PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ryPEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

World Architecture Festivalissa PEFC palkitsee jälleen sertifioidun puun parhaan käytön rakennuksissa - PEFC ja WAF jatkaa yhteistyötään

Oletko arkkitehti tai osa projektitiimiä, joka on tunnistanut puun monet edut rakennusmateriaalina? Valitsitko sertifioidun puun projektisi päärakennusmateriaaliksi? Osallistu World Architecture Festivalin (WAF) sertifioidun puun paras käyttö -kilpailuun!

PEFC tukee jo kolmatta vuotta peräkkäin sertifioidun puun parasta käyttöä palkitsemalla projektin, jossa sertifioitua puuta on käytetty päärakennusmateriaalina. Tuomaristo tarkastelee puun käyttöä kestävyyden, innovaatioiden, laadun ja estetiikan kannalta.

Viime vuonna kilpailuun osallistui 39 arkkitehtia 18 maasta. Mukana oli myös suomalaisia projekteja. "Sponsoroimme palkintoa toisen kerran viime vuonna ja olimme erittäin vaikuttuneita osallistuneiden projektien laadusta ja monipuolisuudesta", kertoo kansainvälisen PEFC:n markkinointijohtaja Fabienne Sinclair. "Odotamme innolla tämän vuoden hankkeita."

Vaikuttava voittajaprojekti

Vuoden 2019 voittajaksi valittiin Länsi-Australiassa sijaitseva Pingellyn virkistys- ja kulttuurikeskus (PRACC), jonka ovat suunnitelleet iredale pedersen hook -arkkitehdit ja Advanced Timber Concepts Studio. Kilpailun tuomaristoon kuuluivat Mark Thomson Eco Effective Solutionsista, Keith Bradley Feilden Clegg Bradley Studiosta, Jonathan Coote Warren & Mahoneystä ja Hattie Hartman Architects-lehdestä. Tuomaristo kiitti puun kestävää ja autenttista käyttöä hankkeessa, josta on tullut hyvin pidetty paikallisyhteisössä.

Miten voin osallistua?

Aloita siirtymällä WAF-verkkosivustolle www.worldarchitecturefestival.com. Kun ilmoitat projektisi kilpailuun, muista valita kohta "Please consider me for the Best Use of Certified Timber Prize". Kaikki projektit, jotka osallistuvat johonkin 18 "Completed Buildings" -kategorioista, voivat saada sertifioidun puun parhaan käytön palkinnon.

Edellytyksenä palkinnolle on sertifioidun puun käyttö. Osallistujia pyydetään toimittamaan yksityiskohtaiset tiedot projektissa käytetyn sertifioidun puun prosenttimäärästä.

13. World Architecture Festival järjestetään Lissabonissa 2.-4. joulukuuta 2020. Voittaja julkistetaan perjantaina 4. joulukuuta.

Osallistu kilpailuun 22.5.2020 mennessä.

Lisätietoja tulevaisuuden puurakentamisesta ja vastuullisuudesta

Teeman "Designing the Future with Sustainable Timber”alle olemme koonneet tietoa edistämään sertifioidun puun käyttöä rakentamisessa.

Fabienne Sinclair
PEFC Internationalin markkinointijohtaja
fabienne.sinclair@pefc.org

Auvo Kaivola
pääsihteeri, PEFC Suomi
auvo.kaivola@pefc.fi

Kuvat

PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

Lue lisää julkaisijalta PEFC Suomi -Suomen metsäsertifiointi ry

Ennätysjoukko kestävyyden edustajia päivittämässä PEFC:n metsävaatimukset - julkisen kuulemisen jakso on käynnistynyt26.2.2020 14:14:00 EET | Tiedote

PEFC- metsäsertifikaatin vaatimusten tarkistustyössä on käynnissä ensimmäinen julkisen kuulemisen vaihe. Julkinen kuuleminen tarkoittaa, että kuka tahansa metsien kestävästä hoidosta ja käytöstä kiinnostunut organisaatio tai henkilö voi 17.3.2020 saakka toimittaa kommenttejaan sisällön tarkistamisesta vastaavan standardityöryhmän käyttöön.

Tervetuloa 5.6.2019 tiedotustilaisuuteen PEFC FI -kriteerien tarkistustyöstä3.6.2019 10:58:52 EEST | Kutsu

Metsien rooli ilmastonmuutoksen hillinnässä, sopeutuminen ilmastonmuutokseen sekä puuntuotannon ja metsien monikäytön yhteensovittaminen asettavat uusia kehittämishaasteita metsien hoidolle ja käytölle. Työ metsien kestävän hoidon ja käytön PEFC-vaatimusten sisällön tarkistamiseksi alkaa kesäkuussa 2019. PEFC-kriteerien tarkistustyön tavoitteista ja sisällöstä kerrotaan ke 5.6.2019 tiedotustilaisuudessa Helsingissä.

Kutsu medialle: Vastuullisuus ja puun alkuperä kuntien puurakentamisessa9.4.2019 14:39:38 EEST | Kutsu

Kunnat ovat sitoutuneita kestävän kehityksen tavoitteisiin sekä vastuullisten hankintojen edistämiseen. Puun vastuullinen alkuperä on kunnille tärkeää. Tämä selviää kuntapäättäjille osoitetusta ”Puun vastuullinen alkuperä kuntien päätöksenteossa” -kyselystä. PEFC Suomi ja Kantar TNS kutsuvat median edustajat tiedotustilaisuuteen koskien kuntien luottamushenkilöille suunnattua kyselyä vastuullisuudesta ja puun alkuperästä puurakentamisessa Helsingin Postitalolle torstaina 11.4.2019 klo 10.00–11.00.