Yhdysvaltain ja Suomen kyberkumppanuuden luonut Cyber Trust palkittiin – paras tulos DIMECC-ohjelmista 2017

Suomalaiset teollisuusvaikuttajat ovat palkinneet DIMECCin Cyber Trust -ohjelman vuoden tärkeimmän tuloksen tuottajaksi. Yhdysvallat ja Suomi sopivat merkittävästä kyberkumppanuudesta Cyber Trust -ohjelman pohjustuksen ansiosta. Arvostetun palkinnon vastaanotti Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Presidentti Trump kehui Suomen johtavaa kyberosaamista valtiovierailulla 28.8.2017. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Tasavallan presidentin kanslia.

Lehdistötiedote 31.10.2017

”On erittäin hienoa, että Cyber Trustissa tekemämme kova työ palkitaan kahdella tavalla. Kaikkein tärkeintä meille oli tietysti Yhdysvaltain ja Suomen uuden kyberkumppanuuden synty onnistuneen tutkimusohjelmamme pohjalta, mutta suomalaisten teollisuusvaikuttajien työllemme antama arvostus tämän palkinnon myötä totta kai lämmittää sydäntä”, kiittää ohjelmaa johtanut Markku Korkiakoski Bittium Oy:stä.

Yhdysvaltain ja Suomen uusi tutkimusyhteistyö syntyy Oulun yliopiston yhteyteen avattavan kyberturvatutkimuskeskuksen ja yhdysvaltalaisen National Science Foundationin Industry University Cooperative Research Center –ohjelman (I/UCRC) ja välille.

”Kyberturvaa koskeva tutkimusyhteistyö tarjoaa Suomelle mittavia yhteistyömahdollisuuksia ja on samalla osoitus huippuosaamisestamme”, painottaa palkinnon luovuttanut DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala. Cyber Trust äänestettiin voittajaksi DIMECCin vuosiseminaarissa, johon kokoontui vajaat 200 keskeistä teollisuuden vaikuttajaa. Suomen korkea kyberturvaosaaminen nousi esiin myös Tasavallan presidentti Sauli Niinistön ja Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin tapaamisessa elokuun lopussa.

DIMECC palkitsi kolme merkittävää vaikuttajaa

Vuosiseminaarissa palkittiin juhlallisesti myös kolme pitkään ja poikkeuksellisen merkittävällä tavalla DIMECCin tärkeää työtä edistänyttä teollisuusvaikuttajaa. DIMECC Fellow -arvonimen saivat Janne Järvinen, Markku Korkiakoski sekä Sauli Eloranta. Aiemmin Fellow-arvonimen on saanut viisi henkilöä.

Numerolla 6 palkittiin F-Securen tutkimus- ja kehitysjohtaja Janne Järvinen. TkT Järvinen on johtanut kahta erittäin onnistunutta DIMECC-ohjelmaa: Cloud Software ja Need for Speed. Ohjelmat ovat merkittävästi kasvattaneet Suomen ohjelmistointensiivisen teollisuuden kilpailukykyä, digitalisaation keihäänkärkeä. Järvisen rooli tässä on ollut keskeinen.

Numerolla 7 palkittiin Bittium Oy:n myynti- ja liiketoiminnan kehitysjohtaja Markku Korkiakoski. Korkiakoskella on ollut ratkaisevan tärkeä rooli suomalaisten sekä teollisten että akateemisten voimien yhdistämisessä kyberturvallisuuden kehittämiseksi DIMECCin Cyber Trust -ohjelmassa. Korkiakosken panos erilaisten alkuvaiheen vaikeuksien voittamisessa sekä yhteistyötä laajentavien ratkaisujen kehittämisessä on ollut avainasemassa koko projektin onnistumiselle. Tältä pohjalta on syntynyt Yhdysvaltain ja Suomen uusi kyberkumppanuus.

Numerolla 8 palkittiin Rolls-Roycen teknologiajohtaja Sauli Eloranta. Eloranta oli DIMECCin ensimmäisen ohjelman, I&N, aloitteentekijä vuonna 2008. Eloranta teki aloitteen ja käynnisti myös DIMECCin ensimmäisen ekosysteemin, One Sea -ekosysteemin vuonna 2016. Eloranta on ollut äärimmäisen tärkeässä roolissa DIMECCin johtamisessa ja kehittämisessä suomalaisen teollisuuden hyväksi.

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Markku Korkiakoski, ohjelmajohtaja, Cyber Trust, 040 344 5203, markku.korkiakoski@bittium.com

DIMECC Prizen luovutti toimitusjohtaja Harri Kulmala (vas) Cyber Trustin ohjelmajohtaja Markku Korkiakoskelle (oik) DIMECCin vuosiseminaarissa Turussa. Kuva: Ingmar Baarman / DIMECC.

