Vuoden 2023 Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma on julkaistu

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta 2023. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

Argentiinalainen bandoneonisti Marcelo Nisinman on instrumenttinsa tunnetuimpia taitajia ja kysytty esiintyjä orkesterisolistina ja festivaaleilla ympäri maailmaa. Kuva: Mariya Nesterovska

Seitsemättä kertaa järjestettävä Tampere Chamber Music -festivaali tekee paluun tammikuussa 2023. Esityksiä kuullaan Tampere-talon konserttisalien lisäksi Muumimuseossa, Tampereen Vanhassa kirkossa ja Tuomiokirkossa. Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä yhdistelevä festivaali tarjoaa kävijöille keinoja ammentaa hyvinvointia musiikista, ja tapahtumaan toivotetaan tervetulleiksi niin lapset ja opiskelijat kuin aikuiset ja vanhukset.

Festivaalin teema syntyi Anam Cara -nimisestä kirjasta. Se on irlantilaisen runoilijan, filosofi ja tiedemies John O´Donohuen kirjoittama teos ystävyydestä, yksinäisyydestä, rakkaudesta ja kuolemasta. Anam cara on gaelin kieltä ja tarkoittaa sielunystävää.

”Kelttiläinen viisaus ja filosofia inspiroivat minua suunnattomasti. Näkymättömän ja näkyvän toisiinsa sekoittuva todellisuus, oma sisäinen maailma ja syvä luottamuksellinen ystävyys ovat teemoja, jotka ovat voimakkaasti läsnä myös musisoimisessa. Oma ihmeellinen rakkauteni ja sielunmaisemani Argentiina on mukana festivaalilla Astor Piazzollan ja Marcelo Nisinmanin musiikin myötä”, festivaalin taiteellinen johtaja, pianisti Heini Kärkkäinen luonnehtii.

Opiskelijayhteistyö on ollut tärkeässä roolissa festivaalin perustamisesta lähtien. Festivaali tarjoaa Tampereen ammattikorkeakoulun musiikin ja liiketalouden opiskelijoille festivaalityöntekijänkurssin, jossa opiskelijat pääsevät toimimaan osana monialaista tuotantotiimiä ja tutustumaan Tampere-talon palvelukulttuuriin. Opiskelijoita toivotaan sankoin joukoin myös yleisöksi festivaalin katsomoihin.

”Haluamme tavoittaa opiskelijat ja houkutella heitä yhä laajemmin tapahtumaan. Tarjoamme opiskelijoille ilmaisen sisäänpääsyn saman päivän konsertteihin, jos salissa on tilaa”, festivaalin tuottaja Hanna Kilpinen kertoo.

Punaviiniä Pienessä salissa ja tanssia Tuomiokirkossa

Festivaalin ohjelmistossa on ensimmäistä kertaa mukana anniskeluoikeudellinen konsertti. Tampereen Pienessä salissa voi kuunnella lauantai-illan 28. tammikuuta Etelän tuulia -konserttia vaikkapa punaviinilasin äärellä. Pienen salin anniskelualue sijaitsee permannon takaosassa riveillä 12–17. Anniskelukatsomo on kielletty alle 18-vuotiailta.

”Anniskeluoikeudelliset klassisen musiikin konsertit ovat maailmalla arkipäivää mutta Suomessa vielä melko harvinaisia. Tämän vuoden argentiinalaisia tangotuulahduksia tuova teema tarjosi festivaalille hyvän tilaisuuden kokeilla myöhäisillan anniskelukonserttia eurooppalaisen konserttikäytännön mukaisesti”, tuottaja Kilpinen kertoo.

Uutta sisältötarjontaa edustaa myös tanssitaiteilija Tiina Lindforsin ja festivaalin muusikoiden esitys lauantaina 28. tammikuuta kuvataidehelmiä pursuavassa Tampereen Tuomiokirkossa. Perjantaina 27. tammikuuta päästään hiljentymään basisti ja näyttelijä Tarja Nybergin seurassa Muumimuseon tarinallisessa konsertissa. Tove Janssonin Kevätlaulua värittävät Ismo Eskelisen kitara ja Marcelo Nisinmanin bandoneon.

Viime festivaalilla järjestetyt kaksi yleisön suosikkitapahtumaa saavat jatkoa. Töistä kotiin palautuen -konsertti järjestetään perjantaina 27. tammikuuta Tampere-talossa. Konserttiin voi osallistua rennosti vaikka patjalla makoillen. Perjantai-illan päättää keskieurooppalaistyyppinen Yösoitto-kirkkokonsertti, joka järjestetään Tampereen Vanhassa kirkossa.

Festivaalilla nähdään kotimaisista taiteilijoista Heini Kärkkäisen, Tiina Lindforsin, Tarja Nybergin ja Ismo Eskelisen lisäksi viulistit Réka Szilvay ja Kasmir Uusitupa sekä alttoviulisti Kristian Sallinen. Kansainvälisiä vieraita ovat argentiinalaisen bandoneonisti Nisinmanin lisäksi pianisti Marianna Shirinyan (ARM), sellistit Robert Cohen (GB) ja Torleif Thedéen (SWE), alttoviulisti Yuval Gotlibovich (ISR) ja viulisti Priya Mitchell (GB).

