Vuokrasopimusten rahavakuuksille on olemassa useita vaihtoehtoja

Vuokrasopimusten vakuutena on perinteisesti käytetty rahavakuutta, joka on talletettu joko vuokranantajan tilille tai erilliselle vakuustilille. Vuokramarkkinoiden kehittyessä myös muunlaiset vakuusratkaisut ovat kuitenkin yleistymässä.

”Vuokrasopimuksessa voidaan lain mukaan sopia enintään kolmen kuukauden vuokraa vastaavasta vakuudesta. Jäsenillemme tekemämme kyselyn perusteella yleisimmin vuokrasuhteissa käytetty vakuus on vielä tällä hetkellä kahden kuukauden vuokraa vastaavan summan tallettaminen vuokranantajan tilille. Vakuus palautetaan vuokralaiselle viivytyksettä vuokrasuhteen päätyttyä, jos kaikki vuokrat on maksettu ja asunto on siivottu ja kunnossa tavanomaista kulumista lukuun ottamatta”, kertoo Suomen Vuokranantajien päälakimies Tarik Ahsanullah.

Muutos vuokramarkkinoilla on kuitenkin näkyvissä. Viime aikoina yksityisille vuokranantajille on tullut tarjolle perinteisen rahavakuuden korvaavia tai niitä täydentäviä palveluita. Niissä vuokranantaja tai vuokralainen voi ostaa vuokrasopimuksen velvoitteiden laiminlyönnin varalle takauksen kuukausimaksullisena palveluna. Takauspalvelun avulla vuokranantaja pystyy tarjoamaan joko kokonaan vakuudettomia sopimuksia tai alentamaan vuokralaiselta vaadittavan vakuuden määrää.

Isot vuokranantajat ovat jo lähteneet vuokraamaan kohteitaan jopa kokonaan ilman vakuutta. Tämä kasvattaa asuntojen kysyntää markkinoilla ja on selvä kilpailuetu suhteessa vakuutta vaativiin vuokranantajiin. Perinteinen tilille talletettava rahavakuus on vuokralaiselle summana iso ja valintatilanteessa vuokralainen saattaa valita sen asunnon, johon vuokravakuutta ei tarvita.

”Halusimme tuottaa jäsenillemme ulkopuolisen asiantuntijan teettämän vertailun erilaisista mahdollisista vakuuksista. Perinteistä talletusta voidaan pitää edelleen vuokranantajan kannalta hyvältä ratkaisuna. Uusissa tuotteissa on kuitenkin selkeitä etuja, sillä asunnon vuokraus ja vakuuksien hallinnointi on helpompaa. Takauspalvelusta maksettava hinta kompensoituu usein jo sillä, että asunnon vuokrattavuus markkinoilla parantuu. Myös vuokralaiset voivat olla valmiita maksamaan korkeampaa vuokraa, jos pääomaa ei tarvitse sitoa vakuuteen. Joka tapauksessa vuokranantaja voi vähentää takauspalvelusta maksamansa hinnan vuokratulojen verotuksessa”, Ahsanullah jatkaa.

Jos vuokranantaja harkitsee takauspalvelun käyttämistä vuokralaiselta vaadittavan vakuuden sijasta tai sitä täydentävänä, kannattaa takauksen ehdot lukea huolellisesti läpi. ”Huomiota kannattaa kiinnittää erityisesti takauksen kattavuuteen sekä realisoinnin helppouteen tilanteessa, jossa vuokralainen on jättänyt vuokria maksamatta tai aiheuttanut asunnolle vahinkoa. Lisäksi on hyvä varmistua takausta tarjoavan tahon vakavaraisuudesta, jotta takauksen realisointi todella onnistuu tarpeen tullen”, Ahsanullah toteaa.

Suomen Vuokranantajat ry on teettänyt vertailun markkinoilla tarjolla olevista vakuusvaihtoehdoista. Vertailuun voi tutustua Suomen Vuokranantajien jäsensivuilla.

Haluatko vertailun käyttöösi mediaa varten? Laita viestiä Liina Länsiluoto, liina.lansiluoto@vuokranantajat.fi, p. 040 8354 900.

Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö, joka tekee vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 19 000 vuokranantajaa.

Asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto28.1.2020 09:07:12 EETTiedote

Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja 2020 -kyselyn mukaan asuntosijoittaminen on Suomen tasa-arvoisin sijoitusmuoto. Kyselyn perusteella asuntosijoittajien sukupuolijakauma menee täysin tasan: 50 prosenttia vuokranantajista on naisia ja 50 prosenttia miehiä. Kyselystä nousee esille, että yksityisiä vuokranantajia on joka puolella Suomea ja he ovat kaikenikäisiä. Vuokranantajakyselyyn vastasi 3150 yksityistä vuokranantajaa, ja se kuvaa kattavasti suomalaisten yksityisten vuokranantajien profiilia ja toimintatapoja.

”Lyhytvuokrauksen liian tiukat rajoitukset olisivat mahdottomia valvoa ja toisivat vain epäluottamusta taloyhtiöihin”19.12.2019 10:37:59 EETTiedote

Lyhytaikainen majoitustoiminta on noussut otsikoihin taas viime päivinä Helsingin hallinto-oikeuden annettua ratkaisunsa EasyHomesin tapauksessa. Ratkaisun perusteella on ehditty leimata kaikki lyhytaikainen vuokraus luvattomaksi salahotellitoiminnaksi ja maalailtu uhkakuvia suihkuun nukahtavista turisteista. Ratkaisuksi on esitetty niin rajoituksia kuin lyhytaikaisen vuokraustoiminnan kieltoa kokonaan. Keskustelussa tuntuu kuitenkin unohtuvan, että kyse on yleisemmin muutoksesta asumisen tarpeissa ja palveluissa. Kieltojen sijaan pitäisi pohtia, miten tähän kysyntään pystyttäisiin vastaamaan kestävällä tavalla.

Ei näin – Huhtanen Capitalin konkurssiuutinen kertoo asuntosijoittamisen perusasioiden unohtamisesta 12.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kauppalehti uutisoi eilen Huhtanen Capitalin ongelmista. Kiinteistösijoitusyhtiö Huhtanen Capital, jonka toimiala käytännössä on asuntosijoittaminen, tavoitteli vuonna 2018 listautumista pörssiin ja antoi sijoittajille katteettomia lupauksia suurista tuotoista. Moni sijoittikin rahojaan yhtiöön ja joutuu pettymään, koska Huhtanen Capital hakeutuu konkurssiin. Suomen Vuokranantajat haluaa korostaa vastuullista asuntosijoittamista ja peruslaskelmien tekemistä.

Vuokranantajaosakkaan osaaminen on taloyhtiön hallitukselle arvokasta 4.12.2019 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistöliiton tuoreen korjausrakentamisbarometrin mukaan korjausrakentamiseen povataan ensi vuodelle lievää kasvua. Suomen asuntokannasta suuri osa on rakennettu 60- ja 70-luvuilla, joissa on edelleen korjaustarpeita. Lainansaannissa ei ole tapahtunut suuria muutoksia. Vuokranantajien osaaminen on taloyhtiöille arvokasta korjaushankkeiden toteuttamisessa. Valtion suunnittelema heikennys rahoitusvastikkeiden verovähennysoikeuteen huonontaisi tätä tilannetta.

Velkaantumistyöryhmän esitysten toteuttaminen tekisi vuokraustoiminnasta hyvätuloisten etuoikeuden29.11.2019 07:30:00 EETTiedote

Kotitalouksien velkaantumista ja velkaantumisen syitä pohtineen työryhmän esitysten toimeenpano tekisi ensiasunnon ostamisesta ja yksityisen vuokraustoiminnan aloittamisesta huomattavasti vaikeampaa. Suomen Vuokranantajat on huolissaan ensiasunnon ostajien asemasta ja asuntosijoittamisen aloittamisen vaikeutumisesta erityisesti pääkaupunkiseudulla. Järjestön mukaan ensisijaisesti pitäisi kiirehtiä positiivista luottorekisteriä ja tehdä riittävät vaikutusarviot muista ehdotetuista esityksistä.