Yhä useamman yrityksen henkilöstö osallistuu vapaaehtoistoimintaan - Ukrainalainen Lisa sai apua ohjelmistoyritys HiQ:lta

Yhä useampi yritys tarjoaa henkilöstölleen mahdollisuutta tehdä vapaaehtoistoimintaa työajalla, selviää auttamisen tori Commun käyttäjädatasta. Kiinnostus vapaaehtoistoimintaa kohtaan kasvaa, sillä se tarjoaa hyvän keinon tiimiytyä ja edistää yritysten sosiaalista vastuullisuutta. Commu, ohjelmistoyritys HiQ ja Startup Refugees -verkosto järjestivät Helsingissä vapaaehtoisvoimin työpajan IT -alasta kiinnostuneille maahanmuuttajille ja pakolaisille.
Ohjelmistokehitysyritys HiQn Jesse, Liinu ja Markko jakoivat kokemuksiaan IT-alalla toimimisesta.

Liinu Pääkkölä oli mukana tapahtumassa edustamassa HiQ:n henkilöstöhallintoa. Ohjelmistoyritys aloitti yhteistyön Commun kanssa edistääkseen hyviä tekoja ja auttamisen kulttuuria työpaikallaan. HiQ:n toimintaan on jo pitkään kuulunut mahdollisuus tehdä vapaaehtoistoimintaa työajalla.

“Meille on tärkeää, että ihmiset viihtyvät työssään ja että henkilöstö pystyy tekemään itselleen mielekkäitä ja tärkeitä asioita”, Pääkkölä kertoo. “Vapaaehtoistyö on siihen hyvä keino. Auttaminen ja hyvän tekeminen saa meidät tuntemaan olomme hyväksi ja antaa onnistumisen ja merkityksellisyyden tunteen.”

Työpajassa HiQ:n ohjelmistokehittäjät jakoivat kokemuksiaan ja hiljaista tietoa IT-alasta, esimerkiksi esittelemällä suosituimpia teknologioita ja millaista työ käytännössä on. Jesse Taina on ohjelmistokehittäjä ja kokee vertaistuen ja kokemusten jakamisen tärkeäksi.

“On tärkeää nähdä eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä. Esimerkiksi opiskeluaikana tapasin ohjelmistokehittäjän yliopistoni verkostoitumistilaisuudessa. Hän kertoi minulle, että tunsi olonsa täysin eksyneeksi ensimmäisen 6 kuukauden ajan valmistumisen jälkeen”, Taina kertoo. “Minun oli tärkeää kuulla hänen kokemuksensa, koska kun olin itse tuossa tilanteessa, tunsin itseni eksyneeksi. Ymmärsin sen olevan normaalia, koska olin kuullut sen jo aiemmin joltain kokeneemmalta.”

Ukrainalainen Liza Babina osallistui työpajaan. Hän kiitti erityisesti tapahtuman käytännönläheisyydestä, ja että paikalla oli sekä yrityksen että yhdistyksen edustajia.

“Olen kiitollinen. Tapahtuma auttoi minua verkostoitumaan, sain hyviä neuvoja ja nyt ymmärrän keskeiset työkalut ja taidot, joita suomalaisella IT-alalla odotetaan”, Babina kertoo.

Yrityksillä ja yhdistyksillä haasteita löytää toisensa - auttamisen sovellus yhdistää

Commun käyttäjädatan mukaan suurimpia esteitä yritysten ja yhdistysten yhteistyölle on, että toiminnasta ja avun tarpeista ei tiedetä. Commu pyrkii helpottamaan yritysvapaaehtoisuutta tuomalla yritysten taidot ja tahtotilan ja yhdistysten avun tarpeet samalle alustalle. Sovelluksella on lähes 40,000 käyttäjää ympäri Suomen ja sitä hyödynnetään niin kotona kuin työpaikoilla avun antamiseen ja pyytämiseen.

Yhteistyö yritysten kanssa on ollut Startup Refugeesin toiminnan keskiössä alusta saakka. Yhdistys perustettiin vuonna 2015 tukemaan turvapaikanhakijoita, pakolaisia ja maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä

"Startup Refugees -verkoston jäseniä on alusta lähtien yhdistänyt tahto tehdä jotain konkreettista pakolaisten, turvapaikanhakijoiden ja maahanmuuttajien tukemiseksi. Ilman yritysyhteistyötä ja yritysvapaaehtoisuutta toimintamme ei olisi mahdollista”, kertoo Startup Refugeesin viestintäpäällikkö Anni Lehtonen.

Lehtonen kokee, että HiQ:n kanssa toteutettu työpaja oli erinomainen tapa tarjota maahan muuttaneille moniammatillista tukea ja verkostoja.

“Uskomme työn ja oman toimeentulon olevan parhaita keinoja kotoutua yhteiskuntaan”, Lehtonen kertoo.

Aino Yrjänä
HR -päällikkö
aino.yrjana@hiq.fi
+358504646245

HiQ on luova teknologiakonsulttiyritys. Me yksinkertaistamme ihmisten elämää käyttämällä teknologiaa, designia ja luovuutta älykkäiden ratkaisujen ja yritysten rakentamiseksi. Olemme vakuuttuneita siitä, että teknologiaan panostaminen on paras tapa tehdä maailmasta parempi, kestävämpi, sujuvampi, turvallisempi – ja hauskempi. Palvelutarjontamme kattaa koko kehitysketjun ideasta valmiiseen palveluun ja palvelun elinkaaren aikaiseen tukeen ja jatkokehitykseen.

Anni Lehtonen
Viestintä- ja brändipäällikkö
anni@startuprefugees.com
+358 44 238 2564

Startup Refugees tukee pakolaisia, turvapaikanhakijoita ja maahanmuuttajia työllistymisessä ja yrittäjyydessä. Vuonna 2015 perustettu yli 2 000 jäsenen verkosto on toimintansa aikana välittänyt yli 1 500 työpaikkaa, kouluttanut yli 600 aloittelevaa yrittäjätiimiä ja kartoittanut yli
7 800 vasta maahan muuttaneen osaamisen.

Karoliina Kauhanen, perustaja, Auttamisen tori Commu
0403614070

Liza Babina löysi HiQn, Startup  Refugeesin ja Commun työpajasta verkostoja ja tietoa suomalaisesta IT -alasta.
Liza Babina löysi HiQn, Startup Refugeesin ja Commun työpajasta verkostoja ja tietoa suomalaisesta IT -alasta.
HiQn ja Startup Refugeesin työpaja houkutteli paikalle ohjelmistokehityksestä kiinnostuneita maahan muuttajia ja pakolaisia.
Yritysyhteistyö on ollut Startup Refugees -yhdistyksen toiminnan keskiössä alusta saakka, kertoo Anni Lehtonen.

Commu on Suomen suurin auttamisen alusta, joka yhdistää auttajan ja avun tarvitsijan. Commussa yksityishenkilöt voivat auttaa ja pyytää apua naapurustoissaan ja luoda sosiaalisia turvaverkostoja helposti ja turvallisesti. Yhdistyksille Commu on työkalu vapaaehtoisten löytämiseen ja toiminnan organisointiin. Yrityksille Commu tarjoaa helpon tavan saavuttaa sosiaalisen vastuullisuuden tavoitteet ja vahvistaa tiimejä, vapaaehtoistoiminnan kautta.