Yhdeksän kymmenestä kuntajohtajasta torppaisi uudet palvelurakenneuudistukset alkavalla hallituskaudella

Valtaosa kuntapäättäjistä ja peräti yhdeksän kymmenestä kuntajohtajasta toivoo kunnille alkavalle hallituskaudelle työrauhaa ilman uusia palvelurakenneuudistuksia. Tulos käy ilmi Kuntaliiton Kuntapulssi-kyselystä, johon vastasi yhteensä 310 kuntajohtajaa tai muuta johtavaa viranhaltijaa sekä kunnanhallituksen tai -valtuuston puheenjohtajaa.
Kuntajohtajien viestejä alkavalle hallituskaudelle

Yhtä yksimielisiä vastanneet olivat siitä, että valtion kunnille asettamia normeja tulisi purkaa alkavalla hallituskaudella. Kyselyyn vastanneista kuntajohtajista 91 prosenttia oli sitä mieltä, että normiohjausta vähentämällä voidaan lisätä kuntien toimintavapautta ja luottamusta valtioon.

– Julkisen talouden sopeuttamisen tarpeesta on laaja yhteisymmärrys. Kunnat, kaupungit ja Kuntaliitto näkevät, että jos normeja kevennetään ja liikkumavaraa kuntien tehtävien toteuttamiseen lisätään, kustannustehokkuus ja tuottavuus paranevat, sillä kuntien erilaiset olosuhteet pystytään ottamaan nykyistä paremmin huomioon, Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen kommentoi kyselytuloksia.

–  Kunnat toivovat työrauhaa, koska kuntakenttä elää jo valmiiksi keskellä historiallisen suuria roolin, tehtävien ja rahoituksen uudistuksia niin soten kuin TE-palvelujenkin osalta, Karhunen huomauttaa.

Kuntien rahoitusjärjestelmä uudistettava vastaamaan nykytehtäviä

Kaikista Kuntapulssi-kyselyyn vastanneista 81 prosenttia piti kuntien rahoitusjärjestelmän uudistamista välttämättömänä kuntien tulopohjan turvaamiseksi. Kuntaliitto onkin ajanut rahoitusjärjestelmän uudistamista sote- ja TE-uudistusten jälkeistä tilannetta vastaavaksi.

– Valtionosuusjärjestelmän tulee vastata uuden kunnan uusia tehtäviä. Vanhaan tehtäväjakoon liittyvät elementit tulee poistaa kuntien valtionosuudesta pikaisesti ja rahoituksen määräytymisperusteet muuttaa vastaamaan uuden kunnan lakisääteisiä tehtäviä. Rahoitusjärjestelmän tulee mahdollistaa ja kannustaa erilaisiin ja joustaviin palvelujen järjestämisen ratkaisuihin ja yhteistyöhön, varatoimitusjohtaja Timo Reina perustelee.

Osaavan työvoiman saatavuus huolettaa kuntapäättäjiä

Kuntapulssi-kyselyssä kysyttiin myös, missä määrin erilaiset ajankohtaiset asiat haastavat oman kunnan toimintaedellytyksiä. Vastanneista 88 prosenttia arvioi, että kunnassa haasteita aiheuttaa osaavan työvoimaan saatavuus, ja 77 prosentin mielestä haasteita aiheuttavat väestörakenteen muutokset. Nämä haasteet koetaan merkittäviksi kaikenkokoisissa kunnissa sekä niin ammattijohdon ja luottamushenkilöjohdon keskuudessa.

Yli puolet vastanneista pitää haastavina myös TE2024-uudistusta (66 %), kiinteistöihin ja infraan liittyvää korjausvelkaa (62 %), kunnan taloustilannetta (59 % sekä sote-uudistusta (52 %).

Lähes puolet vastanneista näkee merkittävinä haasteina myös kunnan palveluverkkoon liittyvät muutospaineet sekä epävarman maailmanpoliittisen tilanteen. Toisaalta esimerkiksi julkinen keskustelu- ja päätöksentekoilmapiiri ajankohtaisena haasteena jakaa mielipiteitä eikä riipu suoranaisesti kuntakoosta tai vastaajan asemasta.

