Vuodenkierron perinnejuhlia Nuuksion sydämessä

Nuuksion Taika on saanut Opetus- ja Kulttuuriministeriön 2-vuotisen kulttuurimatkailu rahoituksen Vuodenkierto-hankkeeseen. Vanhan perinnetiedon pohjalta Vuodenkierto kehittää tapahtumia, joissa taiteen keinoin herätetään perinteet eloon ja tuodaan tähän aikaa. Vuodenkierto-hanke alkaa Kekrijuhlasta ja jatkuu Karhunvuoden ja Aurinkovuoden juhliin. Ensimmäisen vuoden juhlat toteutetaan Nuuksion Wäinölässä, toisena vuonna niitä viedään eri puolille Suomea. Vuodenkierron tapahtumien keskiössä on vastuullisuus, inklusiivisuus, osallistaminen, sekä ihmisen luontosuhde.

Vuodenkierron juhlia Nuuksion Wäinölässä. Kuva: Essi Lehtimäki Photography

Paikallisuutta sekä kansainvälisyyttä

Nuuksion Taika on matkailualan perheyritys, joka tarjoaa Nuuksiossa ohjelmapalveluja, joiden näyttämönä toimii Väinämöisen kotikylän mukaan nimetty ja entisajan tapaan rakennettu Wäinölä sekä Nuuksion luonnonkauniit maisemat.

Hankeen vetäjänä toimii Nuuksion Taian matkailuyrittäjä Satu de Weerd ja suunnitteluryhmässä ovat mukana taiteilijat Gabriela Ariana, Magdalena Mölsä ja Ulla Hillebrandt. Heidän lisäkseen Vuodenkierron juhlissa esiintyy useita taiteilijoita ja hankkeen tärkeänä tavoitteena onkin taiteilijoiden työllistyminen. Vuodenkierto tekee yhteistyötä yhdistysten ja järjestöjen kanssa, jotta Vuodenkierron juhlista tulisi kaikkien Suomessa asuvien kansanjuhla. Suunnitteluryhmässä on mukana sekä Chilessä syntynyt että somalitaustainen taiteilija, jotka tuovat hankkeeseen mukaan kansainvälisyyttä.

Perinnejuhlien taianomainen vuosi

Kansanomainen vuodenkierto eli ajastaika sisältää perinnejuhlia, jolloin yhteisö jättää arjen työt taakseen ja kokoontuu yhteen tarinoimaan, musisoimaan ja syömään. Mikään perinne ei ole muuttumaton, vaan se sopeutuu hiljalleen muuttuviin aikoihin. Perinne on jatkuvaa ja kokonaisvaltaista, siihen sisältyy niin tavat ja uskomukset kuin soitto, laulu ja tanssi, kädentaidot ja ruoka, koko ihmisen elämänpiiri.

Vuodenkierto-hanke elvyttää kansanomaisia perinteitä, jotka ovat rytmittäneet esivanhempiemme elämää vielä muutama sukupolvi sitten. Näihin perinnejuhliin liittyy kiinteästi yhteisöllisyys ja luonnon kunnioittaminen.

Kekri aloittaa vuodenkierron

Kekri oli maatalousyhteisön tärkein juhla, johon entisajan vuodenkierto päättyi ja uusi vuosi alkoi. Vuodenkierron Kekriä juhlitaan sunnuntaina 31.10. klo 15-18 Nuuksion Wäinölässä. Perinteisen Kekrin teemat ovat juhlassa mukana tähän aikaan tuotuna, sadonkorjuun lisäksi puhutaan myös henkisestä sadonkorjuusta. Kekri-lähettiläs, tutkija Anna Rauhala, kertoo Kekrin taustasta, taiteilija Gabriela Ariana ohjaa Kekrin tunnelmaan ja kansanmuusikot Ulla Hillebrandt ja Olli Kari luovat Kekrin äänimaisemia perinnesoittimilla, laulattavat ja tanssittavat.

