Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittaja herätti henkiin entisen Nokian kampuksen

Ensimmäistä kertaa järjestetyn Vuoden työympäristöteko -kilpailun voittajaksi on valittu Salo IoT Campus, joka muutti Nokian ex-kampuksen aktiiviseksi monikäyttäjäympäristöksi. Tuomaristo kiitteli erityisesti voittajan innovatiivisuutta ja rohkeutta rakentaa monialainen yhteisö ja ekosysteemi, joka hyödyntää olemassa olevia tiloja palvelualustana. Työympäristötekona Salon IoT Campus edustaa monipuolisesti kestävää kehitystä niin rakennetun ympäristön kuin koko alueen näkökulmasta. Kilpailun voittaja julkistettiin REWORK Workplace Experience Summitissa 8.10.2019.

Vuonna 2017 Nokian ja Microsoftin aiemmin käyttämiin tiloihin perustettu kampus toimii nykyisin yritysten, tutkijoiden sekä oppilaitosten yhteisönä. Noin 90 000 neliötä käsittävältä kampukselta löytyy muun muassa uudistetut coworking -tilat, pientoimistoja, tutkimuslaboratorioita, tuotekehitystiloja sekä laajat palvelut. Palveluihin on panostettu tarjoamalla käyttäjille muun muassa yhteisiä elokuvailtoja ja liikuntavuoroja.

Kampuksen ympäristö on suunniteltu erilaisten toimijoiden joustavaksi työympäristöksi, jossa jokainen pääsee osalliseksi yhteisön luomasta synergiasta ja toisaalta tuo oman osaamisensa yhteisön saataville. Kampuksen tilat toimivat myös testiympäristönä uusille innovaatioille.

Lisäksi kilpailussa palkittiin työympäristöjohtamisen edelläkävijä -kunniamaininnalla Elisa, joka on menestyksekkäästi kehittänyt työympäristöjään jo yli vuosikymmenen ajan. Nykyisen työympäristöjen kehittämisen ytimessä Elisalla on käyttäjälähtöinen jatkuvan parantamisen toimintamalli, joka yhdistää laajasti organisaation eri osa-alueet. Erityismaininnan sai myös Puolustusvoimien työ- ja oppimisympäristökonsepti, jossa organisaatio on rohkeasti uudistanut muuntojoustavilla ja monikäyttöisillä tilaratkaisuilla varuskuntia ja toimipaikkoja.

”On hienoa, että voimme tällaisen kilpailun kautta kertoa onnistumisista ja antaa positiivisten esimerkkien puhua puolestaan - sitä tehdään mielestäni aivan liian vähän. Työympäristöt koskettavat pitkälti jokaista jossain kohtaa elämää, ja suurin osa meistä viettää enemmän aikaa työpaikalla kuin missään muualla. Toimivilla työympäristöillä ja rakennuksilla onkin merkittävä vaikutus hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Konkreettisilla esimerkeillä voimme viestiä työympäristöjohtamisella aikaansaaduista onnistumisista myös toimialan ulkopuolelle”, toteaa tuomariston puheenjohtajana toiminut Maija Patjas Rapalista.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna upeat kolmetoista tekoa, jotka ovat monilla tavoin edesauttaneet ihmisten työssä viihtymistä, hyvinvointia tai edistäneet yhteiskunnallista vastuuta. Yksittäiset teot koostuivat innovatiivisista työympäristökehittämisen toteutuksista eri toimintaympäristöissä aina jatkuvaan strategiseen työympäristöjohtamiseen. Osallistujia olivat Salo IoT Campuksen lisäksi Caverion, Elisa, Finnair, Nordea, Pontos, Puolustusvoimat, Rikosseuraamuslaitos, Senaatti-kiinteistöt, Suomen Lähetysseura, Tieto, VR ja Wärtsilä.

Vuoden työympäristöteko -kilpailun toteuttivat RAKLI ja FIFMA tavoitteena parantaa työympäristöjohtamisen tunnettavuutta ja yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Samalla haluttiin tuoda tunnetuksi parhaita caseja työympäristöjen kehittämisen saralla ja viedä näin alaa eteenpäin.

Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Maija Patjas Rapalista, Suvi Nenonen Suomen yliopistokiinteistöistä, Tiia Rauhamäki Technopoliksesta, Minna Borg Sio ry:stä, Marita Salo Henry ry:stä, Jenny Jännäri Kauppalehdestä sekä Tero Helenius Phong Agencystä.

Lisätietoa:

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI
mikko.ostring@rakli.fi

Maija Patjas, Puheenjohtaja, FIFMA
maija.patjas@rapal.fi

Jukka Vakula, CEO, Salo IoT Campus
jukka.vakula@saloiotcampus.fi

RAKLI on maamme kattavin ja vaikuttavin kiinteistöjen ja ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien järjestö, joka tekee työtä kestävän elinympäristön puolesta.

FIFMA on suomalainen toimitilajohtamisen yhdistys, jonka tavoitteena on kehittää ja ylläpitää jäsentensä ammattitaitoa, kehittää toimitilaympäristöä ja -opetusta sekä edistää kotimaisia ja kansainvälisiä suhteita oman alan piirissä tarjoamalla verkostoitumismahdollisuuden ja tietoa alan kehityssuunnista.

