Yhdysvaltain ja Suomen kyberkumppanuuden luonut Cyber Trust palkittiin – paras tulos DIMECC-ohjelmista 2017

Suomalaiset teollisuusvaikuttajat ovat palkinneet DIMECCin Cyber Trust -ohjelman vuoden tärkeimmän tuloksen tuottajaksi. Yhdysvallat ja Suomi sopivat merkittävästä kyberkumppanuudesta Cyber Trust -ohjelman pohjustuksen ansiosta. Arvostetun palkinnon vastaanotti Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista valtiovierailulla 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote 31.10.2017

”On erittäin hienoa, että Cyber Trustissa tekemämme kova työ palkitaan kahdella tavalla. Kaikkein tärkeintä meille oli tietysti Yhdysvaltain ja Suomen uuden kyberkumppanuuden synty onnistuneen tutkimusohjelmamme pohjalta, mutta suomalaisten teollisuusvaikuttajien työllemme antama arvostus tämän palkinnon myötä totta kai lämmittää sydäntä”, kiittää ohjelmaa johtanut Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Yhdysvaltain ja Suomen uusi tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille.

”Kyberturvaa koskeva tutkimusyhteistyö tarjoaa Suomelle mittavia yhteistyömahdollisuuksia ja on samalla osoitus huippuosaamisestamme”, painottaa palkinnon luovuttanut DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Cyber Trust äänestettiin voittajaksi DIMECCin vuosiseminaarissa, johon kokoontui vajaat 200 keskeistä teollisuuden vaikuttajaa. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esiin myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa elokuun lopussa.

DIMECC palkitsi kolme merkittävää vaikuttajaa

Vuosiseminaarissa palkittiin juhlallisesti myös kolme pitkään ja poikkeuksellisen merkittävällä tavalla DIMECCin tärkeää työtä edistänyttä teollisuusvaikuttajaa. DIMECC Fellow -arvonimen saivat Janne Järvinen, Markku Korkiakoski sekä Sauli Eloranta. Aiemmin Fellow-arvonimen on saanut viisi henkilöä.

Numerolla 6 palkittiin F-Securen tutkimus- ja kehitysjohtaja Janne Järvinen. TkT Järvinen on johtanut kahta erittäin onnistunutta DIMECC-ohjelmaa: Cloud Software ja Need for Speed. Ohjelmat ovat merkittävästi kasvattaneet Suomen ohjelmistointensiivisen teollisuuden kilpailukykyä, digitalisaation keihäänkärkeä. Järvisen rooli tässä on ollut keskeinen.

Numerolla 7 palkittiin Bittium Oy:n myynti- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakoskella on ollut ratkaisevan tärkeä rooli suomalaisten sekä teollisten että akateemisten voimien yhdistämisessä kyberturvallisuuden kehittämiseksi DIMECCin Cyber Trust -ohjelmassa. Korkiakosken panos erilaisten alkuvaiheen vaikeuksien voittamisessa sekä yhteistyötä laajentavien ratkaisujen kehittämisessä on ollut avainasemassa koko projektin onnistumiselle. Tältä pohjalta on syntynyt Yhdysvaltain ja Suomen uusi kyberkumppanuus.

Numerolla 8 palkittiin Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta. Eloranta oli DIMECCin ensimmäisen ohjelman, I&N, aloitteentekijä vuonna 2008. Eloranta teki aloitteen ja käynnisti myös DIMECCin ensimmäisen ekosysteemin, One Sea -ekosysteemin vuonna 2016. Eloranta on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa DIMECCin johtamisessa ja kehittämisessä suomalaisen teollisuuden hyväksi.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Markku Korkiakoski, ohjelmajohtaja, Cyber Trust, 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

DIMECC Prizen luovutti toimitusjohtaja Harri Kulmala (vas) Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoskelle (oik) DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: Ingmar Baarman / DIMECC.