Kekri-menu on suunniteltu yhteistyössä Maa- ja Kotitalousnaisten kanssa. Perinteisesti Kekrinä on mässäilty lihalla, mutta Wäinölän Kekrissä ollaan tässä ajassa ja tarjotaan vastuullista kasvisruokaa. Talonpoikaiskulttuurisäätiön ja Maa- ja Kotitalousnaisten lisäksi Kekrin yhteistyökumppanina on Taivaannaula, jonka Vuodenkierto-kalenteria myydään Kekri-juhlassa.
Tutkija Anna Rauhala toteaa: “Kekri merkitsee minulle jatkuvuutta menneen, nykyisen ja tulevan välillä sekä ihmisen ja luonnon välisen vuorovaikutuksen kunnioittamista.”

Koko maailman Aurinkovuosi

Aurinkovuosi on maapallon yhden vuoden kestävä kiertoaika auringon ympäri. Aurinkovuoteen kuuluvat talvi- ja kesäpäivänseisaukset sekä kevät- ja syyspäiväntasaukset, jotka ovat kautta maailman olleet huomattavia taitekohtia.

Taiteilija Gabriela Ariana toteaa:

”Esivanhempamme ymmärsivät että me ihmiset olemme riippuvaisia luonnosta, Aurinkovuoden juhlat muistuttavat meitä tästä riippuvuus-suhteesta, niitä juhlimalla luodaan kestävämpää elämää ja yhteiskuntaa. Me ihmiset olemme osa luontoa ja aika ajoin on tärkeää palata luonnon rytmiin, johon Aurinkovuoden juhlat tarjoavat mahdollisuuden.”

Pohjoisten kansojen Karhunvuosi

Muinaissuomalaisille karhu, metsän kuningas oli kunnioitettu ja palvottu eläin ja heidän elämänsä kulki karhunvuoden rytmissä. Karhunvuosi sisältää neljä juhlaa, jotka liittyvät karhun elämään. Tammikuussa talvennapa taittuu ja karhu kääntää kylkeään, huhtikuussa se herää talviuniltaan, keskikesällä juhlitaan karhun syntymäpäivää ja syyskuussa se menee talviunilleen.

Kansanmuusikko Ulla Hillebrandt toteaa:

”Karhuun liittyy valtava määrä kansanperinnettä, jonka haluamme Karhunvuoden juhlien myötä tuoda tietoisuuteen. Meidän on aika tutustua omiin juuriimme, perinteisiin ja myytteihin, joista löytyy paljon ammennettavaa myös matkailualalle. Perinnetaitajat, kansanmuusikot ja -tanssijat tuovat värikkyyttä Vuodenkierron tapahtumiin ja osallistavat myös yleisöä. Näen meidät taiteilijat olennaisena osana kulttuurimatkailua.”

Matkailualan ja taiteilijoiden yhteistyötä

Satu de Weerd Nuuksion Taika yrityksestä toteaa:

“Nuuksion Taika-matkailuyritys on tehnyt vuosia yhteistyötä taiteilijoiden kanssa, joita pyysin mukaan tekemään kulttuurimatkailun hankehakemusta kevättalvella 2021. Vuodenkierto-hankkeen tavoitteena on suomalaisen kulttuuriperinnön vaaliminen sekä matkailu- ja kulttuuritoimijoiden yhteistyön lisääminen. Pilotoimme kaikki kahdeksan perinnejuhlaa meidän omassa paikassamme Nuuksion Wäinölässä ja luomme mallin taiteilijoiden ja matkailuyrittäjien yhteistyölle. Perinnejuhlien ohjelmat, mm. laulujen sanat ja tarjoilujen reseptit tulevat nettisivuillemme, mistä kuka vain voi ottaa mallia omaan juhlaansa ja tehdä yhteistyötä oman alueen taiteilijoiden kanssa.

Vuodenkierron juhlat ovat osa luonnon kiertokulkua, niissä on tärkeää ihmisen luontosuhteen vahvistaminen, luonnon kunnioittaminen ja vastuullisuus.

Vuodenkierron juhlat kuuluvat kaikille Suomessa asuville ja on tärkeää, että tapahtumapaikat ovat esteettömiä, kuten Wäinölä. Perinnejuhlat ovat aina olleet yhdessäoloa ja yhteisöllisyys sekä osallistaminen ovat keskeinen osa Vuodenkiertoa.”

