Yhdessä turvallisuuden puolesta: Suosittelemme kasvomaskeja joukkoliikenteessä

HSL suosittelee kasvomaskien käyttöä joukkoliikenteessä. Matkustajamäärien odotetaan kasvavan syksyn mittaan, eikä joukkoliikennevälineissä ole välttämättä aina mahdollista pitää 1–2 metrin etäisyyttä muihin matkustajiin. Suosittelemme edelleen ajoittamaan matkat ruuhkaisimpien aikojen ulkopuolelle, jos se on mahdollista.

Kasvomaskien käyttö on yksi varotoimi koronaviruksen leviämistä vastaan. Muut turvallisen matkustamisen ohjeet ovat edelleen yhtä tärkeitä kuin ennenkin: älä matkusta sairaana, pidä etäisyyttä muihin matkustajiin mahdollisuuksien mukaan, muista pestä kädet ja jos on tarpeen yskiä tai aivastaa, tee se hihaan tai nenäliinaan.

Seuraamme maskiohjeistuksessamme kansallisia ja alueellisia suosituksia, ja tarkennamme omaa ohjeistustamme tarvittaessa.

Millainen maski tarvitaan?

Voit käyttää joko kertakäyttöistä suu-nenäsuojusta tai esimerkiksi kangasmaskia. Oleellista on suojata sekä oma nenä että oma suu. Lisätietoja maskeista ja niiden käytöstä saat THL:n verkkosivuilta.

Voinko matkustaa, jos minulla ei ole maskia?

Toivomme, että mahdollisimman moni käyttäisi maskia – näin liikenne on kaikille turvallisempaa. Ymmärrämme kuitenkin, että maskin käyttö ei ole kaikille mahdollista esimerkiksi lääketieteellisten syiden vuoksi. Siksi kyse on suosituksesta, ei velvoitteesta. Jos käytät itse maskia ja huomaat, ettei joku toinen käytä, toivomme, ettet huomauta asiasta.

Miksi suositus koskee juuri joukkoliikennettä?

Etenkin joukkoliikennevälineiden sisätiloissa voi syntyä tilanteita, joissa turvallista etäisyyttä muihin matkustajiin ei ole mahdollista pitää. Haluamme tehdä kaikkemme, että joukkoliikenne kuitenkin on mahdollisimman turvallista myös näissä tilanteissa.

Koskeeko suositus myös joukkoliikenteen työntekijöitä?

Ne joukkoliikenteen työntekijät, jotka ovat läheisessä asiakaskontakissa, on velvoitettu maskin käyttämiseen. Heitä ovat esimerkiksi matkalippujen tarkastajat. Sen sijaan esimerkiksi ajotehtävässä toimivia bussinkuljettajia velvoite ei koske, sillä HSL:n liikenteessä suurin osa kuljettajista työskentelee pleksillä eristetyssä turvaohjaamossa eivätkä koronavirustilanteen takia myy lippuja tai toimi muissa asiakaspalvelutehtävissä. Lisäksi kuljettajien on pidettävä huolta liikenneturvallisuudesta koko työvuoronsa ajan.

Matkustajamäärät vielä normaalia alemmalla tasolla

Matkustajamäärämme ovat tällä hetkellä noin 30–40 prosenttia alemmalla tasolla kuin viime vuonna samaan aikaan. Olemme kuitenkin varautuneet matkustajamäärien kasvamiseen. Maanantaina 10.8. siirryimme tiheämpiin syysaikatauluihin normaalin aikataulun mukaisesti.

Seuraamme myös sitä, minä aikoina liikennevälineissä on kaikkein eniten matkustajia. Tietoa ruuhkaisuudesta liikennemuodoittain on saatavilla HSL:n verkkosivuilla.

Lisätietoa koronaviruksen vaikutuksista joukkoliikenteeseen: hsl.fi/korona

Suvi Rihtniemi

Sami Hulkkonen
turvallisuusasiantuntija

HSL: Valtion ja EU:n elpymisrahaston tuki välttämättömiä joukkoliikenteen kriisistä selviämiselle16.9.2020 12:39:43 EESTTiedote

HSL pitää ehdottoman välttämättömänä, että valtio varmistaa koko yhteiskunnalle elintärkeiden joukkoliikennepalveluiden selviytymisen koronakriisin yli joko valtion vuoden 2021 talousarvion tai EU:n elpymisrahaston kautta. Koronakriisi on romahduttanut joukkoliikenteen matkustajamäärät ja lipputulot. Palautuminen ennalleen tulee kestämään pitkään. Joukkoliikenteen rapautuminen on kohtalokasta sekä Helsingin seudun elinkeinoelämän ja asukkaiden että valtakunnallisten ilmastotavoitteiden toteutumisen kannalta.

HSL:n hallituksen päätöksiä 15.9.202016.9.2020 10:10:24 EESTTiedote

Lausunnon antaminen yhtymäkokoukselle tarkastuslautakunnan vuoden 2019 arviointikertomuksen johdosta Hallitus antoi syysyhtymäkokoukselle lausunnon vuotta 2019 koskevasta tarkastuslautakunnan arviointikertomuksesta ja ehdottaa syysyhtymäkokoukselle, että se merkitsee lausunnon tiedoksi. Tarkastuslautakunta esitti vuoden 2019 arviointikertomuksessa HSL:n toimintaa koskevia suosituksia, kehittämisehdotuksia ja havaintoja. Linkki pöytäkirjaan Graafisen suunnittelun puitejärjestelyhankinta Hallitus päätti valita HSL:n graafisen suunnittelun ja tuotannon toteuttajaksi Oy Preesens Ab:n ja visuaalisen konseptoinnin ja suunnittelun toteuttajaksi Kuudes Kerros Helsinki Oy:n. Puitesopimuksen sopimuskausi alkaa 1.11.2020 ja jatkuu 31.10.2022 asti. Sopimusta on mahdollista jatkaa kuuden vuoden optiolla vuoden 2028 lokakuun loppuun asti. Palveluiden arvioitu kustannus on noin 1,6 miljoonaa euroa (+ alv 24 %) sopimuskauden aikana optiot mukaan luettuna. Linkki pöytäkirjaan ITSM-järjestelmän jatkokeh

Kysyimme asiakkailtamme – suurimman osan mielestä joukkoliikenteessä pitäisi käyttää kasvomaskia16.9.2020 07:45:00 EESTTiedote

HSL:n asiakaskyselyyn vastanneista 48 prosenttia kertoi käyttävänsä kasvomaskia aina joukkoliikenteessä. Vastaajat kokivat joukkoliikennematkat sitä turvallisemmiksi, mitä enemmän he matkustavat, ja maskien käyttö lisää turvallisuuden tunnetta entisestään. Teemme kaikkemme turvallisten matkojen eteen, ja voit vaikuttaa turvallisuuteen myös omilla toimillasi.

HSL etsii seuraajaa eläköitymässä olevalle toimitusjohtajalle8.9.2020 12:37:28 EESTUutinen

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän uuden toimitusjohtajan haku on käynnistynyt. HSL:n perustamisesta lähtien toimitusjohtajan tehtävää hoitanut Suvi Rihtniemi jää eläkkeelle, kun uusi johtaja on valmis aloittamaan tehtävässä. Uusi toimitusjohtaja saa luotsattavakseen Suomen ylivoimaisesti suurimman ja merkityksellisimmän joukkoliikenteen organisaation. HSL:n vuotuinen talousarvio on 750 miljoonaa euroa ja HSL-liikenteessä tehdään vuosittain noin 400 miljoonaa matkaa, joka on 2/3 osa koko Suomen joukkoliikennematkoista.