Vuonna 2021 EMMAssa nautittiin taiteen voimasta ja syvennettiin digitaalista museokokemusta

Vuonna 2021 EMMAssa vieraili 61 072 kävijää. Koronapandemian vuoksi museo oli alkuvuonna suljettuna 4 kuukauden ajan ja panostimme entisestään digitaaliseen museokokemukseen sekä saavutettavuuteen monipuolisilla verkkosisällöillämme. Kuluneen vuoden teemana oli taiteen voima ja EMMAssa nähtiin vahvoja, erityisesti EMMAn tiloihin suunniteltuja näyttelyitä sekä eri materiaalien, tekniikoiden ja värien hallintaa – niin modernismin mestareilta kuin kansainvälisiltä ja kotimaisilta nykytaiteen kärkinimiltä.

Museokävijä Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus -näyttelyssä. © Ari Karttunen / EMMA – Espoon modernin taiteen museo.

EMMA avasi ovensa museovieraille rajoitetusti toukokuussa, marraskuusta 2020 jatkuneen, yli 5 kuukauden kiinniolon jälkeen. Tanskalaisen taiteilijaduon Elmgreen & Dragsetin näyttelyaikaa onnistuttiin pidentämään entisestään, jolloin yleisölle tarjoutui mahdollisuus kokea elokuussa 2020 auennut näyttely vielä yhden päivän ajan. Samalla avasimme nykytaiteen ja muotoilun risteyskohtaan asettuvan Särkyvää ­– Keramiikka uuden äärellä -näyttelyn, joka toteutettiin yhteistyössä muotoilualan asiantuntijajärjestö Ornamon kanssa.

Aaron Heinon uusinta veistostaidetta esittelevässä Off Topic-näyttelyssä vieraili vuoden kuluessa runsaat 54 495 kävijää ja koko näyttelykauden avoinna ollut Särkyvää-näyttely veti puoleensa 61 072 museovierailijaa.

Syksyn näyttelyt Konrad Mägi – Maalauksen arvoitus, Leena ja Kalle Nion Maalauskone sekä Chiharu Shiotan Äärirajoilla keräsivät runsaasti kävijöitä, ja loka-marraskuun viikoittaiset kävijämäärät hipoivat ennätyksiä monta viikkoa putkeen.

Syyskuun lopussa avattu Konrad Mägin näyttely on virolaisen modernistin kaikkien aikojen laajin retrospektiivinen näyttely. Näyttelyssä on käynyt vuodenvaihteeseen mennessä ilahduttavat 40 410 kävijää. Näyttely on esillä vielä 23.1.2022 asti. Huikean suosion saavutti myös Leena ja Kalle Nion ensimmäinen yhteistuotanto Maalauskone, joka avattiin niin ikään syyskuun lopulla. Maalauskoneen viikoittaiset esitykset varattiin loppuun hetkessä ja näyttelyssä vierailtiin yhteensä 36 911 kertaa.

Chiharu Shiota muunsi EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelyn intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi lokakuussa 2021. Shiotan Äärirajoilla-näyttely on neljäs näyttely EMMAn ja Saastamoisen säätiön komissionäyttelyiden sarjassa. Äärirajoilla on esillä aina 27.11.2022 asti.

Saastamoisen säätiön taidekokoelmaa esittelevä Kosketus-näyttely uudistui mittavasti, kun näyttelyyn valmistui uusi kokonaisuus Hiljaisuuden kuuntelija. Lokakuussa avautuneeseen kokonaisuuteen on tuotu yhteen kotimaista ja kansainvälistä taidetta eri aikakausilta, aina modernismista nykypäivään.

Myös Tapio Wirkkala Rut Bryk Säätiön kokoelmaa esittelevää Bryk Wirkkala -katseluvarastoa päivitettiin uudella kokonaisuudella. Uusi ripustus tarkastelee taiteilijaparin suhdetta luontoon, geometriaan ja kansainvälisyyteen.

Vuoden aikana olemme kehittäneet digitaalisia palveluitamme entisestään ja järjestäneet verkossa monipuolisia tapahtumia, kuten asiantuntijakierroksia, taiteilijatapaamisia, taidepajoja ja haastatteluita. Keväällä museon ollessa kiinni muun muassa suositut Lasten museofestarit järjestettiin kokonaisuudessaan digitaalisesti. Verkkotapahtumia seurattiin yhteensä 6 629 laitteen ääreltä. Jatkamme digitaalisen museokokemuksen kehittämistä yhä saavutettavammaksi ja vaikuttavammaksi vuorovaikutuksessa yleisöjemme kanssa.

