Vuoden yhteiskuntatieteilijä on hallitusammattilainen, VTM Mikki Inkeroinen

Kuvaaja: Timo Porthan

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry (YKA) on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijäksi digitaalisen liiketoiminnan johtajan ja hallitusammattilaisen, VTM Mikki Inkeroisen. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivässä Helsingissä perjantaina 23.11.2018.

Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta diginatiivisukupolvea edustavalle yhteiskuntatieteilijälle, joka on omilla ansioillaan ja näytöillään edennyt jo varhain hallitusammattilaiseksi.

Inkeroisella on pitkä kokemus digitaalisesta markkinoinnista ja verkkokaupasta kuluttajaliiketoiminnassa. Hän työskentelee tällä hetkellä Kamuxissa CDO:na ja on tätä ennen toiminut Powerilla verkkoliiketoiminnan johdossa sekä Expertillä markkinointi- ja verkkoliiketoimintapäällikkönä.

Inkeroisen urasta tekee erityisen mielenkiintoisen se, että hänet valittiin alle 30-vuotiaana Marimekon hallituksen jäseneksi ilman kytköksiä yritykseen. Valinnan huomioi myös suorahakuyritys Stanton Chase, joka palkitsi Marimekon vuoden parhaasta hallitusjäsenen valinnasta. Tänä vuonna Inkeroinen aloitti hallituksen jäsenenä myös OIKIO Digital Performance Agency Oy:ssä.

- Vuoden yhteiskuntatieteilijän urapolku osoittaa, että yhteiskunta-alan tutkinnot antavat monipuoliset valmiudet eri tehtäviin myös yritysmaailmassa. On ilo huomata, että yrityksissä hyödynnetään yhteiskuntatieteilijöiden näkemystä ja osaamista. Myös digitalisaatiossa tarvitaan yhteiskuntatieteilijöitä, jotka osaavat selittää ja rakentaa yhteiskunnallisia ilmiöitä. YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa.

-Minulle yhteiskuntatieteellinen koulutus on ilman muuta antanut mainiot valmiudet monipuoliseen toimintaan yritysmaailmassa. Tärkeintä oppia on koulutussuuntani tukemana ollut laaja-alainen kiinnostus eri asioista ja herkkyys erilaisten rakenteiden tunnistamiselle. Toivon voivani rohkaista erityisesti opiskelijoita suuntaamaan katseitaan ennakkoluulottomasti eri aloille, myös kaupan alalle, Vuoden yhteiskuntatieteilijä Mikki Inkeroinen sanoo.

Lähes neljännes YKAn jäsenistä työskentelee yrityksissä.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän jo 20 kertaa, vuodesta 1999 lähtien. Nyt tehty valinta on vuodelle 2019. Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai päätoimittaja, kirjailija, VTK Koko Hubara

Vuoden yhteiskuntatieteilijä Mikki Inkeroinen, 0400 432198

Puheenjohtaja Antton Rönnholm, 040 506 7676

p. 010 231 0359, 050 3013 998

Kuvaaja: Timo Porthan

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) on uuden aikakauden ammattiliittojen edelläkävijä. YKA toimii yhteiskunnallisella alalla työskentelevien, korkeakoulututkinnon suorittaneiden ja alan opiskelijoiden ammatillisena etujärjestönä. Olemme jäsenen kumppani hänen urallaan ja tuemme jäsenen kehittymistä, uramahdollisuuksia sekä oikeuksia, jotta hän voi keskittyä tekemään työtään. Liitossa on runsaat 12 000 jäsentä, ja kuulumme keskusjärjestö Akavaan.

Akavan puheenjohtajan luottamus arvioitava liittokokouksessa30.10.2018 16:14Tiedote

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n (YKA) hallitus vaatii Akavan ylimääräisen liittokokouksen järjestämistä puheenjohtaja Sture Fjäderin luottamuksen mittaamiseksi. - Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen keskeisiä arvoja ovat avoimuus ja oikeudenmukaisuus. On tärkeää koko Akava-yhteisön kannalta, että puheenjohtajan luottamus saatetaan nimenomaan liittokokouksen käsiteltäväksi. Tällöin jokaisen jäsenliiton on osallistuttava keskusteluun ja kerrottava oma kantansa Fjäderin luottamukseen. Olemme pettyneitä siihen, ettei Akavan hallitus katsonut asiaa sellaiseksi, että se tulisi käsitellä osana syysliittokokouksen asialistaa, kertoo Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n puheenjohtaja Antton Rönnholm. Fjäderin julkiset ulostulot ovat herättäneet kohuja jo usean vuoden ajan ja jakaneet akavalaista kenttää tavalla, joka on vahingollinen Akavalle ja sen jäsenistölle. Fjäderin lausunto maahanmuuttajille tarjottavista heikommista työehdoista oli täydellisessä ristiriidassa Yhteiskunta-alan

Muistutuskutsu: Kansanedustaja Antero Vartia ja mediatutkija Anu Koivunen ay-aamiaisella 18.4.10.4.2018 14:53Kutsu

Median edustaja, tervetuloa murtamaan työelämän ja ay-liikkeen myyttejä! Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut (YKA) järjestää ke 18.4. klo 9-10.30 toimistollaan (Mikonkatu 8 A, 9. kerros) medialle suunnatun tilaisuuden "Työelämän kehittäjät? - Kaikki mitä olet aina halunnut kysyä ammattiliitolta". Kansanedustaja Antero Vartia ja mediatutkija Anu Koivunen ovat keskustelemassa YKAn aamiaisella ay-liikkeen ja työelämän myyteistä. Pysyykö ay-liike työn muutoksessa mukana? Kenen etua ammattiliitot ajavat? Onko ay-liike kehittäjä vai jarru? Myyttejä murtavat ay-liikkeen etujoukoissa YKAn palvelujohtaja Maria Teikari ja erityisasiantuntija Piritta Jokelainen. Tilaisuus koostuu lyhyistä alkupuheenvuoroista sekä yhteisestä keskustelusta. Media voi esittää kysymyksiä vapaasti keskustelun aikana ja sen jälkeen. Tarjolla on pientä aamupalaa. Ilmoittaudu mukaan viimeistään 15.4. osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/DA1624E5763E099D.par Tervetuloa! Lisätietoja: palvelujohtaja Maria Teikari, ma