Vuoden yhteiskuntatieteilijä on Martti Hetemäki

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden 2021 yhteiskuntatieteilijäksi VTT Martti Hetemäen. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivän verkkotapahtumassa torstaina 5.11.2020.

TIEDOTE

EMBARGO 5.11.2020 KLO 17.30

Vuoden yhteiskuntatieteilijä on Martti Hetemäki

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden 2021 yhteiskuntatieteilijäksi VTT Martti Hetemäen. Valinta julkistettiin Yhteiskuntatieteilijäpäivän verkkotapahtumassa torstaina 5.11.2020.

Tämänvuotisella valinnallaan liitto haluaa antaa tunnustusta yhteiskuntatieteilijälle, joka on luonut pitkän ja arvostetun uran valtionhallinnossa, jossa lähes kolmannes YKAn jäsenistä työskentelee. Hetemäki on toiminut 1980-luvulta lähtien valtiovarainministeriössä eri tehtävissä. Hän siirtyi lokakuun alussa Helsinki Graduate School of Economicsiin työelämäprofessoriksi.

- Hetemäen ura valtionhallinnossa on poikkeuksellisen merkittävä ja pitkä. Hän on palvellut suomalaisia erilaisten hallitusten aikana erilaisissa tilanteissa vahvalla virkamieseetoksella. Hetemäki on yhteiskuntatieteilijä, jolla on oma näkemys, mutta halu kuunnella keskustelukumppaneitaan ja nähdä ihmisiä numeroiden takana, YKAn puheenjohtaja Antton Rönnholm perustelee valintaa.

Ekonomisti Hetemäen ura valtiovarainministerissä alkoi kesäharjoittelusta vuonna 1981. Vuosikymmenten aikana hän ehti toimia tutkijana, finanssineuvoksena, toimistopäällikkönä, kansantalousosaston päällikkönä, alivaltiosihteerinä ja valtiosihteerinä/kansliapäällikkönä. Hetemäkeä on yleisesti pidetty Suomen vaikutusvaltaisimpana virkamiehenä.

- Olen otettu saamastani kunnianosoituksesta. Yhteiskuntatieteilijät tekevät vaikeaa ja tärkeää työtä. Arvostan kovasti saamaani tunnustusta, toteaa Vuoden yhteiskuntatieteilijä Martti Hetemäki.

Hetemäen piti jättää valtiovarainministeriö jo maaliskuussa ja aloittaa työelämäprofessorina, mutta muun muassa koronatilanteen takia häntä pyydettiin jatkamaan kansliapäällikön pestiään. Hänen johtamansa työryhmän tehtävänä oli valmistella nopealla aikataululla suunnitelma sekä koronakriisistä poistumiseen että kriisin jälkihoitoon.

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on valinnut Vuoden yhteiskuntatieteilijän vuodesta 1999 lähtien. Valinta tuo esiin yhteiskuntatieteilijöiden monipuolista ja laaja-alaista osaamista yhteiskunnan eri sektoreilla. Edellisen tunnustuksen sai Euroopan unionin komission ilmastopääosaston kansainvälisen yksikön päällikkö, taloustieteen tohtori Elina Bardram.

Tutustu aiempiin Vuoden yhteiskuntatieteilijöiksi valittuihin Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry:n sivuilla.

Martti Hetemäki
Vuoden yhteiskuntatieteilijä
martti.hetemaki@helsinki.fi

Antton Rönnholm
Puheenjohtaja (luottamustoiminen), VTM, M.A.
antton.ronnholm@yhteiskunta-ala.fi

Laura Piiroinen
Viestintäpäällikkö, Yhteiskunta-alan asiantuntijat ry
laura.piiroinen@yhteiskunta-ala.fi

Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ry on akavalainen etu- ja palvelujärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvojana työmarkkinoilla. Liiton nimi oli aiemmin Suomen Valtiotieteilijöiden Liitto SVAL ry. Liittoon kuuluu yli 12 000 korkeakoulutettua jäsentä, jotka työskentelevät hallinnon, talouden, tutkimuksen, koulutuksen sekä viestinnän esimies- ja asiantuntijatehtävissä. Yleisimmät tutkintonimikkeet ovat VTM, YTM ja HTM. Lisätietoja www.yhteiskunta-ala.fi.

Maria Teikarille sataa kiitoksia hienosta puheenjohtajakampanjasta - työn Akavan uudistamiseksi on jatkuttava25.8.2020 12:52:28 EESTTiedote

Maria Teikaria tukeneet akavalaiset liitot kiittävät ehdokasta onnistuneesta puheenjohtajakampanjasta. Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen ehdokas, palvelujohtaja Teikari sai puheenjohtajakilvassa istuvaa puheenjohtajaa Sture Fjäderiä vastaan 292 ääntä. Fjäder valittiin Akavan liittokokouksessa tänään jatkokaudelle 578 äänellä. - Olen iloinen, että meillä oli tarjota Marian kaltainen loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamiseksi uuteen aikakauteen. Kampanja nosti Akava-yhteisölle tärkeitä teemoja keskusteluun, mikä oli tavoitteemmekin, YKAn toiminnanjohtaja Simo Pöyhönen sanoo. Huhtikuun lopussa alkanut Teikarin puheenjohtajakampanja sai laajaa näkyvyyttä mediassa ja Akava-yhteisössä. Teikari tapasi edustajia lähes 30 akavalaisesta liitosta ja kävi monipuolista keskustelua Akavan ja koko ay-liikkeen tulevaisuudesta. Hänen ehdokkuuttaan tukivat kampanjan aikana mm. Tieteentekijät, Sosiaalialan korkeakoulutettujen ammattijärjestö Talentia, Suomen Psykologiliitto, Akavan Erityisalat ja

KORJATTU TIEDOTE // Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ja Tieteentekijät: Akava tarvitsee aidon puheenjohtajavaalin – Maria Teikari ehdokkaaksi 29.4.2020 12:04:51 EESTTiedote

Korjattu tiedotteen ensimmäistä kappaletta: Aiemmassa tiedotteessa 28.4. oli virheellisesti, että edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajasta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. Vuonna 2015 oli kaksi ehdokasta, Sture Fjäder ja Heikki Kauppi, mutta puheenjohtaja valittiin silloin poikkeuksellisesti vain vuodeksi. Vuonna 2016 vaalia ei käyty. *** Yhteiskunta-alan korkeakoulutettujen (YKA) ehdokas Akavan uudeksi puheenjohtajaksi on hallintotieteiden maisteri, palvelujohtaja Maria Teikari. Puheenjohtaja valitaan liittokokouksessa elokuussa. Edellisen kerran keskusjärjestön puheenjohtajan nelivuotiskaudesta käytiin vaali lähes kymmenen vuotta sitten. - Puheenjohtajan valinta on jokaisen järjestön demokratian merkittävimpiä hetkiä ja suuri paikka keskustella järjestön tulevaisuudesta. Sellaista valintaa ei koskaan pidä tehdä kukkalähetystöin vaan esittämällä aitoja vaihtoehtoja, joiden kesken käydään rehti kamppailu. Meillä on tarjota loistava ehdokas Akava-yhteisön luotsaamise