Yhdysvaltain ja Suomen kyberkumppanuuden luonut Cyber Trust palkittiin – paras tulos DIMECC-ohjelmista 2017

Suomalaiset teollisuusvaikuttajat ovat palkinneet DIMECCin Cyber Trust -ohjelman vuoden tärkeimmän tuloksen tuottajaksi. Yhdysvallat ja Suomi sopivat merkittävästä kyberkumppanuudesta Cyber Trust -ohjelman pohjustuksen ansiosta. Arvostetun palkinnon vastaanotti Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista valtiovierailulla 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote 31.10.2017

”On erittäin hienoa, että Cyber Trustissa tekemämme kova työ palkitaan kahdella tavalla. Kaikkein tärkeintä meille oli tietysti Yhdysvaltain ja Suomen uuden kyberkumppanuuden synty onnistuneen tutkimusohjelmamme pohjalta, mutta suomalaisten teollisuusvaikuttajien työllemme antama arvostus tämän palkinnon myötä totta kai lämmittää sydäntä”, kiittää ohjelmaa johtanut Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Yhdysvaltain ja Suomen uusi tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille.

”Kyberturvaa koskeva tutkimusyhteistyö tarjoaa Suomelle mittavia yhteistyömahdollisuuksia ja on samalla osoitus huippuosaamisestamme”, painottaa palkinnon luovuttanut DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Cyber Trust äänestettiin voittajaksi DIMECCin vuosiseminaarissa, johon kokoontui vajaat 200 keskeistä teollisuuden vaikuttajaa. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esiin myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa elokuun lopussa.

DIMECC palkitsi kolme merkittävää vaikuttajaa

Vuosiseminaarissa palkittiin juhlallisesti myös kolme pitkään ja poikkeuksellisen merkittävällä tavalla DIMECCin tärkeää työtä edistänyttä teollisuusvaikuttajaa. DIMECC Fellow -arvonimen saivat Janne Järvinen, Markku Korkiakoski sekä Sauli Eloranta. Aiemmin Fellow-arvonimen on saanut viisi henkilöä.

Numerolla 6 palkittiin F-Securen tutkimus- ja kehitysjohtaja Janne Järvinen. TkT Järvinen on johtanut kahta erittäin onnistunutta DIMECC-ohjelmaa: Cloud Software ja Need for Speed. Ohjelmat ovat merkittävästi kasvattaneet Suomen ohjelmistointensiivisen teollisuuden kilpailukykyä, digitalisaation keihäänkärkeä. Järvisen rooli tässä on ollut keskeinen.

Numerolla 7 palkittiin Bittium Oy:n myynti- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakoskella on ollut ratkaisevan tärkeä rooli suomalaisten sekä teollisten että akateemisten voimien yhdistämisessä kyberturvallisuuden kehittämiseksi DIMECCin Cyber Trust -ohjelmassa. Korkiakosken panos erilaisten alkuvaiheen vaikeuksien voittamisessa sekä yhteistyötä laajentavien ratkaisujen kehittämisessä on ollut avainasemassa koko projektin onnistumiselle. Tältä pohjalta on syntynyt Yhdysvaltain ja Suomen uusi kyberkumppanuus.

Numerolla 8 palkittiin Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta. Eloranta oli DIMECCin ensimmäisen ohjelman, I&N, aloitteentekijä vuonna 2008. Eloranta teki aloitteen ja käynnisti myös DIMECCin ensimmäisen ekosysteemin, One Sea -ekosysteemin vuonna 2016. Eloranta on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa DIMECCin johtamisessa ja kehittämisessä suomalaisen teollisuuden hyväksi.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Markku Korkiakoski, ohjelmajohtaja, Cyber Trust, 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

DIMECC Prizen luovutti toimitusjohtaja Harri Kulmala (vas) Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoskelle (oik) DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: Ingmar Baarman / DIMECC.

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua30.11.2018 14:23:33 EETTiedote