Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voittajaksi 4H Suomen Taimiteko

Ensimmäistä kertaa järjestetyssä Keskuskauppakamarin Vuoden vastuullisuusteko -kilpailussa voittajaksi äänestettiin 4H Suomen Taimiteko. Voittaja valittiin kahden finalistin väliltä yleisöäänestyksellä. Finalistin valintaa perusteltiin erityisesti sillä, että teko työllistää nuoria ja tekee konkreettisia toimenpiteitä päästöjen vähentämiseksi.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi, Keskuskauppakamarin johtaja Stina Wikberg ja Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

4H Suomen Taimiteko palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Vuoden vastuullisuusteko –kilpailussa 4.11.2021. Kilpailu järjestettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa. Voittaja valittiin kahden finalistin väliltä yleisöäänestyksellä. Toisena finalistina oli Matkahuolto – Porvoon kyläkyyti.

”Kumpikin finalisti pystyi teossaan yhdistämään ilmastovastuun ja sosiaalisen vastuun oivaltavalla tavalla. Finalistit antavat myös esimerkkiä siitä, miten vastuullisuutta ja yrityksen sosiaalista kädenjälkeä voi kehittää toiminnan koosta riippumatta”, Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Antti Turunen sanoo.

4H-liitto iloitsi saamastaan tunnustuksesta.

"Vuoden vastuullisuusteko -kilpailun voitto on palkinto ja kiitos laajalle joukolle eri toimijoita. Taimiteko ei olisi syntynyt ilman ennakkoluulottomia kumppaneita, mutta ilmiöksi Taimiteon ovat tehneet toimintaan osallistuneet sadat nuoret", Suomen 4H-liiton toimitusjohtaja Tomi Alakoski sanoo.

Kilpailuun yli 160 ehdotusta

Vuoden vastuullisuusteko -kilpailuun osallistui yli sata vastuullisuustekoa. Planet Companyn ja KPMG:n suorittaman esikarsinnan jälkeen Keskuskauppakamarin vastuullisuuslautakunta arvioi yhteensä kymmentä tekoa.

Vastuullisuuslautakunta painotti finalistien tekojen kekseliäisyyttä, ennakkoluulottomuutta sekä kykyä yhdistää eri vastuullisuusalueita uudella tavalla. Osallistujien joukosta nousi kaksi finalistia esille, jotka täyttivät nämä vastuullisuuslautakunnan asettamat kriteerit.

”Usealla yrityksellä teot liittyivät ilmastonmuutoksen torjuntaan ja esimerkiksi uusiutuvan energian käyttöönottoon omassa toiminnassa. Teot olivat vaikuttavia ja esimerkillisiä monella tapaa, mutta kenties hieman yllätyksettömiä. Vastuullisuuslautakunta katsoi, että oman toiminnan hiilijalanjäljen- tai ympäristövaikutusten minimointi on nykyään keskeinen osa jokaisen vastuullisen yrityksen työtä”, Turunen sanoo.

Lisätietoja kilpailusta: https://kauppakamari.fi/vastuullisuus/vuoden-vastuullisuusteko/

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Yksityisen kulutuksen supistuminen käänsi talouden laskuun – korona-ajan säästöt eivät kannattele kotitalouksia loputtomiin30.11.2022 09:59:42 EET | Tiedote

Suomen talous on kääntynyt syksyn aikana laskuun, ja bruttokansantuote supistui 0,3 prosenttia edellisestä neljänneksestä, selviää Tilastokeskuksen tuoreesta julkistuksesta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan voidaan puhua jonkinlaisesta torjuntavoitosta, sillä tuotannon sukellus on ollut toistaiseksi vähäisempää kuin alun perin pelättiin. Myös vienti ja investoinnit ovat olleet tähän asti kasvussa. Kotitalouksissa on sinnitelty osin korona-ajan säästöjen turvin, mutta jatkossa yksityisen kulutuksen näköala näyttää vaisulta, sillä inflaatio pysyy vielä toistaiseksi korkeana. Todennäköistä on, että talouden supistuminen jatkuu talvella ja samaan aikaan myös vientinäkymät heikentyvät.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Suomalaiset vientiyritykset eivät laske menestystään vain Kiinan varaan – 27 prosenttia vähentämässä Kiina-riippuvuuttaan30.11.2022 06:00:00 EET | Tiedote

Kauppakamarien tuoreimmasta vientijohtajakyselystä selviää, että suomalaiset vientiyritykset ovat heränneet Kiinan kasvaviin riskeihin. Kaikista kyselyyn vastanneista vientiyrityksistä 27 prosenttia on joko vähentänyt tai aikeissa vähentää Kiina-riippuvuuttaan. Kysely osoittaa, että yritykset tarkastelevat nyt kriittisesti tuotanto- ja arvoketjujaan ja työ niiden monipuolistamiseksi on aloitettu. Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakan mukaan Kiina-riski on syytä pitää hallittuna, mutta ovia ei kannata sulkea kokonaan, sillä suomalaista osaamista tarvitaan Kiinassa erityisesti korkeaan teknologiaan, digitalisaatioon, ympäristöön ja ilmastoon liittyvillä toimialoilla.

Kauppakamarien vientijohtajakysely: Kohonneet kustannukset isoin viennin jarru – jopa 50 prosenttia vientiyrityksistä kertoo kustannusten nousun heikentävän vientinäkymiä24.11.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Korkeat kustannukset piinaavat suomalaisia vientiyrityksiä. Jopa puolet vientiyrityksistä kertoo kohonneiden kustannusten heikentävän vientinäkymiä, selviää Kauppakamarien vientijohtajakyselystä. Taantuva maailmantalous ja heikentynyt kysyntä ovat nousseet jopa Venäjän sodasta johtuvien pakotteiden vaikutuksia korkeammalla vientinäkymiä heikentävinä tekijöinä. Geopoliittinen epävarmuus koettelee vientiyrityksiä edelleen ja vastanneista peräti 95 prosenttia kertoo geopoliittisen epävarmuuden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tapaa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysluvut Suomen talouden ehdoton valopilkku – työnhakijan markkinat alkavat silti olla ohi22.11.2022 09:14:07 EET | Tiedote

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää tuoreita lokakuun työllisyyslukuja Suomen talouden ehdottomana valopilkkuna. Myös nousussa ollut työttömyys on kääntynyt takaisin laskuun. Työvoiman kysyntä on jatkunut edelleen suhteellisen voimakkaana, vaikka huippu on jo takana. Appelqvistin mukaan alkuvuodesta vallinneet työnhakijan kissanpäivät alkavat olla ohi ja uusien työpaikkojen virran latistuminen on oikeastaan ainoa selkeä merkki siitä, että työmarkkinatkaan eivät ole täysin immuuneja viilenevälle suhdanteelle.

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta antoi suosituksen sähköisen huutokaupan toimintatavoista22.11.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on selvittänyt elintarvikeketjussa käytettyä menettelyä, jossa yritys hankkii elintarvikkeita tai niiden raaka-aineita sähköistä huutokauppaa hyödyntäen. Kauppatapalautakunta on antanut noudatettavista toimintatavoista suosituksen, jonka tarkoituksena on lisätä sähköisen huutokaupan ennakoitavuutta ja läpinäkyvyyttä.