Vuokralaiset kehittämässä toimitilojen energiatehokkuutta – neljä Ilmarisen kiinteistöä sai jälleen kiitosta erinomaisesta ympäristösuorituskyvystä

Kolme Ilmarisen kiinteistöä Helsingin Aleksanterinkadulla ja yksi kiinteistö Espoon Keilaniemessä sai toiseksi korkeimman LEED Gold -ympäristösertifikaatin. Sertifiointi sitouttaa kaikki kiinteistön käyttäjät ja ylläpitäjät mukaan miettimään ja toteuttamaan ratkaisuja, joilla pienennetään ympäristökuormaa.

LEED Gold -ympäristösertifikaatin saivat joulukuun puolivälissä Helsingin keskustassa sijaitsevat Aleksanterinkatu 17, Aleksanterinkatu 30–34 ja Aleksanterinkatu 44 sekä Espoossa sijaitseva Keilaranta 19.

LEED-sertifioinnissa kiinteistöjen vuokralaiset pääsevät vaikuttamaan omiin toimitiloihinsa ja kehittämään niiden vastuullisuutta. Samalla kiinteistöjen käyttäjien mukana oleminen on myös edellytys käytönaikaisen sertifikaatin saamiselle: tarkastelussa oli teknisten ratkaisujen lisäksi erityisesti kiinteistön ja sen käyttäjien jokapäiväinen toiminta. Lopputuloksena energian ja veden käyttö tehostui ja jätteistä entistä suurempi osa päätyy kierrätykseen.

– Kolmen kuukauden arviointiprosessi tarkoitti, että kaikki rakennusten käyttäjät kehittivät yhdessä toimintatapoja ja toimivamman arjen ratkaisuja. Yhteistyössä kaikki oppivat hyvistä käytännöistä, toteaa Ilmarisen rakennuttajapäällikkö Niina Nurminen.

– Sertifioinnin ja siihen liittyvän kehitystyön lopputuotteena vuokralaiset saavat toimitilat, jossa monet rakennuksen toimivuuteen ja ympäristövaikutuksiin liittyvät seikat on huomioitu aiempaa paremmin. On tärkeää, että vuokralaisemme pääsevät itse vaikuttamaan ratkaisuihin, jotka vaikuttavat heidän arkeensa.

LEED eli Leadership in Energy and Environmental Design on kansainvälinen rakennusten ympäristösertifikaatti. Järjestelmää hallinnoi ja ylläpitää U. S Green Building Council. LEED on laajimmin kansainvälisesti käytössä oleva kaupallisten rakennusten ympäristösertifikaatti, jota käytetään 160 maassa.

Nopea päivityssykli pitää rakennukset ajantasaisina

LEED-sertifiointi voidaan rakennuksille niiden käytön aikana tai jo suunnittelu- ja rakennusvaiheessa. Suunnittelu- ja rakennusvaiheen sertifikaatti on kertaluonteinen. Nyt Ilmarisen neljälle kiinteistölle myönnetty käytönaikainen sertifikaatti on voimassa viisi vuotta.

– Viisi vuotta on kiinteistön elinkaaressa lyhyt aika. Käytönaikaisen sertifikaatin voi pitää käytännössä vain kehittämällä kiinteistöä jatkuvasti ja pitkäjänteisesti. Haluamme Ilmarisessa olla edelläkävijä ympäristösertifiointien käyttöönotossa, Nurminen sanoo.

Sertifioinnissa on neljä tasoa, joista kultataso eli LEED Gold -sertifiointi on toiseksi korkein. Ilmarinen edellyttää kultatasoa myös kaikilta rakennuttamiltaan uusilta kiinteistöiltä. Ilmarinen käyttää sertifioinnissa LEED:n v4-työkaluversiota, joka on kriteereiltään tiukin käytössä olevista versioista.

– Gold-taso on nykyisillä kriteereillä erittäin hyvä tulos. Suomessa Platinum-sertifikaatin on saanut vain yksi rakennus ja koko Euroopassa niitä on kourallinen, sanoo Green Building Partnersin asiantuntija Katariina Aarnio.

– Jos kiinteistön ylläpito on ollut ajantasaista, energiankulutusta seurataan aktiivisesti ja palveluntuottajiin ja kiinteistön vuokralaisiin on yhteys, edellytykset GOLD-tasoon ovat olemassa. Lisäksi sertifiointiprojektin aikana tehtävät rakennuksen toimintaan vaikuttavat huomattavasti tasoon, mille sertifioinnissa voi päästä.

Käytössä olevien rakennusten sertifioinnit ovat osa Ilmarisen vuonna 2017 aloittamaa projektia, jossa LEED-merkintää alettiin hakea kahdelletoista kiinteistölle. Ensimmäisenä sertifikaatin sai Ilmarisen oma toimitalo Helsingin Ruoholahdessa vuonna 2018. Vuonna 2019 sertifikaatin ovat saaneet Helsingin keskustassa Postitalo, Grönqvistin talo ja Mikonkatu 9. Lokakuussa käyttöön otettu Mall of Tripla Helsingin Pasilassa saavutti Platinum-tason rakennusvaiheen sertifioinnissa.

Niina Nurminen, rakennuttajapäällikkö, Ilmarinen, p. 050 574 7491, niina.nurminen@ilmarinen.fi

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Kaikkiaan vastaamme 1,2 miljoonan ihmisen eläketurvasta. Eläkevastuiden katteena on 49 miljardin euron sijoitusvarallisuus.

Ilmarisen omistuksessa on yli sata liike-, toimisto-, varasto- ja muuta kiinteistöä. Kiinteistösijoitusomaisuutemme arvo on 6,1 miljardia euroa. Merkittävä osa kiinteistöistämme sijaitsee pääkaupunkiseudulla ja muiden kasvukeskusten keskeisillä paikoilla.

Lisätietoja: www.ilmarinen.fi ja https://toimitilat.ilmarinen.fi/

Fortsatt stark utveckling av placeringsverksamhet, kostnadseffektivitet och tillväxt1.11.2019 11:11:02 EETTiedote

Den starka utvecklingen under början av året fortsatte under det tredje kvartalet och totalresultatet steg till 1,3 miljarder euro tack vare goda placeringsintäkter. Ilmarinens placeringar avkastade 8,2 procent i januari–september, dvs. 3,7 miljarder euro och placeringstillgångarna ökade rekordartat till 49,1 miljarder euro. Kundbeståndet ökade, kostnaderna sjönk och kostnadseffektiviteten förbättrades ytterligare.

Strong performance in investment operations, cost-effectiveness and growth continued1.11.2019 11:07:07 EETPress release

The strong performance earlier in the year continued in the third quarter, and the total return increased to 1.3 billion, thanks to the good investment return. In January–September, Ilmarinen’s return on investments was 8.2 per cent, or EUR 3.7 billion, and investment assets rose to a record EUR 49.1 billion. The customer base grew, costs decreased and cost-effectiveness improved further.