Vuoden rakennuttaja 2022 on Tampereen kaupunki

Vuoden 2022 rakennuttajaksi on valittu Tampereen kaupunki. Tampereella on viimeisten vuosien aikana toteutettu onnistuneesti useita vaativia kaupunkikehitys- ja infrahankkeita. Onnistumisten taustalla on ollut hankkeiden erinomainen valmistelu, riittävä resursointi sekä hankeorganisaatioiden laaja osaaminen. Moni näistä hankkeista on myös loistava esimerkki julkisten ja yksityisten toimijoiden saumattomasta yhteistyöstä.

Kuvassa Milko Tietäväinen, Virpi Ekholm ja Aleksi Jäntti.

Tampereella on viime vuosien aikana toteutettu ja toteutetaan parhaillaan onnistuneesti useita vaativia rakennushankkeita, kuten Tampereen Ratikka, Nokia Arena sekä kaupungin täydennys- ja aluerakennushankkeet. Hankkeet ovat muovanneet kaupunkikuvaa positiivisella tavalla ja luoneet pohjaa uusille investoinneille.

Rakennushankkeiden onnistumisen avaimina ovat toimineet koko kaupungin organisaation tuki hankkeille, riittävä resursointi, eri toteutusmuotojen rohkea hyödyntäminen sekä hyvä johtaminen. Hankkeissa on panostettu laajasti myös sidosryhmäviestintään sekä viestimiseen hankkeiden vaikutuksista liikennejärjestelyihin.

Suurilla infrahankkeilla on paljon sidosryhmiä ja asiakastahoja, joiden tarpeet Tampereella on tunnistettu hankekehittämisessä ja rakennuttamisessa. Erityisesti kaupunki on onnistunut asiakasarvon tuottamisessa, asiakaskokemuksen johtamisessa sekä projektien hallinnassa. Moni hankkeista on lisäksi esimerkillinen osoitus saumattomasti yhteistyöstä julkisten ja yksityisten toimijoiden kesken.

”Tampere on tekemisen kaupunki. Siihen ovat aina kuuluneet myös suuret suunnitelmat. Hienoa, että määrätietoinen ja pitkäjänteinen työmme rakennushankkeiden parissa saa tunnustusta”, sanoo Tampereen kaupungin rakennuttamisjohtaja Milko Tietäväinen.

Tampereen kaupungin tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja ympäristövaikutukset huomioidaan laajalti myös rakennushankkeissa. Kaupungin hankeyhtiöt ovat tuoneet kiertotalouden ja vähähiilisyyden osaksi hankkeita, mikä on näkynyt konkreettisesti muun muassa Hiedanrannan kehittämisessä. Tampereen kaupunki on palkittu puurakentamisen edistäjä.

Lisäksi Tampereella tehdään paljon töitä rakentamisen digitaalisuuden edistämiseksi esimerkiksi kehitysohjelmien sekä tietomallien kehittämisen kautta.

Milko Tietäväinen, rakennuttamisjohtaja, Tampereen kaupunki, puh. 040 506 8600
Mikko Somersalmi, tekninen johtaja, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry, puh. 040 720 7645

Vuoden rakennuttaja -palkinto

Vuoden rakennuttajan valitsee Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry ja palkinto on jaettu vuodesta 2007 alkaen. Rakennuttaja toimii rakennushankkeessa tilaajana, jonka asettamiin vaatimuksiin ja ammattitaitoon valmiin rakennuksen toimivuus pitkälti perustuu. Vuoden rakennuttajapalkinnon valintakriteereissä painotetaan esimerkillistä toimintaa ja hyvän rakennuttamistavan noudattamista. Palkinnon saadakseen rakennuttajan tulee hallita kestävän kehityksen vaatimukset ja erilaisten rakennuttamismenettelyjen soveltaminen. Valinnassa annetaan arvoa myös alan kehitys- ja koulutustoimintaan osallistumiselle sekä asiakastarpeiden hyvälle täyttymiselle.

Vuoden rakennuttajiksi on aikaisemmin valittu Finavia, Etera, SOK, Järvenpään Mestariasunnot, Liikennevirasto, Helsingin Yliopisto, Helsingin kaupungin asuntotuotantotoimisto ATT, Lahden kaupunki, Sponda Oyj, Pirjo Honkaniemi, Suomen Yliopistokiinteistöt Oy, Kesko Oyj, Ilmarinen sekä HOAS.

Kuvassa Milko Tietäväinen, Virpi Ekholm ja Aleksi Jäntti.

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Rakli: Rakennushankkeiden käynnistäminen vaikeaa pääkaupunkiseudulla3.6.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

Rakennuskustannusten raju kasvu, materiaalien saatavuusongelmat ja Ukrainan sodan aiheuttama epävarmuus sekä nollakorkoajan päättyminen hidastavat rakentamisen kasvua pääkaupunkiseudulla. Rakentamisen määrän ennustetaan kuitenkin kasvavan Suomessa tänä vuonna 2-2,5 prosenttia erittäin hyvän alkuvuoden takia. Asuntoaloitusten määrän ennakoidaan laskevan selvästi ja ensi vuonna rakentaminen kääntyy laskuun korjausrakentamista lukuun ottamatta. Kiinteistökauppa on käynyt vilkkaana, vaikka talouden epävarmuus heikentää kaupankäynnin näkymiä. Näin kertoo Raklin pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin18.5.2022 15:07:58 EEST | Tiedote

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.