White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

13 prosenttia vastaajista kertoo joutuneensa ottamaan lisää velkaa selviytyäkseen arkipäivän hankinnoista. Milleniaalit (19 %) ja lapsiperheet (20 %) näyttävät tutkimuksen mukaan velkaantuvan muita väestöryhmiä nopeammin.

Rahaa lainaaminen laskujen maksuun lisääntynyt

Rahaa myös lainataan nyt laskujen maksua varten enemmän kuin viime syksyllä. Toukokuun mittauksessa 28 prosenttia vastaajista kertoo lainaavansa rahaa tai käyttävänsä luottokortin limiitin täyteen laskujen maksua varten, kun syksyllä näin vastasi 13 prosenttia vastaajista. Rahan lainaaminen ja luottokortin limiitin käyttäminen tappiin asti on kasvanut jyrkästi kaikissa muissa ikäluokissa kuin 55-64 vuotiaiden ikäryhmissä. Myös eläkeläiset lainaavat nyt huomattavasti enemmän kuin syksyllä.

Intrumin maksutietodata tukee White Paperin tuloksia velkaantumisen lisääntymisestä

Intrumin omasta maksutietodatasta selviää, että kuluttajaperinnässä oleva kokonaispääoma on kasvanut kevään aikana. Maksutietodata vahvistaa havaintoja siitä, että covid-19 on lisännyt maksuviiveitä ja velkaantumista viime syksyyn verrattuna.

– Kyselytutkimuksen sekä datasta saamamme tulokset huolestuttavat, sillä ne kertovat suomalaisten kuluttajien entistä heikommasta maksukyvystä, maksujen viivästymisestä ja velkaantumisen kasvusta. Korona näyttää kääntäneen velkaantumisen uudelleen nousuun. Tällä hetkellä näyttää siltä, että talouden vaikeudet tulevat olemaan pitkäkestoisia, kuten myös niiden vaikutukset kuluttajien talouteen ja maksukäyttäytymiseen, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

*Tietoja Intrumin Consumer Payment Report 2019 -julkaisusta: Intrum on kerännyt tietoja 24 004 kuluttajalta 24 Euroopan maasta saadakseen käsityksen eurooppalaisten kuluttajien jokapäiväisestä elämästä, mukaan lukien heidän kulutuksensa ja kykynsä hallita kotitalouden raha-asioita kuukausittain. Intrum keskustelee päivittäin 250 000 velkaantuneen kuluttajan kanssa ympäri Eurooppaa.

** Tietoja ECPR Covid-19 White Paperista: Intrum on kerännyt tietoja 4800 kuluttajalta 24 Euroopan maasta. Kyselyssä tarkastellaan, miten covid-19 on vaikuttanut kuluttajien työllisyyteen, talouteen ja siten säästämiseen, kuluttamiseen ja velkaantumiseen. Kyselytutkimus tehtiin toukokuussa 2020, se on jatkumoa Intrumin European Consumer Payment Report 2019 -julkaisulle. Kunkin maan otos oli kansallisesti edustava markkinoiden väestötietojen perusteella.

Lataa tästä White Paper

Juha Iskala, myyntijohtaja, Intrum Oy
Puh: +358 50 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena Rindell, viestintäpäällikkö, Intrum Oy
Puh: +358 9 229 11623, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.

Vuoden viimeisellä neljänneksellä maksuviiveellisiä yrityksiä 5,46 % - maksuviiveiden trendi laskeva vuonna 201928.1.2020 07:00:04 EETTiedote

Yritysten maksuviiveiden määrien kehityksessä näkyy vuosittain tiettyä säännönmukaisuutta, selviää Intrumin maksuviivetutkimuksesta. Loppuvuotta kohden maksuviiveellisten yritysten osuus kaikista yrityksistä pienenee. Loka-joulukuussa 2019 maksuviiveellisiä yrityksiä oli 5,46 prosenttia, muutosta edellisvuoteen oli vain +1,10 prosenttia.