.

Tilaa Von Hertzen Brothersin uutiskirje täältä.

Red Alert in the Blue Forest -albumin ennakkotilaukset täältä.

Kevään 2022 Red Alert Tour -kiertueen keikkojen ennakkoliput täältä.

Von Hertzen Brothers, kuva: Rami Mursula
Graafinen suunnittelu: Rami Mursula

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.