Vuonna 2021 EMMAssa nautittiin taiteen voimasta ja syvennettiin digitaalista museokokemusta

Vuonna 2021 EMMAssa vieraili 61 072 kävijää. Koronapandemian vuoksi museo oli alkuvuonna suljettuna 4 kuukauden ajan ja panostimme entisestään digitaaliseen museokokemukseen sekä saavutettavuuteen monipuolisilla verkkosisällöillämme. Kuluneen vuoden teemana oli taiteen voima ja EMMAssa nähtiin vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa – niin modernismin mestareilta kuin kansainvälisiltä ja kotimaisilta nykytaiteen kärkinimiltä.
Museokävijä Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus -näyttelyssä. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

EMMA avasi ovensa museovieraille rajoitetusti toukokuussa, marraskuusta 2020 jatkuneen, yli 5 kuukauden kiinniolon jälkeen. Tanskalaisen taiteilijaduon Elmgreen & Dragsetin näyttelyaikaa onnistuttiin pidentämään entisestään, jolloin yleisölle tarjoutui mahdollisuus kokea elokuussa 2020 auennut näyttely vielä yhden päivän ajan. Samalla avasimme nykytaiteen ja muotoilun risteyskohtaan asettuvan Särkyvää ­– Keramiikka uuden äärellä -näyttelyn, joka toteutettiin yhteistyössä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa.

Aaron Heinon uusinta veistostaidetta esittelevässä Off Topic-näyttelyssä vieraili vuoden kuluessa runsaat 54 495 kävijää ja koko näyttelykauden avoinna ollut Särkyvää-näyttely veti puoleensa 61 072 museovierailijaa.

Syksyn näyttelyt Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus, Leena ja Kalle Nion Maalauskone sekä Chiharu Shiotan Äärirajoilla keräsivät runsaasti kävijöitä, ja loka-marraskuun viikoittaiset kävijämäärät hipoivat ennätyksiä monta viikkoa putkeen.

Syyskuun lopussa avattu Konrad Mägin näyttely on virolaisen modernistin kaikkien aikojen laajin retrospektiivinen näyttely. Näyttelyssä on käynyt vuodenvaihteeseen mennessä ilahduttavat 40 410 kävijää. Näyttely on esillä vielä 23.1.2022 asti. Huikean suosion saavutti myös Leena ja Kalle Nion ensimmäinen yhteistuotanto Maalauskone, joka avattiin niin ikään syyskuun lopulla. Maalauskoneen viikoittaiset esitykset varattiin loppuun hetkessä ja näyttelyssä vierailtiin yhteensä 36 911 kertaa.

Chiharu Shiota muunsi EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelyn intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi lokakuussa 2021. Shiotan Äärirajoilla-näyttely on neljäs näyttely EMMAn ja Saastamoisen säätiön komissionäyttelyiden sarjassa. Äärirajoilla on esillä aina 27.11.2022 asti.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely uudistui mittavasti, kun näyttelyyn valmistui uusi kokonaisuus Hiljaisuuden kuuntelija. Lokakuussa avautuneeseen kokonaisuuteen on tuotu yhteen kotimaista ja kansainvälistä taidetta eri aikakausilta, aina modernismista nykypäivään.

Myös Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaa esittelevää Bryk Wirkkala -katseluvarastoa päivitettiin uudella kokonaisuudella. Uusi ripustus tarkastelee taiteilijaparin suhdetta luontoon, geometriaan ja kansainvälisyyteen.

Vuoden aikana olemme kehittäneet digitaalisia palveluitamme entisestään ja järjestäneet verkossa monipuolisia tapahtumia, kuten asiantuntijakierroksia, taiteilijatapaamisia, taidepajoja ja haastatteluita. Keväällä museon ollessa kiinni muun muassa suositut Lasten museofestarit järjestettiin kokonaisuudessaan digitaalisesti. Verkkotapahtumia seurattiin yhteensä 6 629 laitteen ääreltä. Jatkamme digitaalisen museokokemuksen kehittämistä yhä saavutettavammaksi ja vaikuttavammaksi vuorovaikutuksessa yleisöjemme kanssa.