In 2022 EMMA turns the spotlight toward visionaries of art and design under the theme Crystal Ball. The title is a metaphor for visions of things to come, creative dreams and artists’ knack for anticipating the future.25.11.2021 11:45:00 EET | Press release

The 2022 exhibition programme at EMMA showcases exciting contemporary practitioners of art and design alongside iconic modernists, all of whom are or were visionaries of their eras. The theme is reflected in the exhibitions as well as in the events programme.

EMMAs tema för år 2022 är Kristallkula och estraden överlåts till konstens och formgivningens visionärer. Kristallkulan är en metafor för visioner av framtiden, kreativa drömmar och konstnärernas särskilda förmåga att förutse det kommande.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Inkommande år presenterar EMMAs program intressanta konstnärer inom samtidskonsten och formgivningen, samt modernismens klassiska konstnärer vars produktion förenas av att de var visionära i sin tid. Temat tar sig uttryck både i utställningarnas innehåll och i EMMAs övriga program.

EMMAn vuoden 2022 teemana on Kristallipallo ja estradi annetaan taiteen ja muotoilun visionääreille. Kristallipallo on metafora tulevaisuuden näyille, luoville unelmille sekä taiteilijoiden erityiselle kyvylle ennakoida tulevaa.25.11.2021 11:45:00 EET | Tiedote

Ensi vuonna EMMAn ohjelmisto esittelee nykytaiteen ja muotoilun kiinnostavia tekijöitä sekä modernismin klassikkotaiteilijoita, joiden tuotantoa yhdistää oman aikansa visionäärisyys. Teema ilmenee niin näyttelysisällöissä kuin EMMAn muussa ohjelmassa.

Chiharu Shiotas trådlabyrint tar oss på en resa in i våra personliga minnen och vårt innersta. Den världsberömda konstnären har gjort verket enkom till EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotas (f. 1972) verk Tracing Boundaries (Gränsöverskridande) förvandlar EMMAs rymliga utställningslokal i betong till en intensivt röd trådlabyrint. Shiota har gjort installationen som en del av Saastamoinen stiftelsens och EMMAs gemensamma utställningsserie, och det kommer att införlivas i stiftelsens samling. Trådnätet bildar ett för Shiota typiskt rum i rummet – en egen värld – som leder betraktaren in på en stig till personliga betydelser och minnen. Gränsöverskridande visas på EMMA 27.10.2021–27.11.2022.

Chiharu Shiota’s labyrinth of yarn invites visitors on a journey into personal memories and hidden depths. The world-famous artist created her installation site-specifically for EMMA26.10.2021 10:00:00 EEST | Press release

Tracing Boundaries by Chiharu Shiota (b. 1972) transforms EMMA’s open concrete gallery space into an immersive labyrinth of red yarn. Commissioned by the Saastamoinen Foundation, the piece is being featured in a special series of exhibitions hosted in collaboration with EMMA. After the exhibition, the installation will become a permanent addition to the foundation’s art collection. The tangled red yarn generates “spaces within space”, a signature hallmark of Shiota’s art, inviting visitors on a journey into inner worlds and personal memories. ‘Tracing Boundaries’ will be on display at EMMA from October 27, 2021 to November 27, 2022.

Chiharu Shiotan lankalabyrintti kutsuu katsojat matkalle omiin muistoihin ja syvälle sisimpäänsä. Maailmankuulun taiteilijan teos on suunniteltu varta vasten EMMAn näyttelytilaan26.10.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Chiharu Shiotan (s. 1972) teos Äärirajoilla (Tracing Boundaries) muuntaa EMMAn avaran, betonin hallitseman näyttelytilan intensiivisen punaiseksi lankalabyrintiksi. Shiota on luonut installaation osana Saastamoisen säätiön ja EMMAn yhteistä komissionäyttelyiden sarjaa ja se liitetään osaksi säätiön taidekokoelmaa. Teoksen lankaverkosto muodostaa taiteilijalle tyypillisen tilan tilassa – oman maailmansa – joka houkuttelee katsojan oman elämänsä merkitysten ja muistojen polulle. Äärirajoilla on esillä EMMAssa 27.10.2021–27.11.2022.