”Historiallinen linjaus” — Itseohjautuvien laivojen testaus voidaan aloittaa laajasti: Suomi ja One Sea -ekosysteemi edelläkävijöitä13.6.2018 18:00Tiedote

Tänään hyväksytty historiallinen lakimuutos avaa mahdollisuuden testata itseohjautuvaa meriliikennettä, aluksia ja teknologioita. Maailman ensimmäinen kaikille avoin testialue Eurajoen edustalla saa näin vauhtia. Jaakonmereksi ristittyä testialuetta hallinnoi ja valvoo DIMECC Oy, joka johtaa huippuyritysten kansainvälistä One Sea -ekosysteemiä. ”Hallituksen linjaus on historiallinen ja visionäärinen”, kiittää DIMECC Oy:n toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Taas tukku tohtoreita töihin! Tekoälyä, koulutusta… PoDoCo-ohjelma onnistunut hienosti: Yrityksiin siirtyneiden tohtorien määrä kipuaa jo kohti sataa8.6.2018 10:10Tiedote

Tohtoreita ja yrityksiä yhdistävä Post Docs in Companies -ohjelma on siivittänyt jo 82 tohtoria elinkeinoelämän palvelukseen. Työllistyneiden tohtoreiden myötä niin pienet kuin suuretkin suomalaisyritykset saavat tuoretta tutkimusosaamista innovaatioitaan vauhdittamaan. Kevään apurahahakukierroksella rahoitettiin 16 uutta tohtorien ja yritysten yhteistyöprojektia.

Tekoäly teollisuudessa siivittää suomalaisyrityksiä maailmalla ja parantaa kansantalouttamme - DIMECCin LIFEX-ohjelma kasvaa uudella MIDAS-tekoälyprojektilla kolminkertaiseksi5.6.2018 10:00Tiedote

Tekoälyn soveltaminen Suomen teollisuudessa on lisääntymässä merkittävästi. DIMECC Oy:n kaksi vuotta sitten käynnistynyt LIFEX-ohjelma kolminkertaistui laajuudeltaan, kun teollisuus aloitti sen puitteissa uuden tekoälyyn keskittyvän MIDAS-projektin. Mukana ovat muun muassa Glaston, Novatron, Nokia Technologies, Epec ja Tampereen teknillinen yliopisto.

Europe’s most extensive Innovator joins Europe’s most effective Innovator – Demola and 700 000 Students join DIMECC to Boost Industrial Renewal28.5.2018 10:30Tiedote

Students now have the opportunity to join the work of DIMECC Ltd, the most effective innovator in Europe and the most important innovation platform of the Finnish Industry. The forerunner of digital transformation, DIMECC, has bought a minority share of Demola Global Ltd, the most extensive facilitator of business renewal in the EU. ‘DIMECC and Demola together have a unique capacity to creatively disrupt and boost industrial renewal, with extreme speed as well as through our enduring cooperation platform’, praises CEO Harri Kulmala of DIMECC.

Opiskelijat pääsevät mukaan koko Euroopan tehokkaimman innovoijan ja Suomen teollisuuden tärkeimmän innovaatioalustan DIMECC Oy:n työhön. Digitaalisen murroksen edelläkävijä DIMECC on ostanut vähemmistöosuuden Demola Global Oy:stä, joka on laajin yritysten uusiutumista fasilitoiva innovaatioalusta koko EU:ssa. "DIMECCin ja Demolan yhdistäminen merkitsee Suomelle ainutkertaista mahdollisuutta luoda teollisuudelle sekä nopeaa että pitkäkestoista yhteistyöalustaa", kiittää DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala.

Tuhannet miljardit sensorit ohjaavat pian teollisuutta, josta DIMECC tekee älykkäämmän ja tuottavamman - Maailman IoT-huiput kokoontuvat perjantaina Nokialle Espooseen23.5.2018 15:01Tiedote

Maailman suurin ja vaikutusvaltaisin digitaalisuuden edistämiseen globaalisti keskittynyt järjestö, Industrial Internet Consortium (IIC), järjestää Suomessa huipputason tilaisuuden. DIMECC Intelligent Industry järjestää yhteistyössä IIC:n kanssa perjantaina Espoossa tapahtuman, jossa etsitään suuntaa digitalisoituvan teollisuuden tulevaisuudelle. ”On merkittävä tunnustus Suomen digitaaliselle osaamiselle, että IIC on valinnut juuri Suomen”, kiittää DIMECCin johtaman Intelligent Industry -ekosysteemin vetäjä Antti Karjaluoto.