– Kuntajohtajat näyttäisivät kantavan aiempaa enemmän huolta varsinkin kunnan taloustilanteesta ja työvoiman saatavuudesta. Huoli kunnan taloustilanteesta korostuu kuntajohtajia enemmän kuntapuheenjohtajien keskuudessa, Kuntapulssi-kyselystä vastannut tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom tiivistää.

Osaavan työvoiman saatavuus on noussut merkittäväksi ongelmaksi esimerkiksi kuntien teknisen toimen tehtävissä. Maaliskuussa julkaistusta tutkimuksesta selvisi, että alan työpaikoista 22 prosenttia jäi täyttämättä vuonna 2022.

Kuntapulssi-kyselystä lisätietoja antaa tutkimuspäällikkö Marianne Pekola-Sjöblom, p. 050 337 5634

Kuntaliiton toimitusjohtaja Minna Karhunen, p. 09 771 2000

Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina, p. 09 771 2700

Tutustu Kuntaliiton hallitusohjelmatavoitteisiin

Kuntajohtajien viestejä alkavalle hallituskaudelle

Kunnat luovat perustan asukkaiden hyvälle elämälle. Kuntaliitto tekee työtä, jotta kunnat onnistuvat tehtävässään.

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä.

Selvitys: Joukkoliikennettä kuritettaisiin arvonlisäverokannan korottamisella turhaan - ALV:n nosto vähentää valtion tuloja20.3.2024 09:52:58 EET | Tiedote

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelmassa on linjattu, että henkilökuljetusten arvonlisäverokantaa nostetaan 4 prosenttiyksikköä nykyisestä 10 %:sta 14 %:iin. Linja-autoliitto, Paikallisliikenneliitto ja Kuntaliitto vetoavat hallitukseen, että joukkoliikenteen arvonlisäverokanta pidettäisiin ennallaan. Jos muutos tehdään, uhkana on, että asiakkaat saavat aiempaa niukempaa palvelua, kun verotus vaikuttaa kaupunkien ja kuntien joukkoliikennekustannuksiin. Linja-autoliiton teettämän selvityksen mukaan veronkorotus ei lisää valtion verokertymää. Arvonlisäverokannan korottaminen siirtyy hintoihin, eli matkustamisesta tulee nykyistä kalliimpaa. Muutos pienentäisi esimerkiksi linja-autoalan tuloja, mikä voi pahimmillaan johtaa palvelutarjonnan karsimiseen. Kaupunkiseutujen joukkoliikenteeseen kohdistuu lisäksi ilmastoperusteisen valtionavustuksen poisto. ALV-korotus tämän ja yleisen kustannustason nousun kanssa lisäisi entisestään toimialan kustannuksia.

Suomalaisista jo 90 % asuu kunnassa, jolla on ilmastotavoite, mutta kuntien luotto ilmastotavoitteiden saavuttamiseen horjuu14.3.2024 08:00:00 EET | Tiedote

Yhä useampi suomalainen asuu kunnassa, joka on sitoutunut ilmastotavoitteisiin. Kuntien suunnitelmallinen ilmastotyö onkin lisääntynyt, selviää tuoreesta Kuntaliiton ilmastokyselystä. Kuntien luotto omiin ja etenkin kansallisiin ilmastotavoitteisiin on sen sijaan heikentynyt. Resurssien ja poliittisen tahtotilan puute ilmoitettiin suurimmiksi haasteiksi ilmastotavoitteiden toteutumiselle kunnassa. Käytännön ilmastotyö keskittyy kunnissa vahvasti ilmastonmuutoksen hillintään. Ilmastonmuutos vaikuttaa jo voimakkaasti kuntien toimintaympäristöön, joten sopeutumistoimia tulisi nopeasti lisätä.

TE-palvelut siirtyvät kunnille - kunnat saavat vahvistuvien peruspalvelujen myötä lisää työkaluja elinvoiman edistämiseen23.2.2024 10:30:00 EET | Tiedote

Julkisten työvoimapalvelujen järjestämisvastuu siirretään vuoden 2025 alussa TE-toimistoilta kunnille. Nykyiset TE-toimistot lakkautetaan. Vuoden vaihteessa reilut 4000 työvoimapalveluiden ammattilaista siirtyy liikkeenluovutuksella valtiolta kuntiin tai kuntayhtymiin. Työvoimapalveluiden järjestämisvastuu muodostaa kunnille samalla myös uuden valtionosuustehtävän.