Yhdysvaltain ja Suomen kyberkumppanuuden luonut Cyber Trust palkittiin – paras tulos DIMECC-ohjelmista 2017

Suomalaiset teollisuusvaikuttajat ovat palkinneet DIMECCin Cyber Trust -ohjelman vuoden tärkeimmän tuloksen tuottajaksi. Yhdysvallat ja Suomi sopivat merkittävästä kyberkumppanuudesta Cyber Trust -ohjelman pohjustuksen ansiosta. Arvostetun palkinnon vastaanotti Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista valtiovierailulla 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote 31.10.2017

”On erittäin hienoa, että Cyber Trustissa tekemämme kova työ palkitaan kahdella tavalla. Kaikkein tärkeintä meille oli tietysti Yhdysvaltain ja Suomen uuden kyberkumppanuuden synty onnistuneen tutkimusohjelmamme pohjalta, mutta suomalaisten teollisuusvaikuttajien työllemme antama arvostus tämän palkinnon myötä totta kai lämmittää sydäntä”, kiittää ohjelmaa johtanut Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Yhdysvaltain ja Suomen uusi tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille.

”Kyberturvaa koskeva tutkimusyhteistyö tarjoaa Suomelle mittavia yhteistyömahdollisuuksia ja on samalla osoitus huippuosaamisestamme”, painottaa palkinnon luovuttanut DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Cyber Trust äänestettiin voittajaksi DIMECCin vuosiseminaarissa, johon kokoontui vajaat 200 keskeistä teollisuuden vaikuttajaa. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esiin myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa elokuun lopussa.

DIMECC palkitsi kolme merkittävää vaikuttajaa

Vuosiseminaarissa palkittiin juhlallisesti myös kolme pitkään ja poikkeuksellisen merkittävällä tavalla DIMECCin tärkeää työtä edistänyttä teollisuusvaikuttajaa. DIMECC Fellow -arvonimen saivat Janne Järvinen, Markku Korkiakoski sekä Sauli Eloranta. Aiemmin Fellow-arvonimen on saanut viisi henkilöä.

Numerolla 6 palkittiin F-Securen tutkimus- ja kehitysjohtaja Janne Järvinen. TkT Järvinen on johtanut kahta erittäin onnistunutta DIMECC-ohjelmaa: Cloud Software ja Need for Speed. Ohjelmat ovat merkittävästi kasvattaneet Suomen ohjelmistointensiivisen teollisuuden kilpailukykyä, digitalisaation keihäänkärkeä. Järvisen rooli tässä on ollut keskeinen.

Numerolla 7 palkittiin Bittium Oy:n myynti- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakoskella on ollut ratkaisevan tärkeä rooli suomalaisten sekä teollisten että akateemisten voimien yhdistämisessä kyberturvallisuuden kehittämiseksi DIMECCin Cyber Trust -ohjelmassa. Korkiakosken panos erilaisten alkuvaiheen vaikeuksien voittamisessa sekä yhteistyötä laajentavien ratkaisujen kehittämisessä on ollut avainasemassa koko projektin onnistumiselle. Tältä pohjalta on syntynyt Yhdysvaltain ja Suomen uusi kyberkumppanuus.

Numerolla 8 palkittiin Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta. Eloranta oli DIMECCin ensimmäisen ohjelman, I&N, aloitteentekijä vuonna 2008. Eloranta teki aloitteen ja käynnisti myös DIMECCin ensimmäisen ekosysteemin, One Sea -ekosysteemin vuonna 2016. Eloranta on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa DIMECCin johtamisessa ja kehittämisessä suomalaisen teollisuuden hyväksi.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Markku Korkiakoski, ohjelmajohtaja, Cyber Trust, 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

DIMECC Prizen luovutti toimitusjohtaja Harri Kulmala (vas) Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoskelle (oik) DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: Ingmar Baarman / DIMECC.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23Tiedote

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.