RAKLI: Pääkaupunkiseudun kiinteistömarkkinoilla vilkasta, rakentaminen vetää ensi vuonnakin13.12.2019 08:30:00 EETTiedote

Kiinteistöjen sijoituskysyntä jatkuu vahvana ja kiinteistökauppojen lukumäärä on pysynyt lähes viime vuosien tasolla. Ulkomaisen sijoittajakiinnostuksen odotetaan jatkuvan vahvana lähitulevaisuudessa. Toimistojen vuokrien odotetaan nousevan kaikissa suurissa kaupungeissa, samoin kuin asuntovuokrien. Pääkaupunkiseudulla rakentamisen kokonaismäärän huippu on ohitettu vuonna 2019, mutta rakentamisen odotetaan pysyvän ensi vuonnakin vilkkaana. Rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu hidastui rakennuskustannusindeksin mukaan loppuvuonna 2018 ja nousu on pysynyt hitaana sen jälkeen.

Suomessa järjestettävä RecoTech kasvanut yhdeksi kansainvälisesti merkittävimmistä kiinteistöalan teknologiatapahtumista19.11.2019 09:00:00 EETTiedote

RecoTech, joka on yksi maailman kehutuimpia kiinteistö- ja rakentamisalan teknologiaan keskittyviä tapahtumia, pidetään marraskuun 20. päivä Train Factoryllä. RecoTech kokoaa kiinteistö- ja rakentamisalan yritykset, startupit, sidosryhmät sekä sijoittajat yhteen uusien ratkaisujen ja innovaatioiden äärelle. Tapahtuman teemana tänä vuonna on ympäristövastuullisuus, ja kuinka teknologiaa voidaan hyödyntää kestävän tulevaisuuden luomiseksi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokra-asuntomarkkinoiden näkymät vahvistuivat jälleen kevään pienen notkahduksen jälkeen17.9.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen vahva kysyntä siivittää vuokra-asuntojen rakentamista ja asuntosijoittamista. Vuokra-asuntomarkkinoiden kasvuodotukset ovat asiantuntijoiden mukaan nyt kautta linjan vahvempia kuin viime keväänä. Vuokrien nousun uskotaan jatkuvan etenkin pääkaupunkiseudulla, Tampereella ja Turussa. Vuokra-asuntojen rakentaminen jatkuu vilkkaana suurimmissa kaupungeissa. Vuokra-asuntomarkkinoiden vetovastuu näyttää siirtyneen vahvasti suurten ammattimaisten toimijoiden harteille.

RAKLI: Suomi houkuttelee edelleen ulkomaisia sijoittajia, rakentamisen laskeva volyymi parantaa tarjouskilpailujen tilannetta14.6.2019 08:30:00 EESTTiedote

Kiinteistökauppamarkkinoilla on edelleen vilkasta ja Suomi on yhä houkutteleva maa kansainvälisille sijoittajille. Toimistojen nettotuottovaatimukset ovat laskeneet niin Helsingissä, Turussa kuin Tampereella. Toimistojen ja asuntojen vuokrat ovat nousussa, mutta liiketilojen näkymät ovat epävarmempia. Rakentamisen määrän odotetaan kuluvana vuonna kääntyvän laskuun pääkaupunkiseutua lukuun ottamatta. Rakentamisen laskeva volyymi on parantanut tarjouskilpailujen tilannetta erityisesti infrarakentamisen puolella. Myös rakentamisen hintojen ja kustannusten nousu on ollut pysähdyksissä lokakuusta 2018.

Nykyinen kankea kaavaprosessi tuhlaa yhteiskunnan resursseja ja ilmastoa – RAKLI vaatii joustavampaa kaavoitusta25.4.2019 08:50:00 EESTTiedote

Nykyinen kaavoitusjärjestelmä on kankea, ja sen seurauksena tyhjinä seisovat tilat ovat kansallisvarallisuuden hukkausta ja aiheuttavat turhia ilmastopäästöjä. Kaavoituksesta on saatava joustavampaa, jotta se vastaa muuttuvan maailman tarpeisiin. RAKLI, joka on maamme kattavin kiinteistöjen ammattimaisten omistajien, kiinteistösijoittajien ja rakennuttajien yhteistyöverkosto, rohkaisee uutta eduskuntaa tekemään päätöksiä, joilla kaavoitusjärjestelmästä saadaan kestävämpi.

RAKLIn Vuokra-asuntobarometri: Vuokrien nousuodotukset aiempaa maltillisempia11.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Vuokra-asuntojen sijoittajakysyntä kasvaa edelleen, mutta kasvuvauhti on lähes kaikissa sijoittajaryhmissä hidastumassa. Myös vuokrien nousuodotukset ovat aiempaa maltillisempia: pienten asuntojen vuokrien nousu jatkuu, mutta suurten asuntojen vuokrien arvioidaan joissakin kasvukeskuksissa jopa laskevan. Rakentamisen kustannusten pitkään jatkuneen nousun ennakoidaan olevan pysähtymässä.