Mukana luennoimassa ovat intuitiotutkija Asta Raami ja tanssitaiteilija Sini Länsivuori aiheella Näkyvän ja näkymättömän liike. Luento-workshop sopii kaikille festivaalikävijöille taitotasoon katsomatta. Psykologi ja viulisti Helmi Kuusi luennoi aiheella Työhyvinvoinnin tutkiminen ja kehittäminen muusikkojen työyhteisössä. Luennot ovat osa Tampereen korkeakouluyhteisön Tieteen päivät -tiedetapahtumaa.

Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelmistossa on tarjolla musiikkia mm. säveltäjiltä Golijov, Ravel, Piazzolla,Tšaikovski, Vasks, Nisinman, Rahmaninov, Brahms, Beethoven ja Paganini. Osana festivaalia järjestetään viisi kamarimusiikin mestarikurssia musiikinopiskelijoille. Opettajina toimivat muusikot Marianna Shirinyan ja Yuval Gotlibovich sekä legendaarinen kapellimestari-viulisti Paavo Pohjola.

Taidetta konserttisalien ulkopuolelle

Festivaalin konsertteja esitetään osana Tampereen kaupungin kulttuuripalveluita Tampereen Pohjolan palvelutalon asukkaille, joilla ei ole mahdollisuutta tulla paikalle varsinaisiin yleisötapahtumiin. Konserteissa esiintyvät festivaalin taiteilijat sekä mestarikurssien opiskelijat.

Tampere-talon ja Tampere Chamber Music -festivaalin kanssa tapahtuman yhteistyössä ovat mukana Suomen Musiikkilääketieteen yhdistys, TAMK Musiikki, Tampereen korkeakouluyhteisö, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu, Tampereen seurakunnat, Tampere Filharmonia ja Muumimuseo. Tampereen kaupunki ja Pirkanmaan rahasto tukevat festivaalin toteutumista.

Liput ja ohjelma

Esiintyjäkuvat

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja pressiliput

Hanna Kilpinen
Tuottaja
Tampere Chamber Music -festivaali
hanna.kilpinen@tampere-talo.fi

Armenialaissyntyinen Marianna Shirinyan on yksi kysytyimmistä ja luovimmista eurooppalaisista nykypianisteista. Edellisen kerran Shirinyan esiintyi Tampere-talossa Tampere Filharmonian solistina huhtikuussa 2022. Kuva: Nikolaj Lund
Tampere Chamber Music-festivaalin taiteellisena johtajana on alusta lähtien toiminut pianisti Heini Kärkkäinen. Kuva: Minna Hatinen

Tampere Chamber Music ja Tampere-talo ovat tuottaneet yhteisen konsertin vuosittain järjestettävälle festivaalille vuodesta 2017 alkaen. Kamarimusiikkitoimintaa Tampereella järjestävä ja edistävä Tampere Chamber Music ry on toiminut vuodesta 2018.

Tampereen Kirjafestarit kokoaa vuoden kärkikirjailijat ja muut kotimaiset tähdet Tampere-taloon joulukuun alussa8.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 3.–4.12.2022. Tänä vuonna Festareilla nähdään liki 200 ohjelmanumeroa. Mukana ovat muiden muassa kirjailijat Riikka Pulkkinen, Juha Hurme, Kjell Westö, Heli Laaksonen ja Iida Rauma. Tapahtumassa tavataan myös tuoreiden tietokirjojen tähtiä, kuten muusikot Mikko Kuustonen, Pate Mustajärvi, Juha Torvinen ja Kaarle Viikate sekä odotetut uutuuskirjansa julkaisseet filosofi Esa Saarinen ja psykoterapeutti Maaret Kallio. Monipuolisen ohjelman lisäksi festareille mahtuu noin sata näytteilleasettajaa. Tampereen Kirjafestareiden lipunmyynti alkaa torstaina 8.9.2022.

Isbaletten Snödrottningen kommer igen med ny visuell identitet och ny rollbesättning1.9.2022 15:05:00 EEST | Tiedote

Tammerforshuset Ab:s och Kantelinen Company Ab:s produktion, isbaletten Snödrottningen, får sin världspremiär på Nokia Arena i Tammerfors fredag 30.12.2022. Efter att den ursprungliga världspremiären flyttades framåt har föreställningen fått ett nytt visuellt liv och en ny rollbesättning. I rollen som Snödrottningen skrinnar den mångfaldiga EM- och VM-medaljören, konståkaren Laura Lepistö. Kiira Korpi är på grund av tidtabellsutmaningar tvungen att lämna produktionen.

The Snow Queen ice ballet announces renewed visual look and casting1.9.2022 15:05:00 EEST | Tiedote

Tampere Hall and Kantelinen Company’s production, The Snow Queen ice ballet, will have its world premiere at Nokia Arena in Tampere on the 30th of December 2022. This Finnish mega production targeted at the whole family had to be postponed earlier this year. Now they announce a renewed visual look and casting. The role of the Snow Queen will be performed by the many-time European and World Championship medallist Laura Lepistö. Kiira Korpi is stepping down from the role due to a scheduling conflict.