Vuoden YK:n ystävä on Anne Nuorgam

Vuoden YK:n ystäväksi on valittu Anne Nuorgam. Nuorgam palkitaan hänen pitkäjänteisestä työstään alkuperäiskansojen oikeuksien edistäjänä. Nimityksen myöntävät Suomen YK-liitto ja YK:n ystävät -verkosto. Nuorgam toimii YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtajana.
Anne Nuorgam johtamassa YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin kokousta New Yorkissa 2019. Kuva: UN Photo/Loey Felipe

YK:n ystäväksi 2021 on valittu juristi, saamelaiskäräjien jäsen ja alkuperäiskansojen oikeuksien puolustaja Anne Nuorgam Utsjoelta. Nuorgam toimii YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtajana.

Alkuperäiskansojen pysyvä foorumi (UNFPII) on merkittävin alkuperäiskansojen kysymyksiä ja oikeuksia käsittelevä YK:n toimielin. Foorumi käsittelee alkuperäiskansoja koskevia kysymyksiä erityisesti taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen, kulttuurin, ympäristön, koulutuksen, terveyden ja ihmisoikeuksien alueelta.

Foorumin työ pohjautuu YK:n alkuperäiskansojen oikeuksia koskevaan julistukseen, joka suojelee ja edistää alkuperäiskansojen ja niihin kuuluvien yksilöiden oikeutta nauttia täysimääräisesti ihmisoikeuksista ja perusvapauksista.

”Minulle erityisen tärkeitä asioita ovat alkuperäiskansojen maa- ja vesioikeudet sekä rauhansopimukset”, kertoo Nuorgam.

Suomen YK-liitto ja YK:n ystävät -verkosto myöntää Vuoden YK:n ystävä -kunniamaininnan vuosittain henkilölle, joka on omalla toiminnallaan edistänyt merkittävästi YK:n tunnettuutta Suomessa ja Suomen aktiivista roolia YK:ssa tai toiminut YK:n roolin vahvistamiseksi kansainvälisesti. Valinnan tekee YK:n ystävät -verkoston johtotiimi, jonka puheenjohtajana toimii professori Helena Ranta. Nimitys myönnetään YK-viikolla. Kansainvälistä YK:n päivää vietetään 24. lokakuuta.

Kunniamaininta myönnettiin nyt viidennen kerran. YK:n ystävien tavoitteena on vahvistaa suomalaisten YK-osaamista ja tehdä tunnetuksi Suomen YK-politiikkaa. Verkostoon voi liittyä täällä.

Suomen YK-liiton ja YK:n ystävien mukaan alkuperäiskansat ansaitsevat nykyistä vahvemman osallistumisoikeuden sekä YK:ssa että muualla yhteiskunnassa.

Anne Nuorgamin mukaan Suomi toimii kansainvälisesti hyvin ja odotukset ovat korkealla etenkin nyt, kun Suomi on juuri valittu YK:n ihmisoikeusneuvoston jäseneksi. ”Odotan, että Suomi edistää etenkin alkuperäiskansojen osallistumisoikeutta”, sanoo Nuorgam.

Alkuperäiskansat ovat vaatineen vuodesta 2014 lähtien erityistä osallistumisoikeutta YK:n yleiskokoukseen, ihmisoikeusneuvostoon ja ECOSOCiin. Tällä hetkellä osallistuminen tapahtuu kansalaisjärjestöjen toiminnasta vastaavan komitean kautta. Alkuperäiskansojen osallistumisoikeuksien kriteereistä ja tasosta keskustellaan parhaillaan YK:ssa, viimeksi keskustelua käytiin syyskuun ihmisoikeusneuvoston kokouksessa.

Anne Nuorgam (1964)

• Oikeustieteen maisteri ja juristi Utsjoelta
  • YK:n alkuperäiskansojen pysyvän foorumin puheenjohtaja
  • Hän edustaa foorumissa arktisia alkuperäiskansoja, inuiitteja ja saamelaisia, jotka ovat Euroopan Unionin alueen ainoa alkuperäiskansa. Suomessa asuu noin 10 000 saamelaista.
  • YK:n Vapaaehtoisen alkuperäiskansojen rahaston jäsen 2015 - 2020 (UN Voluntary Fund for Indigenous Peoples)
  • Saamelaiskäräjien jäsen vuodesta 2000 asti sekä Vetsikon kalastuskunnan puheenjohtaja
  • Anne tulee kalastavasta saamelaisperheestä Tenolta ja hänen äidinkielensä on pohjoissaamenkieli. Hän haluaa työssään keskittyä erityisesti alkuperäiskansojen maa- ja vesioikeuksien edistämiseen.
  • Hänellä on myös omakohtaista kokemusta saamelaisten kalastusoikeuksien edistämisestä oikeusteitse.
  • Katso videospotti tästä

Alkuperäiskansojen pysyvä foorumi UNFPII

• Pysyvä foorumi on merkittävin alkuperäiskansojen kysymyksiä ja oikeuksia käsittelevä YK:n toimielin. Foorumi käsittelee alkuperäiskansoja koskevia kysymyksiä erityisesti taloudellisen ja sosiaalisen kehityksen, kulttuurin, ympäristön, koulutuksen, terveyden ja ihmisoikeuksien alueelta.
  • Foorumissa on 16 jäsentä, puolet jäsenvaltioiden valitsemia ja puolet alkuperäiskansojen ehdottamia
  • UNFPII on YK:n talous- ja sosiaalineuvosto ECOSOC:in alainen neuvoa-antava toimielin.
  • Foorumin päätyö on vuosittain syntyvä raportti, jonka hyväksyy ECOSOC, eli YK:n talous- ja sosiaalineuvosto.

YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista

• YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista suojelee ja edistää alkuperäiskansojen ja niihin kuuluvien yksilöiden oikeutta nauttia täysimääräisesti ihmisoikeuksista ja perusvapauksista.
  • Julistus hyväksyttiin YK:n yleiskokouksessa syyskuussa 2007 ja sitä kannatti 143 jäsenvaltiota.
  • Myös Suomi on allekirjoittanut julistuksen ja sitoutunut sen toimeenpanoon. Sen sijaan Suomi ei ole ratifioinut maailman työjärjestön ILO:n piirissa tehtyä yleissopimusta numero 169, joka edellyttää osapuolivaltioilta erityistoimia alkuperäiskansojen jäsenten, instituutioiden, omaisuuden, kulttuurien ja ympäristön suojelemiseksi.
  • Julistuksessa turvataan alkuperäiskansojen itsemääräämisoikeus ja oikeus konsultaatio- ja ennakkosuostumukseen kysymyksissä, joilla on merkittävä vaikutus alkuperäiskansojen elämään.

YK:n ystävät -verkoston johtotiimiin kuuluvat vuonna 2021:

Toimitusjohtaja Gunvor Kronman

Erityisasiantuntija Ritva Semi

EU-, ulko- ja puolustuspolitiikan asiantuntija Jari Haapiainen

Keskuskauppakamarille kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka

Kuvia julkistamistilaisuudesta ja Annesta saatavilla maanantaina 18.10. iltapäivällä, pyynnöt: elina.laiho@ykliitto.fi

Kuvia Annesta: PHOTOS | Anne Nuorgam

Anne Nuorgam. Kuva: Saamelaiskäräjät