Suomalainen DIMECC on globaalin innovaation huipulla 2025, visioi Rolls-Roycen Sauli Eloranta: ”DIMECC on teollisen innovaation yhtenäisin ja luotetuin kumppani”30.10.2017 18:00Tiedote

DIMECCin vuosiseminaari lähti maanantaina vauhdikkaasti liikkeelle, kun Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta maalasi Suomen teollisuuden merkittävimmän innovaatiotoimijan tulevaisuutta. Elorannan mukaan DIMECCin omistajat muodostavat niin ainutlaatuisen ekosysteemin, että sillä on Suomessa parhaat edellytykset nousta digitalisoituvan teollisuuden globaalin innovoinnin kärkeen.

MPIDEA 2017 -voittajan SFTecin menestys jatkuu: valittu valtion kärkihankkeeksi30.10.2017 12:00Tiedote

SFTec Oy:n Demotehdas-konsepti pk-yritysten osaamisen ja innovaatioiden yhdistämiseksi on valittu yhdeksi valtion kärkihankkeeksi ravinteiden kierrätyksessä. Oululaisen yrityksen menestystä pohjusti jo viime toukokuussa voitettu teollisuuden MPIDEA-ideakilpailu, joka toi yritykselle näkyvyyttä, uskottavuutta ja kontakteja. Seuraava MPIDEA-voittaja valitaan keväällä 2019. Voiton tänä vuonna pokannut Juha Roininen on mukana tänään maanantaina MPIDEA:n järjestäjän DIMECCin vuosiseminaarissa.

Uusi FLEX-ohjelma jatkaa Euroopan tuottavinta innovointia: Metalliteollisuutemme digitalisaatioon lisävauhtia30.10.2017 09:00Tiedote

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC edistää joustavan ja päästöttömän metallin valmistusta. Syksyllä vauhtiin päässeen FLEX-ohjelman tavoitteena on tuottaa innovaatioita ja luoda uutta liiketoimintaa sekä vahvistaa ekosysteemiä, joka muodostuu metallien valmistajista, yliopistoista, tutkimuslaitoksista ja pk-yrityksistä. DIMECCin innovaatio-ohjelmat on mitattu Euroopan tehokkaimmiksi: sijoitettu euro on tuottanut itsensä takaisin 20-kertaisesti ja pk-yritysten innovointikapasiteetti on kolminkertaistunut. DIMECC esittelee tuloksellisia ohjelmiaan tänään ja huomenna vuosiseminaarissaan Turussa.

MEDIAKUTSU/ Muistutus: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa30.10.2017 08:00Kutsu

Suomen johtava innovaatiotoimija DIMECC esittelee tuloksiaan Turussa Radisson Blu Marina Palace hotellissa 30.–31.10. pidettävässä vuosiseminaarissa. DIMECCin 10. vuosiseminaari kokoaa yhteen lähemmäs 200 teollisuusvaikuttajaa niin yrityksistä, akateemisesta maailmasta kuin koko suomalaisesta innovaatiokentästäkin. Parasta tulosta innovaatio-ohjelmista etsitään DIMECC Prize -kilpailussa maanantai-iltana.

MEDIAKUTSU: Euroopan tehokkain innovoija DIMECC palkitsee parhaat innovaatiotulokset vuosipäivillään Turussa 30.–31.10.: Tulevaisuus tekeillä, tulokset tutkassa27.10.2017 18:30Kutsu

Finland and USA become ‘Cyber Partners’ – new research cooperation builds upon the success of DIMECC’s innovation program Cyber Trust26.9.2017 22:30Tiedote

The novel research cooperation will be created between the new Cyber Research Institute to be based in Oulu and the US National Science Foundation’s ‘Industry University Cooperative Research Center’ Program. The new cooperation is proof of Finland’s top cyber expertise and offers vast new potential for further cooperation. The cyber partnership between the United States and Finland stems from the ecosystem of DIMECC Ltd, the innovation platform of the Finnish Industry.