Lisätietoa: Satu de Weerd, Nuuksion Taika 050-5050869 satu@nuuksiontaika.fi

vuodenkiertonuuksio@gmail.com

www.nuuksiontaika.fi/vuodenkierto

Instagram: https://www.instagram.com/vuodenkiertonuuksio/  ja #vuodenkiertonuuksio

Facebook: Vuodenkierto

Liput ostettavissa verkkokaupassa https://nuuksiontaika.johku.com/fi_FI/vuodenkierto

Lisätietoa: Satu de Weerd, Nuuksion Taika 050-5050869 satu@nuuksiontaika.fi

Vuodenkierron juhlia Nuuksion Wäinölässä. Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Kuva: Essi Lehtimäki Photography
Kuva: Essi Lehtimäki Photography

Liity mukaan asiantuntijaksi tai yrittäjäjäseneksi BusinessRakentamon sivuilla.

Katso tulevat verkkokoulutukset ja tapahtumat yrittäjille.

Nuuksion Taika on perheyritys, jonka tilat sijaitsevat Pohjois-Nuuksiossa Salmen ja Nuuksion Pohjoisen Portin läheisyydessä. Villa Paratiisi on huvila järven rannalla, missä voi kokoustaa, majoittua ja saunoa omassa rauhassa. Nuuksion Wäinölä on ohjelma- ja juhlatila metsän siimeksessä, jonka hirsituvassa voi juhlia ja metsänuotioilla tunnelmoida tulen äärellä. Kauttamme järjestyy tilaisuuksien tarjoilut ja aktiviteetit ja perinneohjelmat.

UltraLeanBusiness Oy ja Wannado Oy muodostavat strategisen kumppanuuden tukeakseen suomalaisten pienyrittäjien kansainvälistymistä1.12.2021 08:02:00 EET | Tiedote

UltraLeanBusiness Oy on auttanut jo vuosia suomalaisia pienyrittäjiä kehittämään liiketoimintaansa sekä tukemaan kasvun edellytyksiä niin kotimaan markkinoilla kuin kansainvälisesti. Samalla yritys on havainnut monen pienyrityksen kansainvälistymisen haasteiksi niukat resurssit, palvelujen lokalisoinnin sekä paikallisten verkostojen puutteen. Suomalainen Wannado Oy on puolestaan luonut kymmenessä vuodessa kasvavan liiketoiminnan, joka pureutuu yhteen tämän päivän yleisimmistä yritystoiminnan haasteista – ajan puutteeseen. Yritys tarjoaa assistentti- tai asiantuntijapalveluita esimerkiksi myynnin, markkinoinnin ja taloushallinnon osalta, ja on digitaalisuuden ansiosta kasvattanut liiketoimintaansa määrätietoisesti yli 20 maahan ympäri Eurooppaa.

Onnistuneempia yrityskauppoja proaktiivisella valmistautumisella – Suomen Yrityskaupat Oy ja ELY:n kehityspalvelujen konsultit uudenlaiseen yhteistyöhön27.9.2021 08:45:00 EEST | Tiedote

Suomen yrityskaupat Oy on Suomen suurin yritysvälittäjä, ja vuosittain mukana satojen yritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdoksissa. Vuosien kokemuksen myötä yrityksessä havaittiin selkeä tarve nykyistä harkitumpaan ja aikaisemmin aloitettavaan yrityskauppoihin valmistautumiseen. Yhteistyössä ELY:n kehityspalvelujen konsulttien kanssa onkin luotu nyt täysin uudenlainen asiamieskonsepti, jossa yritystoiminnasta luopuvia yrittäjiä sparrataan eri aihealueiden tiimoilta jo 2–5 vuotta ennen suunniteltua myyntiä. Uudistuksen myötä tavoitteena on valmistella yritys mahdollisimman hyvään myyntikuntoon sekä sujuvoittaa toiminnan jatkumista myös uuden omistajan osalta. Näin voidaan palvella jatkossa entistä paremmin sekä myyjiä että ostajia, ja valjastaa konsulttien tarjoama näkemys ja kehitysosaaminen yritystoiminnan jatkumisen – ja kiihdyttämisen – tueksi.

