Vuodenvaihteen juhlapyhät vaikuttavat jäteastioiden tyhjennyksiin

Jäteastian normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä vuodenvaihteen juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Jouluviikon jäteastiatyhjennykset aloitetaan poikkeuksellisesti jo sunnuntaina 22.12.2019 ja jäteastioita tyhjennetään myös tapaninpäivänä 26.12. Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta jouluviikon ja alkuvuoden poikkeuspäivinä, kun jäteastioita voidaan tyhjentää pyhäpäivinä tai viikonloppuina jätehuollon toimivuuden takaamiseksi.

Joulu, uusivuosi ja loppiainen aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jouluviikon jätekuljetukset aloitetaan poikkeuksellisesti jo sunnuntaina 22.12. Jätteitä ei kerätä jouluaattona ja -päivänä 24.–25.12.2019. Pyhäpäivinä jäteastioita tyhjennetään aikaisintaan kello 7.

– Jätteet on hyvä lajitella myös jouluna, jotta materiaalit saadaan kiertoon. Lahjapapereita ja -pakkauksia on hyvä säilyttää jonkin aikaa esimerkiksi varastossa, jotta jäteastiat eivät täyty liikaa. Pakkauslaatikot kannattaa litistää tilan säästämiseksi ennen jäteastiaan laittamista, kehottaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Myös uudenvuoden viikolla jäteastioiden tyhjennys kiinteistöllä voi siirtyä yhdellä päivällä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti tiistaina 31.12.2019, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2020 ei kerätä jätteitä. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan jälleen torstaina 2.1.2020, ja ne jatkuvat tarvittaessa lauantaihin 4.1.2020 saakka.

Loppiaisena maanantaina 6.1.2020 ei tyhjennetä jäteastioita. Loppiaisviikolla tyhjennyksiä jatketaan tarvittaessa myös lauantaina 11.1.

Kiinteistöjen porttien aukiolosta tulee huolehtia jouluviikolla ja alkuvuoden kahtena lauantaina

Jäteastioita tyhjennetään jouluviikolla poikkeuksellisesti sunnuntaina 22.12., tapaninpäivänä 26.12. ja vuodenvaihteessa tarvittaessa kahtena lauantaina. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on huolehdittava itse siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla 22.12. ja 26.12.2019 sekä 4.1. ja 11.1.2020.

Jos kuljettaja ei pääse portista sisälle, jäteastiat tyhjennetään vain joulua edeltävällä viikolla ja seuraavan kerran vasta joulupyhien jälkeen.

Joulupyhille osuvat sako- ja umpikaivolietteiden vakiotyhjennykset siirtyvät joulua edeltävälle tai seuraavalle viikolle. Joulupyhien aikana lietekaivoille tehdään ainoastaan päivystystyhjennyksiä. Lisätietoa voi lukea HSY:n verkkosivuilta: Lietekaivojen tyhjennyksissä poikkeuksia vuodenvaihteessa.

Sortti-asemat ovat suljettuina jouluna 24.–26.12. sekä uudenvuodenpäivänä 1.1. ja loppiaisena 6.1.2020. Sortti-asemat sulkevat porttinsa uudenvuoden aattona 31.12. kello 17.

Vuodenvaihteen 2019–2020 vaikutus HSY:n jätehuollon palveluihin

Jouluviikko 52 (23.-29.12.2019)
  • Jäteastioiden tyhjennys aloitetaan edellisenä sunnuntaina 22.12.
  • Jäteastioita ei tyhjennetä 24–25.12.
  • Sortti-asemat ovat suljettuina 24.–26.12.
  • Lietekaivoille tehdään 24.–26.12. vain päivystystyhjennyksiä, vakiotyhjennykset siirtyvät
Uudenvuoden viikko 1 (30.12.2019-5.1.2020)
  • Jäteastioita ei tyhjennetä 1.1.
  • Sortti-asemat sulkeutuvat 31.12. klo 17 ja ovat suljettuina 1.1.
  • Jäteastioita tyhjennetään tarvittaessa lauantaina 4.1.
Loppiaisviikko 2 (6.–12.1.2020)
  • Loppiaisena 6.1. jäteastioita ei tyhjennetä ja Sortti-asemat ovat suljettuina
  • Jäteastioita tyhjennetään tarvittaessa lauantaina 11.1.

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi