Vuokrasopimusten rahavakuuksille on olemassa useita vaihtoehtoja

Vuokrasopimusten vakuutena on perinteisesti käytetty rahavakuutta, joka on talletettu joko vuokranantajan tilille tai erilliselle vakuustilille. Vuokramarkkinoiden kehittyessä myös muunlaiset vakuusratkaisut ovat kuitenkin yleistymässä.

”Vuokrasopimuksessa voidaan lain mukaan sopia enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavasta vakuudesta. Jäsenillemme tekemämme kyselyn perusteella yleisimmin vuokrasuhteissa käytetty vakuus on vielä tällä hetkellä kahden kuukauden vuokraa vastaavan summan tallettaminen vuokranantajan tilille. Vakuus palautetaan vuokralaiselle viivytyksettä vuokrasuhteen päätyttyä, jos kaikki vuokrat on maksettu ja asunto on siivottu ja kunnossa tavanomaista kulumista lukuun ottamatta”, kertoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Muutos vuokramarkkinoilla on kuitenkin näkyvissä. Viime aikoina yksityisille vuokranantajille on tullut tarjolle perinteisen rahavakuuden korvaavia tai niitä täydentäviä palveluita. Niissä vuokranantaja tai vuokralainen voi ostaa vuokrasopimuksen velvoitteiden laiminlyönnin varalle takauksen kuukausimaksullisena palveluna. Takauspalvelun avulla vuokranantaja pystyy tarjoamaan joko kokonaan vakuudettomia sopimuksia tai alentamaan vuokralaiselta vaadittavan vakuuden määrää.

Isot vuokranantajat ovat jo lähteneet vuokraamaan kohteitaan jopa kokonaan ilman vakuutta. Tämä kasvattaa asuntojen kysyntää markkinoilla ja on selvä kilpailuetu suhteessa vakuutta vaativiin vuokranantajiin. Perinteinen tilille talletettava rahavakuus on vuokralaiselle summana iso ja valintatilanteessa vuokralainen saattaa valita sen asunnon, johon vuokravakuutta ei tarvita.

”Halusimme tuottaa jäsenillemme ulkopuolisen asiantuntijan teettämän vertailun erilaisista mahdollisista vakuuksista. Perinteistä talletusta voidaan pitää edelleen vuokranantajan kannalta hyvältä ratkaisuna. Uusissa tuotteissa on kuitenkin selkeitä etuja, sillä asunnon vuokraus ja vakuuksien hallinnointi on helpompaa. Takauspalvelusta maksettava hinta kompensoituu usein jo sillä, että asunnon vuokrattavuus markkinoilla parantuu. Myös vuokralaiset voivat olla valmiita maksamaan korkeampaa vuokraa, jos pääomaa ei tarvitse sitoa vakuuteen. Joka tapauksessa vuokranantaja voi vähentää takauspalvelusta maksamansa hinnan vuokratulojen verotuksessa”, Ahsanullah jatkaa.

Jos vuokranantaja harkitsee takauspalvelun käyttämistä vuokralaiselta vaadittavan vakuuden sijasta tai sitä täydentävänä, kannattaa takauksen ehdot lukea huolellisesti läpi. ”Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti takauksen kattavuuteen sekä realisoinnin helppouteen tilanteessa, jossa vuokralainen on jättänyt vuokria maksamatta tai aiheuttanut asunnolle vahinkoa. Lisäksi on hyvä varmistua takausta tarjoavan tahon vakavaraisuudesta, jotta takauksen realisointi todella onnistuu tarpeen tullen”, Ahsanullah toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on teettänyt vertailun markkinoilla tarjolla olevista vakuusvaihtoehdoista. Vertailuun voi tutustua Suomen Vuokranantajien jäsensivuilla.

Haluatko vertailun käyttöösi mediaa varten? Laita viestiä Liina Länsiluoto, liina.lansiluoto@vuokranantajat.fi, p. 040 8354 900.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Hovioikeuden ratkaisu korostaa vuokranantajan vastuuta lopputarkastuksesta23.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Astianpesukoneen tulppaamaton poistoputki aiheutti taloyhtiöön huomattavan vesivahingon. Vuokranantaja tuomittiin korvaamaan vahingot taloyhtiölle, koska hän ei ollut hovioikeuden mukaan toiminut riittävän huolellisesti vuokralaisen vaihtuessa. Käytännössä hovioikeuden ratkaisu ankaroittaa vuokranantajan vastuuta asunnon lopputarkastuksesta, sanoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Helsingin nostettava asuntotuotantotavoite 10 000 asuntoon vuodessa17.9.2020 07:30:00 EESTTiedote

Suomen Vuokranantajat rohkaisevat lausunnossaan Helsinkiä nostamaan asumisen ja maankäytön ohjelmaluonnoksen asuntotuotantotavoitteen 7000 asunnosta vähintään 10 000 uuteen asuntoon vuodessa. Asuntotarjonnan kasvattaminen on ainoa kestävä tie hillitä asumiskustannusten nousua. Helsingin tulisi antaa enemmän tilaa markkinaehtoiselle asuntotuotannolle keventämällä asuntotyyppien sekä hallinta- ja rahoitusmuotojen sääntelyä.

Rakentamisen määräyksiä jäihin, infrahankkeet järjestykseen, asuntorakentamista ei pidä vaarantaa12.8.2020 07:53:59 EESTTiedote

Yksityisiä vuokranantajia edustava Suomen Vuokranantajat on laatinut laajan ehdotuslistan valtion talousarviokäsittelyyn. Järjestön mukaan koronakriisissä tehtävä elvytys on suunnattava kestävästi kasvua tuottaviin toimiin. Asuntorakentamisen turvaamiseksi järjestö antaa useita konkreettisia toimenpiteitä ja ehdottaa muun muassa, että väestönsuojien rakentamisvelvoite jäädytetään määräajaksi, toimitilojen muutokset asunnoiksi mahdollistetaan ilman kaavakäsittelyä ja valtio rahoittaa infrahankkeita sen perusteella, kuinka paljon ne käynnistävät asuntotuotantoa.