Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.

Palovaroittimen toiminta on suositeltavaa testata kuukausittain. Kuva: Shutterstock

1.12. vietetään valtakunnallista palovaroitinpäivää, jonka tavoite on herätellä ihmisiä ottamaan henkilökohtaisesti vastuuta omasta paloturvallisuudestaan.

”Toimiva palovaroitin on tehokas ja edullinen keino ennaltaehkäistä vakavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja”, muistuttaa Suomen Vuokranantajien lakimies Jenni Valkama.

Palovaroitin on pakollinen – testaa toimintakunto säännöllisesti

Palovaroittimia on oltava asuinhuoneistoissa vähintään yksi jokaista alkavaa 60 neliötä kohden. Jos asunnossa on useampi kerros, varoittimia on oltava vähintään yksi jokaisen kerroksen tai tason alkavaa 60 neliötä kohden.

Palovaroittimen toiminta on suositeltavaa testata kuukausittain. Testaaminen tapahtuu painamalla laitteessa olevaa testinappia. Palovaroitin toimii normaalisti, jos painettaessa kuuluu piippaava ääni.

Palovaroittimen paristo on vaihdettava ainakin silloin, jos varoitin ilmoittaa pariston uusimistarpeesta piippaamalla harvakseltaan. Vaikka laite ei piippaisi, on suositeltavaa vaihtaa paristo uuteen kerran vuodessa. Toimimaton tai käyttöiän ylittänyt palovaroitin on vaihdettava heti uuteen.

”Kannattaa muistaa, että vain toimiva palovaroitin auttaa hätätilanteessa!”, Valkama painottaa.

Vuokralainen vastuussa palovaroittimen kunnossapidosta

Vuokralainen on vastuussa palovaroittimen kunnossapidosta, jos kyseessä on paristokäyttöinen palovaroitin. Mikäli asunnossa ei muuttohetkellä ole ollut palovaroitinta lainkaan, on vuokralaisella velvollisuus hankkia tarvittava määrä varoittimia. Vaikka palovaroitin olisi ollut huoneistossa jo vuokraushetkellä, kannattaa vuokralaisen aina varmistaa laitteen toimintakunto muuton yhteydessä ja säännöllisesti sen jälkeen.

Taloyhtiö vastaa sähköjärjestelmään kytketyn palovaroitinjärjestelmän ja sen varavirtalähteen kunnossapidosta, mutta laitteen säännöllisestä testaamisesta vastaa tällaisenkin laitteen osalta asukas. Mikäli tällainen palovaroitin ei toimi, asiasta on ilmoitettava viipymättä taloyhtiölle ja vuokranantajalle.

”Jos et muista milloin viimeksi vaihdoit laitteen pariston tai testasit sen toiminnan, tee se nyt palovaroitinpäivän kunniaksi!”, Valkama vinkkaa.

Suomessa on noin 300 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 23 000 vuokranantajaa.

Vuokrat nousivat vuonna 2020 nopeimmin Turussa, Espoossa, Vantaalla ja Keravalla21.1.2021 11:10:00 EETTiedote

Tilastokeskuksen tuoreiden vuokratilastojen mukaan vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat viime vuonna koko maassa 1,2 prosentilla. Vuokrat nousivat suurissa kaupungeissa selkeästi keskisuuria ja pieniä kaupunkeja nopeammin. Poikkeuksen muodostavat pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueeseen linkittyvät Kerava, Järvenpää ja Porvoo. Myös Rovaniemellä vuokrat nousivat lähes yhtä paljon kuin pääkaupunkiseudulla.

Asuntomarkkinoiden monipuolinen toimijakenttä tärkeää varmistaa - valtion roolia asuntopolitiikassa ei tule vahvistaa21.12.2020 10:55:22 EETTiedote

Asuntopoliittista kehittämisohjelmaa valmistellut virkamiestyöryhmä julkaisi perjantaina raporttinsa. Suomen Vuokranantajat pitää tärkeänä asuntopoliittisen kehittämisohjelman tavoitetta lisätä asuntopolitiikan ennustettavuutta ja pitkäjänteisyyttä. Ratkaisuna ei ole kuitenkaan valtion roolin vahvistaminen, vaan toimivien asuntomarkkinoiden ja monipuolisen toimijakentän merkityksen tunnistaminen nykyistä paremmin.

Vuokranantajat taloyhtiölainojen veronkiristysaikeista: iskee kovaa rakentamiseen ja korjaamiseen13.12.2020 11:00:00 EETTiedote

Valtiovarainministeriö kaavailee asuntosijoittamisen verotuksen kiristämistä. Valtiovarainministeriössä laaditussa selvityksessä taloyhtiölainojen verovähennysoikeuden rajaamiseksi ehdotetaan tuloverolain muuttamista siten, että rakentamiseen tai peruskorjauksiin otettujen taloyhtiölainojen lyhennyksiä ei jatkossa voisi enää vähentää suoraan vuokratuloista. Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat kehottaa malttiin erityisesti tässä suhdannetilanteessa.