Business Kangasala OyBusiness Kangasala Oy

Wiestin päivä 9.3.2023 – Suomalaisen hevosen kantakirja 130 vuotta

Vietämme vuonna 2023 suomalaisen hevosen juhlavuotta, sillä ensimmäinen suomalainen hevonen kantakirjattiin 130 vuotta sitten 9.3.1893. Juhlaluentotilaisuus pidetään 9.3.2023 Kangasalla, jossa asui Suomen ensimmäinen kantakirjahevonen, Liuksialan kartanon Wiesti-tamma.
Suomenhevosorivarsat kesälaitumella Särkisaaressa. Kuvaaja: Janne Kähkönen.

Ensimmäinen suomalaisen hevosen kantakirjaus 130 vuotta sitten oli käytännön työn alku nykyisen suomenhevosrodun perustamiselle. Wiestin päivä 9.3.2023 ideoitiin juhlistamaan suomalaisen hevosen ja ihmisen pitkää yhteistä historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta.

Tapahtumassa kuulet suomenhevosen historian tutkimuksen uusista tuulista, saat tuoretta tietoa Suomen ainoan alkuperäisen hevosrodun nykytilanteesta ja pääset vaihtamaan kuulumisia suomenhevosihmisten kesken. Hämeen Eskadroonan suomenhevosratsukot toivottavat vieraat tervetulleiksi.

Ohjelma:

Wiestin päivä 9.3.2023 – Suomalaisen hevosen kantakirja 130 vuotta

Aika: torstai 9.3.2023 klo 16.30–18.30

Paikka: Kangasala-talo, Valtuustosali (Kuohunharjuntie 6, 36200 Kangasala)

Järjestäjät: Hämeen hevosjalostusliitto ry, Business Kangasala ja Kangasalan kaupunki

klo 16.30 Hämeen Eskadroonan suomenhevosratsukot toivottavat vieraat tervetulleiksi

klo 17–17.05 kaupunginjohtaja Oskari Auvinen (Kangasalan kaupunki): Tervetuloa

klo 17.05–17.25 europarlamentaarikko Henna Virkkunen (videotervehdys): Juhlapuhe

klo 17.25–17.55 FT Hilja Solala (Tampereen yliopisto): Wiesti – Suomen ensimmäinen kantakirjahevonen ja suomenhevosen synty 1893–1907 -juhlaluento

klo 17.55–18.10 vanhempi tutkija Jaana Peippo (NordGen): Suomenhevosen säilytystoimet

klo 18.10–18.25 toimitusjohtaja Minna Mäenpää (Suomen Hippos ry): Suomenhevonen tänään

klo 18.25–18.30 puheenjohtaja Mikko Salminen (Hämeen hevosjalostusliitto ry): Päätössanat

Luentotilaisuuden jälkeen kahvit Kangasala-talossa Wiestin päivään osallistuneille.

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton, mutta siihen on ennakkoilmoittautuminen 7.3.2023 mennessä lomakkeella: https://forms.office.com/e/Zsy0f8Jynj.

Osa puhujista ja järjestäjistä on median tavattavissa Kangasala-talossa ennen tilaisuutta klo 15.30–16.15 tai sopimuksesta. Median ilmoittautumiset: laura.pekkala@businesskangasala.fi tai puh. 041 314 7221.

Lämpimästi tervetuloa Wiestin päivään!

Lisätietoja:

Hilja Solala
historiantutkija
Tampereen yliopisto
hilja.solala@tuni.fi

Laura Pekkala
Business Kangasala
laura.pekkala@businesskangasala.fi

Anu Kantala
Hämeen hevosjalostusliitto ry
hameenhjl@gmail.com

Suomenhevosorivarsat kesälaitumella Särkisaaressa. Kuvaaja: Janne Kähkönen.

Business Kangasala Oy
Kunnantie 1
36200 KANGASALA

info@businesskangasala.fihttps://www.businesskangasala.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Business Kangasala Oy

Kangasalan kaupungin keskeisin rakennuspaikka hakuun1.12.2023 15:31:10 EET | Tiedote

Kangasalan kaupunki ja Business Kangasala Oy aloittavat kumppanihaun kaupungin keskeisimmälle paikalle keskustaan torin reunalle. Rakennuspaikalle etsitään innostunutta toimijaa, joka rakentaisi alueelle vähintään 400 neliön ja enintään 1900 neliön liikekeskuksen. Tarkoitus on saada lisää kaupan tiloja sekä kahvila/ravintolapalveluita keskeiselle paikalle. Kaupunkilaisten olohuoneena tila toimii parhaiten siten, että siellä on kaupallisten palvelujen lisäksi tilaa viipymiselle ja viihtymiselle.

Lentolan Kauppakarnevaali 26.-29.5.2022 yllättää runsaalla ohjelmalla24.5.2022 17:58:42 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa järjestettävä Lentolan Kauppakarnevaali kutsuu mukaan iloiseen karnevaalihumuun ostoksille, tutustumaan alueen monipuoliseen yritystarjontaan ja pitämään hauskaa koko perheen voimin. Lentola täyttyy helatorstaista sunnuntaihin maksuttomasta ja runsaasta ohjelmasta, huipputarjouksista ja iloisesta menosta. Tapahtumaan on vapaa pääsy ja karnevaalitunnelmissa viihtyvät niin lapset kuin aikuisetkin. Kulje katujunalla, kierrä kartan kanssa seikkaillen, kerää leimoja, nauti neljä päivää ilmaisesta ohjelmasta, tutustu uusiin yrityksiin, tutki ja testaa uutuuksia, poimi vinkit asiantuntijoilta ja esityksistä, osallistu arvontoihin ja tee parhaat kaupat karnevaalihinnoin.