Yhä useampi nuori pitää nikotiinipusseja ja sähkösavukkeita trendikkäänä

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n teettämässä selvityksessä kävi ilmi, että tupakattomien nikotiinipussien ja sähkösavukkeiden trendikkyys on nostanut päätään nuorten keskuudessa. Selvityksessä kysyttiin nuorilta, kuinka trendikkäänä he kokevat tupakan, nuuskan, sähkösavukkeet ja nikotiinipussit. Tupakoinnin ja nuuskan käytön suosio on laskenut.

Sähkösavukkeiden trendikkyyttä kysyttiin ensimmäisen kerran tänä vuonna. Vastaajien mukaan sähkösavukkeet olivat trendikkäimpiä nikotiinituotteita: 15–17-vuotiaista 34 prosenttia piti sähkösavukkeita trendikkäinä. Suhtautuminen muuttui kriittisemmäksi vanhempien vastaajien kohdalla: 25–29-vuotiaista vain 18 prosenttia oli sitä mieltä, että sähkösavukkeet ovat trendikkäitä.

Lääkelainsäädännön piiriin kuuluvien tupakattomien nikotiinipussien trendikkyys oli kasvanut kahdessa vuodessa 12 prosentista 21 prosenttiin. Niiden osuus, jotka eivät osanneet kertoa nikotiinipusseista mielipidettään, oli pienentynyt 42 prosentista 29 prosenttiin. Nikotiinipusseja markkinoidaan runsaasti eri medioissa, joten luultavasti ne ovat tulleet kuluttajille tutummiksi parin viimeisen vuoden aikana.

Nuorten sähkösavukkeiden käyttö herättänyt huolta

Kuluneen kevään aikana lasten ja nuorten kanssa työskentelevien ammattilaisten sekä huoltajien joukossa on herännyt huoli alaikäisten sähkösavukkeiden käytöstä. Ilmiö näkyy myös sosiaalisen median kanavissa, joissa julkaistaan runsaasti sisältöä liittyen sähkösavukkeen käyttöön ja käytössä muodostuvalla höyryllä tehtäviin temppuihin.

”Sähkösavukkeita markkinoidaan haitattomina tuotteina, joiden makeat maut ja tuoksut houkuttelevat alaikäisiä. Tämä yhdistettynä helppoon saatavuuteen madaltaa kynnystä kokeiluun ja käyttöön”, kertoo projektipäällikkö Katri Saarela Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:stä.

Enemmistö nuorista suhtautuu nikotiinituotteisiin kielteisesti

Nuoret suhtautuvat tupakointiin yhä kielteisemmin. 61 prosenttia nuorista ei pidä tupakointia trendikkäänä. Tupakan suosio nuorten keskuudessa on jatkanut laskuaan, sillä 55 prosenttia koki tupakan epätrendikkääksi vuonna 2020.

”On hienoa, että tupakoinnin trendikkyys nuorten silmissä edelleen laskee. Sama ilmiö on näkyvissä useimmissa länsimaissa. Kaiken kaikkiaan nuorten päivittäinen nikotiinituotteiden käyttö on vähentynyt”, kertoo Saarela.

Myös nuuskan suosio nuorten silmissä on laskenut erityisesti alaikäisten keskuudessa. 15–17-vuotiaista 24 prosenttia pitää nuuskaa trendikkäänä, kun vuonna 2020 näin ajatteli vielä 34 prosenttia. Vastaavasti nuuskaan kielteisesti suhtautuvien alaikäisten määrä on noussut 43 prosentista 59 prosenttiin.

* Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry selvitti, kuinka trendikkäänä nuoret kokevat päihteet ja kuinka heidän kaveripiirissään suhtaudutaan päihteisiin. Suomen Onlinetutkimus toteutti kyselyn webpaneelilla. Kyselyn kohderyhmänä olivat 15–29-vuotiaat suomalaiset. Tiedonkeruuaika oli tammikuussa 2022. Webpaneeliin vastasi 1032 henkilöä.

Katri Saarela
Projektipäällikkö, nikotiinittomuuden asiantuntija
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
katri.saarela@ehyt.fi

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, tupakkaan ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja.

Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkosto (EPT-verkosto) yhdistää 58 valtakunnallista sosiaali- ja terveysalan järjestöä, jotka haluavat ehkäistä ja vähentää päihdehaittoja.

Mediakutsu: Tervetuloa Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa -webinaariin 16.6.202218.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Suomessa on lähes 400 000 riskitasolla rahapelaavaa (THL 2020). Rahapelaamisen puheeksiotolla ja riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään vakavampien rahapelihaittojen syntymistä. Mitä tarkoittaa riskitason rahapelaaminen? Mikä merkitys riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on rahapelihaittojen ehkäisyssä? Miten riskitaso eroaa ongelmallisesta rahapelaamisesta? Miten riskitason pelaaminen voidaan ottaa huomioon käytännön asiakastyössä? Muun muassa näitä teemoja käsitellään Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa –webinaarissa torstaina 16.6.2022 klo 9–11.30. Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään verkossa. Webinaari on suunnattu sote-ammattilaisille, järjestöille, tutkijoille sekä kaikille rahapelaamisen teemasta kiinnostuneille. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen -selvityksen tuloksista. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työ

Kysely: Alkoholinkäyttöä ei aina oteta puheeksi terveydenhuollossa, vaikka se olisi hoitoon hakeutumisen syynä6.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon työntekijöistä kaksi kolmesta ottaa aina tai lähes aina alkoholinkäytön puheeksi vastaanottokäynnillä, jos potilaalla on viitteitä päihteiden käytöstä. Kolmannes ottaa alkoholinkäytön puheeksi korkeintaan toisinaan. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.