Vuoden kauppakeskusteko 2020: Rovaniemeläinen Rinteenkulma panosti paikallisuuteen menestyksekkäästi

Rovaniemellä sijaitseva Rinteenkulma on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Kauppakeskuksen viime vuosien menestyksen taustalla on rohkea ja paikallisuuteen nojaava konseptointi, jonka myötä Rinteenkulman ovat löytäneet niin asiakkaat kuin vuokralaiset.

Vuoden 2020 kauppakeskusteon valinneelta tuomaristolta satoi kiitosta erityisesti Rinteenkulman panostuksesta alueellisiin vahvuuksiin ja niiden nostamista kilpailuvaltiksi kaupan markkinan murroksessa.

”Rinteenkulmalla on ollut uskallusta investoida ja uusiutua vaikeassa tilanteessa, joka on todistetusti tuottanut onnistuneen lopputuloksen. Paikallisuuteen panostaminen näkyy vahvasti esimerkiksi kuluttajatrendeissä, mutta harvoin kohtaa tällaista menestystarinaa. Konsepti on myös monistettavissa ympäri Suomea, joten esimerkillinen teko kauppakeskukselta”, toteaa tuomariston puheenjohtaja Tero Helenius.

Kilpailussa palkittiin lisäksi kaksi muuta kauppakeskusta kunnia- ja rohkeusmaininnoilla. Kunniamaininnan vastuullisuudesta sai Turussa sijaitseva Hansakortteli, joka tekee yhteistyötä kehitysvammaisten työllistymistä ja elämänhallintaa tukevan Pannukahvila Ihme & Kumman kanssa kauppakeskuksen tiloissa. Rohkeusmaininnalla palkittiin oululainen Kauppakeskus Valkea, joka on kehittänyt erityisesti lapsiperheille elämyksellisiä vierailukokemuksia kauppakeskuksessa.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Kilpailun tavoitteena on nostaa esiin parhaita esimerkkejä uusista ideoista suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat muun muassa teon yhteiskunnallinen vaikuttavuus sekä kauppakeskusliiketoiminnan kehittäminen esimerkiksi vastuullisuuden näkökulmasta.

Kilpailun tuomaristoon vuonna 2020 kuuluivat Mari Kiviniemi Kaupan liitosta, Kari Luoto Päivittäistavarakauppa ry:stä, Lasse Mitronen Aalto-yliopistosta, Tero Helenius Rakka Worksistä sekä Elina Kiiski-Kataja Ellun Kanoista.

Vuoden Kauppakeskusteko 2020 -kilpailuun osallistui yhteensä 13 kauppakeskustekoa. Voit tutustua kaikkiin tekoihin täällä.

Tero Helenius, founder, Rakka Works, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 720 4722
Pekka Rinne, kauppakeskuspäällikkö, Rinteenkulma, puh. 040 039 2192
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 301 8933

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.

Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja5.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.

Poikkeusvuonna keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa4.3.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Korona-ajan suositukset ja rajoitukset vaikuttivat selkeästi kauppakeskusten kävijämääriin ja myynteihin vuonna 2020. Kävijämäärät vähenivät 23,4 prosenttia 43 kauppakeskuksen vertailuaineistossa. Aika on ollut haastava usealle toimialalle ja kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Käytännössä kauppakeskuksiin tultiin asioimaan harvemmin ja ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa 19,2 prosenttia. Kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä niin myyntien kuin kävijöiden osalta. Vaikutukset ovat olleet selkeästi lievempiä keskuksissa, joissa päivittäistavarat ovat vahvasti edustettuina.