VR:n uudet dieselveturit tositoimiin tavaraliikenteessä

Kaupallinen liikenne uusilla dieselvetureilla on alkanut Kolarin raakapuuliikenteessä. Ensimmäinen kaupallinen uuden dieselveturin vetämä juna liikennöitiin Kemistä Kolariin keskiviikkona 3. toukokuuta. Stadler Rail Valencialta VR:n omistukseen on siirtynyt nyt virallisesti viisi Dr19-veturia.
”Dieselveturit ovat käyneet läpi laajan testiohjelman ja ovat nyt valmiina kaupalliseen liikenteeseen.Veturit tulevat pääosin tavaraliikenteen käyttöön ja niiden vetokyky on noin tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme. Juna on ylivoimaisesti vähäpäästöisin liikennemuoto, mutta olemme sitoutuneet päästöjen vähentämiseen entisestään. Uuteen veturiin on toteutettu useita ilmastoystävällisiä ominaisuuksia ja erityisesti sen pienhiukkaspäästöt ovat vain murto-osa verrattuna vanhaan dieselkalustoomme”, VR:n liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen kertoo.
Veturit ovat kokonaisuutena uusinta rautatietekniikkaa, joten testiohjelma on pitänyt sisällään vaihtotyöajoja ratapihoilla sekä koeajoja erilaisilla junakokoonpanoilla, eri rataosuuksilla sekä keliolosuhteissa. Veturia tullaan kehittämään vielä lisää kaupallisen liikenteen alettua.
Toimitusvarmuutta, turvallisuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetuksia
Dr19-veturilla on merkittävä rooli tavaraliikenteen kuljetuksissa. Moderni dieselveturi mahdollistaa junakokojen kasvattamisen ja yhä ilmastoystävällisemmät kuljetukset. Veturit ovat tehokkaampia, luotettavampia ja turvallisempia sekä mahdollistavat asiakkaille yhä parempaa toimitusvarmuutta ja vähäpäästöisempiä kuljetusketjuja. Veturin uudet ominaisuudet mahdollistavat myös toimintamallien kehittämisen.
”Kehitystyön lähtökohtana ovat aina asiakastarpeet. Niiden perusteella suunnitellaan myös se, miten uuden veturin ominaisuudet saadaan parhaiten hyödynnettyä. Esimerkiksi vaihtotöissä löytyy tarvittaessa enemmän tehoa ja isompia kokoonpanoja voi siirtää entistä vaivattomammin. Uuden veturin rakenne on suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja", VR:n logistiikkajohtaja Eljas Koistinen sanoo.
Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR pyrkii maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta sähkön rinnalle tarvitaan jatkossakin myös muuta käyttövoimaa.
Ensimmäinen Dr19-veturi saapui Suomeen testeihin helmikuussa 2022. Vetureita saapuu Suomeen vaiheittain ja koko 60 veturin kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 loppuun mennessä. Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa.
Yhteyshenkilöt
VR:n media desk
Viestintäyksikkömme palvelee mediaa puhelinnumerossa 029 434 7123 ja sähköpostiosoitteessa viestinta@vr.fi. Olemme tavoitettavissa toimistoaikana. Arki-iltaisin klo 16 jälkeen, arkipyhinä ja viikonloppuisin palvelemme mediaa akuuteissa häiriötilanteissa.
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Me VR:llä vauhditamme tulevaisuuden vastuullista liikkumista. Olemme Suomen valtion omistama matkustuksen, logistiikan ja kunnossapidon palveluyritys, joka kasvattaa hiilineutraalin raide- ja kaupunkiliikenteen suosiota. Huolehdimme arjen sujuvista matkoista Suomessa ja Ruotsissa sekä toimimme teollisuuden tukijalkana kotimaan logistiikassa. Vuonna 2022 kyydissämme tehtiin 194,2 miljoonaa matkaa ja kuljetimme 34,4 miljoonaa tonnia tavaraa. Liikevaihtomme oli 1 107,0 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 9 000 rautaista ammattilaista. Lisätietoja: https://www.vrgroup.fi/
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta VR-Yhtymä Oyj
VR:n ja Kummien yhteistyö tukee potilasperheiden liikkumista kodin ja sairaalan välillä8.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
VR:n ja Lastenklinikoiden Kummien yhteistyö jatkuu. Vuonna 2025 VR lahjoittaa Kummien kautta 250 junamatkaa yliopistollisten lastensairaaloiden potilasperheille mahdollistamaan liikkuminen kodin ja sairaalan välillä hoitojaksojen aikana.
Lähiliikenteen konduktöörien lakolla ei ole vaikutusta junaliikenteeseen7.5.2025 15:56:44 EEST | Tiedote
JHL on ilmoittanut aloittavansa lähiliikenteen konduktöörien kaksipäiväisen työtaistelun torstaina 8.5. Lakolla ei ole vaikutusta VR:n tai HSL:n junaliikenteeseen ja kaikki vuorot ajetaan aikataulun mukaan.
VR voitti jälleen merkittävän raideliikennöintisopimuksen Etelä-Ruotsissa30.4.2025 13:20:20 EEST | Tiedote
VR on voittanut Ruotsissa Skånen alueella Pågatågen-raideliikennöintisopimuksen. Uusi sopimus on osoitus luottamuksesta VR:n korkeaan laatuun, sillä VR voitti kyseisen liikennöinnin tarjouskilpailutuksen jo kolmannen kerran peräkkäin.
VR voitti kaksi uutta ostoliikenteen bussiliikennesopimusta Tukholman alueella28.4.2025 14:50:00 EEST | Tiedote
VR on voittanut kaksi linja-autoliikenteen tarjouskilpailua Tukholman alueella. Sopimukset alkavat elokuussa 2026. Suurin osa liikenteestä ajetaan ympäristöystävällisesti sähköbusseilla.
Päiväjunissa on vielä tilaa – vielä ehdit pääsiäisen viettoon junaillen15.4.2025 09:09:04 EEST | Tiedote
Pääsiäisen junaliikenne on käynnistymässä vilkkaana. Suosituin menoliikenteen päivä on torstai 17.4. Yöjunien odotetaan tänäkin vuonna tulevan täyteen, mutta päiväjunissa on edelleen hyvin tilaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme