Vuodenvaihteen juhlapyhät vaikuttavat jäteastioiden tyhjennyksiin

Jäteastian normaali tyhjennyspäivä voi siirtyä vuodenvaihteen juhlapyhien vuoksi pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella. Jouluviikon jäteastiatyhjennykset aloitetaan poikkeuksellisesti jo sunnuntaina 22.12.2019 ja jäteastioita tyhjennetään myös tapaninpäivänä 26.12. Kiinteistöjen tulee huolehtia porttien aukiolosta jouluviikon ja alkuvuoden poikkeuspäivinä, kun jäteastioita voidaan tyhjentää pyhäpäivinä tai viikonloppuina jätehuollon toimivuuden takaamiseksi.

Joulu, uusivuosi ja loppiainen aiheuttavat joitakin poikkeuksia Helsingin seudun ympäristöpalveluiden jätekuljetusten aikatauluihin. Jouluviikon jätekuljetukset aloitetaan poikkeuksellisesti jo sunnuntaina 22.12. Jätteitä ei kerätä jouluaattona ja -päivänä 24.–25.12.2019. Pyhäpäivinä jäteastioita tyhjennetään aikaisintaan kello 7.

– Jätteet on hyvä lajitella myös jouluna, jotta materiaalit saadaan kiertoon. Lahjapapereita ja -pakkauksia on hyvä säilyttää jonkin aikaa esimerkiksi varastossa, jotta jäteastiat eivät täyty liikaa. Pakkauslaatikot kannattaa litistää tilan säästämiseksi ennen jäteastiaan laittamista, kehottaa HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Myös uudenvuoden viikolla jäteastioiden tyhjennys kiinteistöllä voi siirtyä yhdellä päivällä. Jäteastioita tyhjennetään normaalisti tiistaina 31.12.2019, mutta uudenvuodenpäivänä 1.1.2020 ei kerätä jätteitä. Jäteastioiden tyhjennykset aloitetaan jälleen torstaina 2.1.2020, ja ne jatkuvat tarvittaessa lauantaihin 4.1.2020 saakka.

Loppiaisena maanantaina 6.1.2020 ei tyhjennetä jäteastioita. Loppiaisviikolla tyhjennyksiä jatketaan tarvittaessa myös lauantaina 11.1.

Kiinteistöjen porttien aukiolosta tulee huolehtia jouluviikolla ja alkuvuoden kahtena lauantaina

Jäteastioita tyhjennetään jouluviikolla poikkeuksellisesti sunnuntaina 22.12., tapaninpäivänä 26.12. ja vuodenvaihteessa tarvittaessa kahtena lauantaina. Erityisesti Helsingin kantakaupungissa on runsaasti kiinteistöjä, joihin ei pääse viikonloppuisin tai pyhinä. Kyseisten kiinteistöjen on huolehdittava itse siitä, että kiinteistön portit ovat auki normaaleja arkipäiviä vastaavalla tavalla 22.12. ja 26.12.2019 sekä 4.1. ja 11.1.2020.

Jos kuljettaja ei pääse portista sisälle, jäteastiat tyhjennetään vain joulua edeltävällä viikolla ja seuraavan kerran vasta joulupyhien jälkeen.

Joulupyhille osuvat sako- ja umpikaivolietteiden vakiotyhjennykset siirtyvät joulua edeltävälle tai seuraavalle viikolle. Joulupyhien aikana lietekaivoille tehdään ainoastaan päivystystyhjennyksiä. Lisätietoa voi lukea HSY:n verkkosivuilta: Lietekaivojen tyhjennyksissä poikkeuksia vuodenvaihteessa.

Sortti-asemat ovat suljettuina jouluna 24.–26.12. sekä uudenvuodenpäivänä 1.1. ja loppiaisena 6.1.2020. Sortti-asemat sulkevat porttinsa uudenvuoden aattona 31.12. kello 17.

Vuodenvaihteen 2019–2020 vaikutus HSY:n jätehuollon palveluihin

Jouluviikko 52 (23.-29.12.2019)
  • Jäteastioiden tyhjennys aloitetaan edellisenä sunnuntaina 22.12.
  • Jäteastioita ei tyhjennetä 24–25.12.
  • Sortti-asemat ovat suljettuina 24.–26.12.
  • Lietekaivoille tehdään 24.–26.12. vain päivystystyhjennyksiä, vakiotyhjennykset siirtyvät
Uudenvuoden viikko 1 (30.12.2019-5.1.2020)
  • Jäteastioita ei tyhjennetä 1.1.
  • Sortti-asemat sulkeutuvat 31.12. klo 17 ja ovat suljettuina 1.1.
  • Jäteastioita tyhjennetään tarvittaessa lauantaina 4.1.
Loppiaisviikko 2 (6.–12.1.2020)
  • Loppiaisena 6.1. jäteastioita ei tyhjennetä ja Sortti-asemat ovat suljettuina
  • Jäteastioita tyhjennetään tarvittaessa lauantaina 11.1.

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen(at)hsy.fi

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 18.9.202016.9.2020 07:43:33 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 18.9.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames HSY:n hallitus päättää muun muassa seuraavien hankesuunnitelmien hyväksymisestä: - Ylästöntien pumppaamon uudelleen rakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajat - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsija - monitoimikaivojen hankinta - urakoitsijan valinta tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella - vartiointipalveluiden tarjoajan valinta. Hallitus saa tiedoksi yhteenvedon jäsenkaupunkien lausunnoista HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan 2021-2023 sekä vesihuollon ja jätehuollon inve

Sortti-asemille tuotu poistotekstiiliä lähes 120 000 kiloa – tuo ainoastaan kuivia, hajuttomia ja homeettomia vaatteita14.9.2020 08:46:00 EESTTiedote

HSY:n Sortti-asemille on tuotu lähes 120 000 kiloa poistotekstiiliä 10 kuukauden aikana. Keräykseen kelpaavat rikkinäiset ja loppuun kuluneet vaatteet ja kodintekstiilit. Keräykseen tuodusta tekstiilistä suurin osa kelpaa kierrätykseen. Noin 30 prosenttia tekstiilistä on sellaista, jota ei voi jatkojalostaa uusien tuotteiden raaka-aineeksi.