Yhdistyvä Ilmarinen käynnistää yt-neuvottelut

Ilmarinen käynnistää yhteistoimintaneuvottelut, jonka taustalla on työeläkeyhtiö Eteran sulautuminen Ilmariseen 1.1.2018 alkaen. Neuvottelut koskevat koko yhdistyvän yhtiön henkilöstöä ja niissä käsitellään päällekkäisten toimintojen karsimista ja toimintojen uudelleen organisoimista.

Ilmarisessa ja Eterassa on tällä hetkellä yhteensä 801 työntekijää. Arvion mukaan enintään 180 vakinaista työtehtävää lakkaa seuraavien kahden vuoden aikana. Samaan aikaan yhtiön uudelleenorganisoitumisessa arvioidaan syntyvän tehtäviä, joiden myötä irtisanottavien määrä jäänee merkittäväksi pienemmäksi.

– Koko vähennystarve ei toteudu heti yhdistymisen jälkeen, vaan esimerkiksi tietojärjestelmien suunniteltu yhdistäminen tapahtuu vaiheittain ja niihin liittyvät henkilöstövaikutukset ajoittuvat seuraavalle kahdelle vuodelle. Samaan aikaan 50 henkilöllä on mahdollisuus jäädä eläkkeelle, mikä osaltaan helpottaa sopeutumista, Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio sanoo.

Eteran henkilöstö siirtyy vuodenvaihteessa Ilmariseen vanhoina työntekijöinä ja molempien yhtiöiden henkilöstöä kohdellaan yhdistymisessä tasapuolisesti. Neuvotteluissa käsitellään henkilöstövähennysten lisäksi myös toimintamallien yhtenäistämistä sekä toimintojen uudelleen organisointia, jonka tavoitteena on muodostaa yhdistyvän yhtiön strategiaa ja synergiaetujen saavuttamista parhaiten tukeva organisaatiomalli. Yt-neuvottelut yhdistyvän yhtiön johtoryhmien osalta käytiin jo aiemmin syksyllä, ja 1.1.2018 aloittava johtoryhmä nimitettiin marraskuun alussa.

Ilmarisen ja Eteran yhdistymisellä tavoitellaan vuosittaisiin hoitokustannuksiin yhteensä vähintään 20 miljoonan euron säästöjä vuodesta 2020 lähtien. Tämän lisäksi sijoitustoiminnassa tavoitellaan yhteensä 20 miljoonan euron välittömiä ja välillisiä vuosittaisia kustannussäästöjä. Henkilöstökustannusten lisäksi säästöjä haetaan mm. päällekkäisten it-, toimitila- ja hallintokustannusten karsimisesta sekä toiminnan tehostamisesta.

– Hoitokustannussäästöt siirtyvät täysimääräisinä vakuutusasiakkaille maksettaviin asiakashyvityksiin, eli ne alentavat asiakkaidemme eläkevakuutusmaksuja, Ritakallio toteaa.

– Tavoitteenamme on olla Suomen kustannustehokkain työeläkeyhtiö, jolla on alan parhaat asiakasedut ja entistäkin monipuolisemmat palvelut. Kehitämme palveluita molempien yhtiöiden parhaiden käytäntöjen ja osaamisen pohjalta. Yhdistymisen myötä koko työeläkejärjestelmän kustannustehokkuus paranee ja vakavaraisuus kokonaisuutena vahvistuu, Ritakallio sanoo.

Ensi vuoden alusta Ilmarinen huolehtii yhteensä yli 1,1 miljoonan suomalaisen eläketurvasta – vakuutettujen yhteismäärä on yli 675 000 ja eläkkeensaajien 460 000. Yhtiön markkinaosuus vakuutusmaksutulosta on 37 prosenttia. Yhdistyneestä yhtiöstä tulee siten asiakasmäärällä ja vakuutusmaksutulolla mitattuna Suomen suurin yksityisten alojen työeläkevakuuttaja.

• Ilmarisen toimitusjohtaja Timo Ritakallio, p. 0500 536 346
  • Eteran toimitusjohtaja Stefan Björkman, p. 050 63 219

Ilmarisen tehtävänä on varmistaa, että asiakkaamme saavat työstään ansaitsemansa eläkkeen. Noin 590 asiantuntijan voimin edistämme parempaa työelämää ja näin autamme asiakkaitamme menestymään. Kaikkiaan vastaamme lähes 900 000 ihmisen eläketurvasta. Lähes kolmannes suomalaisista yrityksistä on asiakkaitamme ja eläkevastuiden katteena oleva sijoitusomaisuutemme on yli 38 miljardia euroa.