Vuokko – Muotoilija Vuokko Nurmesniemen elämä ja ura

Jutta Ylä-Monosen kirjoittama Vuokko-teos kertoo Suomen palkituimman muotoilijan, legendaarisen Vuokko Nurmesniemen poikkeuksellisen tarinan.

Vuokko Eskolinin (s. 1930) onnellinen lapsuus sai sodan ja äidin kuoleman myötä dramaattisia käänteitä, jotka saivat Vuokon seuraamaan omia intohimojaan.

Hän pyrki Ateneumiin 16-vuotiaana, ja lahjakas oman tiensä kulkija teki jo nuorena vaikutuksen Armi ja Viljo Ratiaan, jotka palkkasivat hänet Marimekon ja Printexin ensimmäiseksi suunnittelijaksi. Vuokon vahva kädenjälki ja Armi Ratian omintakeinen tyyli markkinoida veivät yrityksen nopeasti maailmanmaineeseen – mutta saivat lopulta myös naisten tiet eroamaan.

Vuokko Nurmesniemen elämäntarina avaa näkymiä koko suomalaisen taideteollisuuden vaiheisiin. Vuokon oman elämän kantavia voimia ovat olleet valoisa luonne, tinkimätön luovuus sekä avioliitto ja kumppanuus sisustusarkkitehti Antti Nurmesniemen kanssa. Ne ovat kivijalka, jolle on rakentunut suomalainen Vuokko.

Jutta Ylä-Mononen (s.1967) on muotoilusta, arkkitehtuurista, taiteesta ja sisustuksesta kirjoittava freelance-toimittaja. Hän on opiskellut myös muotoilijaksi ja sisustussuunnittelijaksi.