Vuoden kauppakeskusteko 2020: Rovaniemeläinen Rinteenkulma panosti paikallisuuteen menestyksekkäästi

Rovaniemellä sijaitseva Rinteenkulma on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Kauppakeskuksen viime vuosien menestyksen taustalla on rohkea ja paikallisuuteen nojaava konseptointi, jonka myötä Rinteenkulman ovat löytäneet niin asiakkaat kuin vuokralaiset.

Vuoden 2020 kauppakeskusteon valinneelta tuomaristolta satoi kiitosta erityisesti Rinteenkulman panostuksesta alueellisiin vahvuuksiin ja niiden nostamista kilpailuvaltiksi kaupan markkinan murroksessa.

”Rinteenkulmalla on ollut uskallusta investoida ja uusiutua vaikeassa tilanteessa, joka on todistetusti tuottanut onnistuneen lopputuloksen. Paikallisuuteen panostaminen näkyy vahvasti esimerkiksi kuluttajatrendeissä, mutta harvoin kohtaa tällaista menestystarinaa. Konsepti on myös monistettavissa ympäri Suomea, joten esimerkillinen teko kauppakeskukselta”, toteaa tuomariston puheenjohtaja Tero Helenius.

Kilpailussa palkittiin lisäksi kaksi muuta kauppakeskusta kunnia- ja rohkeusmaininnoilla. Kunniamaininnan vastuullisuudesta sai Turussa sijaitseva Hansakortteli, joka tekee yhteistyötä kehitysvammaisten työllistymistä ja elämänhallintaa tukevan Pannukahvila Ihme & Kumman kanssa kauppakeskuksen tiloissa. Rohkeusmaininnalla palkittiin oululainen Kauppakeskus Valkea, joka on kehittänyt erityisesti lapsiperheille elämyksellisiä vierailukokemuksia kauppakeskuksessa.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.

Kilpailun tuomaristoon vuonna 2020 kuuluivat Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä, Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksistä sekä Elina Kiiski-Kataja Ellun Kanoista.

Vuoden Kauppakeskusteko 2020 -kilpailuun osallistui yhteensä 13 kauppakeskustekoa. Voit tutustua kaikkiin tekoihin täällä.

Tero Helenius, founder, Rakka Works, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 720 4722
Pekka Rinne, kauppakeskuspäällikkö, Rinteenkulma, puh. 040 039 2192
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 301 8933

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia vuonna 201927.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 4,4 prosenttia heinä-syyskuussa31.10.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi heinä-syyskuussa 4,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaismyynnin kasvu oli vauhdikkainta koko Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuoden 2012 lopulta alkaneessa historiassa. Tilastokeskuksen ennakkotieto osoittaa myös koko vähittäiskaupalle ripeätä, 3,9 prosentin kasvua kolmannella vuosineljänneksellä, mikä sekin on suurin kasvuprosentti sitten vuoden 2012. Kauppakeskusten vilkas kolmas vuosineljännes nosti myös 12 kuukauden liukuvan tarkastelujakson myynnin kasvun 1,6 prosenttiin.

Kauppakeskusbarometri 2019: Kauppakeskusliiketoiminnan toimintaympäristön haasteet kasvattavat keskusten välisiä eroja9.10.2019 09:30:00 EESTTiedote

Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.