Kasvava PR- ja markkinointitoimisto tekee rohkean pelinavauksen – lanseerattava oma biisi kiteyttää toiminnan arvot ja ytimen24.9.2021 14:26:26 EEST | Tiedote

Espoolainen PR- ja markkinointitoimisto Primaq on koko toimintansa ajan uskonut vahvaan tekemisen meininkiin intohimoisella otteella. Yritys haluaa olla oman alansa edelläkävijä ja onkin raivannut rohkeasti tietään some- ja tapahtumamarkkinoinnin eturintamaan. Toimintafilosofian kiteytyessä uudistumiseen, kokeiluun ja riskinottoon, heitettiin ilmoille uusi ja uskalias idea omasta biisistä, jossa kulminoituisi yrityksen olemus ja arvot – rohkeus, yhteistyö ja kestävyys. Perisuomalaisesti saunasta kummunnut idea lähti todelliseen lentoon, ja eri tahojen upealla yhteistyöllä syntyi tänään julkaistu kappale ja musiikkivideo ”Siellä Missä Tapahtuu”. Vaikka idea saattoi aluksi kuulostaa absurdilta, se vietiin päättäväisesti maaliin yritykselle tyypillisellä tarmolla – lopputuloksen ollessa parempi kuin kukaan osasi odottaa.

BusinessRakentamo muuttaa yritysneuvonnan prosessit – palvelut saatavilla maanlaajuisesti, välittömästi ja 24/721.9.2021 08:02:00 EEST | Tiedote

Pienyrittäjävetoinen BusinessRakentamo ry on palvellut mikroyrityksiä yritysneuvonnan ja kehittämispalveluiden osalta vuodesta 2018 lähtien. Toimintamalli on ajan kuluessa jalostunut paikallisesta maanlaajuiseksi ja nyt yhdistyksen jäsenistöön kuuluu runsaslukuinen joukko yrittäjiä sekä kymmeniä asiantuntijajäseniä ympäri Suomen. Yhdistyksen jäsenkunnalle tarjotaan monipuolista apua yhdistyksen järjestämien neuvonta- ja tukipalveluiden kautta sekä korkeatasoisia koulutuksia. Yrittäjät voivat myös hyödyntää verkoston laajaa osaamista laajoissakin kehitysprojekteissa. Yhdistyksen toiminnan ytimessä on tarjota mikroyrityksille ketteriä ratkaisuja yritystoiminnan kehittämiseen – pienyrittäjän näkökulmaa läheisesti ymmärtäen. Voimakas digitalisaatioon panostaminen on tuonut palvelut nyt aika- ja paikkariippumattomasti jokaisen suomalaisen pienyrittäjän saataville.

Käsityöyrittäjä toteutti unelmansa koronasta huolimatta15.9.2021 11:33:38 EEST | Tiedote

Tapahtumien peruuntuminen on ollut monelle pienyrittäjälle suuri haaste, sillä monet pienyritykset jäivät täysin ilman perinteisistä tapahtumista tulevia myyntituloja. Vihtiläisen Käsinetorin yrittäjä Niina Leppänen päätti, että haasteista huolimatta nyt kehitetään toimintaa. Käsinetorin toiminta perustuu kotimaisen käsityöperinteen vaalimiseen ja värikkäiden nahkakäsineiden valmistamiseen Suomessa. Yritykselle myönnettiin hiljattain myös Avainlippu-merkki. Aiempina vuosina myynti on keskittynyt syksyn ja talven erilaisiin tapahtumiin, mutta koronan myötä oli aika kehittää uusia ideoita. Tärkeimmät uudistukset liiketoiminnassa olivat digitaalisten kanavien haltuunotto, uusi verkkokauppa ja rohkea panostus uuteen myymälään Nummelassa. Auttaakseen ahdingossa olevia yrittäjäkollegoitaan, Leppänen haluaa nyt rohkaista muita omalla esimerkillään.