Vuoden johtaja Scandicin Aki Käyhkö puhuu vahvasti koko hotelli- ja ravintola-alan puolesta

Vuoden johtajaksi 2021 on valittu Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö. Kärkikolmikkoon vuoden johtajavalinnoissa sijoittuivat tänä vuonna liiketoimintajohtaja Anna Koivula Priima Yrityslaskenta Oy:stä ja toimitusjohtaja Juha Piispa Moonsoft Oy:stä. Valinnat julkistettiin Helsingin seudun kauppakamarin Johtamisen ajankohtaispäivässä 2. marraskuuta 2021.

Vuoden johtaja 2021 Aki Käyhkö: "Johtaminen on joukkuelaji ja johtajan tehtävänä on valtuuttaa ja mahdollistaa joukkueen onnistuminen."

Helsingin seudun kauppakamari on palkinnut Vuoden johtajan 2021 Johtamisen ajankohtaispäivässä. Toista kertaa jaettavan tunnustuksen saajia on voinut ehdottaa syksyn aikana kauppakamarin verkkosivujen kautta. Palkinnon saa tänä vuonna Scandic Hotels Oy:n toimitusjohtaja Aki Käyhkö. Valintaperusteluissa Käyhköä on luonnehdittu johtajaksi, joka kantaa kortensa kekoon koko hotelli- ja ravintola-alan puolesta. Hän on pitänyt oman yhtiön kartalla ja huolehtinut upeasti koko henkilöstön hyvinvoinnista.

”Johtamisessa on tärkeää integriteetti kaikkiin suuntiin, omistajista henkilöstöön. Johtaminen on minulle joukkuelaji ja johtajan tehtävänä on valtuuttaa ja mahdollistaa joukkueen onnistuminen -  ei kuvitella olevansa itse paras kaikessa vaan löytää ympärilleen osaavia ihmisiä, tukea, innostaa ja sitouttaa heidät kohti yhteisiä tavoitteita”, linjaa Aki Käyhkö.

Koronapandemia on kurittanut matkailu- ja ravitsemisalaa rankasti ja rajoitukset ovat tuntuneet erityisesti alan yrityksissä Helsingin seudulla. Pelkkä piristynyt kotimaan matkailu ei ole riittänyt korvaamaan ulkomaisten matkustajien osuutta, eikä kriisi ole vielä ohi.

”Olen äärimmäisen kiitollinen ja nöyrä tämän huomionosoituksen edessä. Minulle se kertoo siitä, että työni työkavereiden hyvinvoinnin eteen sekä kenties laajemminkin mara-alojen edunvalvonnassa on huomattu ja sitä arvostetaan”, Käyhkö jatkaa.

Muut johtajafinalistit ovat liiketoimintajohtaja Anna Koivula Priima Yrityslaskenta Oy:stä jatoimitusjohtaja Juha Piispa Moonsoft Oy:stä. Koivulaa on luonnehdittu palkintoperusteluissa kannustavaksi ja työntekijät huomioivaksi johtajaksi. Piispa saa kiitosta siitä, että hän välittää työntekijöistään ja ohjaa heitä kasvamaan.

Vuoden Johtaja 2021 -valinnat on tehty yritysten henkilöstön ehdotuksista. Palkintoraadin puheenjohtajana on toiminut Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Johtamisen ajankohtaispäivän teemoina olivat tänä vuonna moderni johtaminen murroksessa, strategian toteuttaminen sekä menestyksekkään johtamisen ja hallitustyön avaimet. Tilaisuudessa äänessä olivat mm. futuristi, tietokirjailija Perttu Pölönen, ketterän oppimisen kehittäjä TkT Leenamaija Otala, hallitusammattilainen Leena Saarinen, pääomasijoittaja, sarjayrittäjä Jyri Engeström ja partnerit Jaana Palomäki ja Lilli Sundvik.

Tuija Sjöblom, Helsingin seudun kauppakamari, asiantuntija, p. 050 62907
tuija.sjoblom@helsinki.chamber.fi

Tiina Tikander, Helsingin seudun kauppakamari, viestintäpäällikkö, p. 046 878 7540, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Kauppakamarin toimialakatsaus: Kotimainen matkailukysyntä ei riitä pelastamaan Helsingin seudun palveluyrityksiä ahdingosta29.9.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Helsingin seudun yritysten liiketoiminnassa näkyy nyt vahvoja kasvun merkkejä: vuoden toisella neljänneksellä liiketoiminta on piristynyt kaikilla päätoimialoilla, ja yritysten henkilöstömäärä on kasvanut seitsemän prosenttia. Erityisen vahvana kasvu näkyy majoitus- ja ravitsemistoiminnassa. Myös kuljetus- ja varastointialan sekä kotitalouspalvelujen liiketoiminta on kasvanut selvästi vuotta aiemmasta, selviää 29. syyskuuta 2021 julkistetusta Helsingin seudun kauppakamarin toimialakatsauksesta.